شناسهٔ خبر: 66703077 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

مساله: انتخابات‌های زیر ۵۰ درصد مشارکت | ناصر ایمانی: برای بسیاری، «نتایج مطمئن» کفایت می‌کند!

صاحب‌خبر -

رهبری در یکی از خطبه‌های سال 80 با اشاره به کشورهای غربی مشارکت زیر 50 درصد را ننگ این کشورها دانستند. دلایل مختلفی باعث شد علیرغم تاکیدهای رهبری بر اهمیت مشارکت در سه انتخابات اخیر مشارکت زیر پنجاه درصد را داشته باشیم.

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا، به انصاف نیوز می‌گوید کاهش درصد مشارکت برای بسیاری اهمیت چندانی ندارد و صرف قابل اطمینان بودن نتایج برایشان کافی‌ست.

1401 را زود فراموش کردیم

انصاف نیوز: سه انتخابات اخیر مشارکت زیر پنجاه درصدی داشته‌ایم. برای انتخابات بعد چه باید کنیم که این مشارکت‌های محدود تکرار نشود؟

اولین کاری که باید انجام دهند این است که مسئولان ذیربط اعم از کسانی که در نظام مسئولیتی دارند یا حتی مسئولیت رسمی ندارند اما به نوعی وظیفه‌ای دارند -مانند نخبگان و اهل فکر و قلم- از کنار نتایج این انتخابات به سادگی نگذرند و فراموشش نکنند.

ما متاسفانه دچار عارضه‌ای هستیم به نام «زودفراموشی»! هر حادثه‌ای که پیش می‌آید چه در اجتماع و چه در سیاست زود آن را فراموش می‌کنیم! مثلا در مورد حوادث اجتماعی شش ماه دوم سال گذشته به نظر می‌آید مسئولان این را فراموش کردند. در حالیکه مراکز فکر و اندیشه‌ی دولتی و غیردولتی باید تا به حال بررسی‌های متعدد راجع به علت اصلی وقوع آن می‌کردند. چه شد؟! چه دلایل و پیش زمینه‌هایی داشت؟! قصورها کجا بود؟! تقصیرها کجا بود؟! راه ترمیم آن‌ها چیست؟! از یک واقعه که می‌گذرد همه چیز را فراموش می‌کنیم.

از مشارکت 60 درصدی در انتخابات به 42 درصد رسیده‌ایم!

اینکه چرا با کاهش مشارکت در این سه انتخابات اخیر مواجه بودیم علل مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و… دارد. چرا با کاهش مشارکت مواجه شدیم درحالیکه در کشور ما در 40 سال گذشته به طور متوسط آمار مشارکت 55 تا 60 درصدی داشته‌ایم.

نکته‌ی دومی که وجود دارد این است که براساس نتایج آن بررسی‌ها اقدام عملی‌ای انجام دهند. اقدام عملی معنی‌اش این نیست که یک ساله یا حتی پنج ساله جواب خواهند گرفت. زمانبر است. اما باید علل، بررسی و راهکارها شناسایی شوند. بعد هم این راهکارها اجرایی شود.

من به عنوان کسی که ناظر هستم در این شرایط چنین چیزی ندیده‌ام. شاید هم انجام شده باشد اما بعید می‌دانم. قاعدتا باید به گوش بنده و شما می‌رسید. معنی‌اش این است که خیلی توجهی به اینکه چرا مشارکت پایین آمده نمی‌شود. اینکه چرا توجهی نمی‌کنند بحث دیگری‌ست.

اوایل انقلاب وضع اقتصادی بدتر بود اما رضایت اجتماعی بیشتر بود

انصاف نیوز: می‌توانید موردی مثال بزنید که در فاصله‌ی 6 ماه اعتراضات تا انتخابات کدام سیاست‌ها می‌توانستند اصلاح شوند تا در موعد انتخابات مشارکت مردم هم بیشتر شود؟

افکار عمومی بیشتر برداشتشان این است که عمده‌ی دلایل کاهش مشارکت فشارهای اقتصادی‌ست. این تقریبا نظر بسیاری از صاحبنظران است. بنده این را رد نمی‌کنم اما اعتقاد دارم عامل زیربنایی‌تر و عامل فرهنگی برای این شرایط وجود دارد. مسئله اجتماعی‌ست.

بخش قابل توجهی از مردم خیلی اعتمادی به نهادهای حاکمیتی ندارند و پیام‌های صادره از سوی نهادهای حاکمیتی را خیلی نمی‌شنوند. یا آن را قبول ندارند یا کم قبول دارند. فاصله‌ی معناداری بین حاکمیت و مردم اتفاق افتاده است.

ده سال اول انقلاب را اگر به یاد بیاورید مصادف با جنگ تحمیلی و ناآرامی‌های داخلی بود. فشارهای اقتصادی هم خیلی زیاد بود. بسیاری از کالاها پیدا نمی‌شد و از طریق کوپن به دست مردم می‌رسید. اما میزان رضایت اجتماعی و مردم از حکومت به قدری بالا بود که مردم داوطلبانه به جبهه‌ها می‌رفتند و شهید می‌شدند. این نشان دهنده‌ی این است که مردم اگر توجیه باشند که این فشار اقتصادی چه دلایلی دارد و این را بپذیرند به راحتی تحمل هم می‌کنند.

حالا شرایط اقتصادی کشور به مراتب بهتر از آن ده سال است اما نارضایتی‌های عمومی خیلی بیشتر است. به نظر من عمده‌ی دلایل به فاکتورهای اجتماعی و فرهنگی بر می‌گردد، بعد از آن مسائل اقتصادی و فشارهای اقتصادی مسئله است.

نتایج انتخابات مطمئن ولو با مشارکت پایین برایشان کفایت می‌کند

انصاف نیوز: می‌گویید گوش شنوایی وجود ندارد یا عامدانه اصلا نمی‌خواهند توجهی کنند. این را هم ممکن است توضیح دهید؟ چرا به اینجا رسیدیم؟

مسائل را مطلق نبینید. من نگفتم اصلا توجهی ندارند، کمتر توجه دارند. متوجه می‌شوند. در محافلشان و میان مسئولان صحبتش هست اما آن اهتمام لازم وجود ندارد. امیدوار بودم شما نپرسید عوامل چیست!

من فکر می‌کنم بخشی از مسئولان در سطوح مختلف این احساس را ندارند که مشارکت باید به هر قیمتی بالا باشد. این خواست رهبری بود. متاسفانه این حساسیت را ندارند. اگر مشارکت در انتخابات پایین باشد ولی نتایج قابل اطمینانی داشته باشد برایشان کفایت می‌کند.

نتایج مطمئن انتخابات یعنی خودی‌ها سر کار بیایند

انصاف نیوز: قابل اطمینان یعنی چی؟

یعنی در منصب‌های مختلف اعم از مجلس، ریاست جمهوری، خبرگان و… افرادی انتخاب شوند که از نظرشان قابل اعتمادند و کشور را می‌توانند در آن مسیر فکری مطلوبشان هدایت کنند. اینکه مردم بیایند و مشارکت کنند برایشان کم اهمیت است. درحالیکه این با مشی و دیدگاه رهبری فاصله‌ی بسیاری دارد.

اگر خاطرتتان باشد در چند انتخابات اخیر مقام معظم رهبری فرمودند حتی کسانی که بنده را قبول ندارند هم بیایند و در انتخابات شرکت کنند. این حرف بسیار پرمعناست. یعنی اگر کسانی رهبری نظام را هم قبول ندارند یا انتقاداتی را وارد می‌دانند بیایند در انتخابات شرکت کنند.

این با دیدگاه برخی فاصله‌ی بسیاری دارد. بعضی معتقدند حتما باید کسانی بیایند و پیروز شوند که صد درصد خط انقلاب و رهبری را پیشه کنند. در حالیکه رهبری می‌گوید میزان مشارکت به قدری اهمیت دارد که حتی اگر برخی ایشان را قبول ندارند باز هم شرکت کنند.

انتهای پیام

نظر شما