شناسهٔ خبر: 66699763 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

معاون گوترش: جهان هرگز به این بدی نبوده/ قحطی، یک خطر فوری در غزه است

صاحب‌خبر -

شفقنا- معاون دبیرکل سازمان ملل ضمن اشاره به شرایط دشوار فلسطینیان در نوار غزه، تاکید کرد که جهان پیش از این هرگز به این بدی نبوده است.

به گزارش شفقنا، شبکه خبری «الشرق» عربستان سعودی شامگاه امروز (پنج شنبه) در پایگاه اینترنتی خود نوشت که «مارتین گریفیتس»، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و امدادرسانی و مسئول کمک های بشردوستانه این سازمان در مصاحبه با خبرگزاری «رویترز» به شرایط دشواری که فلسطینیان در نوار غزه تجربه می کنند، اشاره کرده و اظهار داشت: «جهان خشمگین» گم شده و پیش از این هرگز به این بدی نبوده است.

گریفیتس ضمن تاکید بر این که با اتمام ذخایر مواد غذایی، قحطی یک خطر فوری در نوار غزه به شمار می آید و عملیات رژیم صهیونیستی در شهر «رفح» در جنوب این نوار نیز برنامه ریزی برای توزیع کمک را تقریبا غیر ممکن می سازد، افزود: من بر این باورم که خطر قحطی در غزه روشن و پابرجا است چرا که واقعیت های روی زمین به ما می گویند برای دیدن پیامدهای توقف ورود مواد غذایی، نیازی نیست که دانشمند باشیم.

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و امدادرسانی ضمن ابراز نگرانی نسبت به آینده با توجه به افزایش شمار درگیری ها در «جهان خشمگین»، در ادامه تصریح کرد: من بسیار نگران هستم. بر این باورم که جهان راه خود را گم کرده است و ما به کمک نیاز داریم تا راه بازگشت به آن استانداردهایی که همه ما برای ایجاد آنها زندگی کردیم را پیدا کنیم.

گریفیتس در این باره همچنین عنوان کرد: ذخایر مواد غذایی که در حال حاضر در جنوب غزه وجود دارد، در حال اتمام است. بر این باورم که ما درباره تقریباً نبود هیچ چیزی صحبت می کنیم. بنابراین عملیات بشردوستانه به طور کامل متوقف شده است و ما نمی توانیم کمک رسانی کنیم.

مسئول کمک های بشردوستانه سازمان ملل پیش از این نیز هشدار داده بود که عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح در نزدیکی مرز مشترک با مصر «مرگبار» خواهد بود و عملیات بشردوستانه شکننده این سازمان را «در آستانه مرگ» قرار خواهد داد.

گریفیتس در این باره توضیح داد: آن چه باور دارم که بسیار غم انگیز و عمیق است این که همه پیش بینی هایی که نسبت به آنها هشدار داده شد از جمله هشدارهای سازمان ملل، بسیاری از کشورهای دیگر عضو و جامعه در مورد پیامدهای عملیات در رفح، تبدیل به واقعیت شده است.

در حالی که بنا بر اعلام سازمان ملل، با بمباران جنوب غزه توسط رژیم صهیونیستی، نزدیک به 600 هزار نفر یا حدود نیمی از آوارگان ساکن منطقه مذکور به مناطق دیگر نوار تحت محاصره فرار کردند، وی تاکید کرد که همزمان با منع ورود کمک از طریق جنوب غزه و درگیری جدیدی که چالش های توزیع را افزایش داده، این سازمان برای کمک به آنها تلاش می کند.

این در حالی است که رژیم صهیونیستی با وجود این که برای نخستین بار از زمان برپایی آن در سال 1948 میلادی، در دیوان کیفری بین المللی (ICC) به اتهام ارتکاب جنایت نسل کشی علیه فلسطینیان در جریان تجاوز نظامی خود به نوار غزه محاکمه می شود و شورای امنیت سازمان ملل نیز نزدیک به دو ماه پیش برای برقراری آتش بس فوری قطعنامه به تصویب رسانده، همچنان برای دویست و بیست و دومین روز پیاپی به جنگ مرگبار و ویرانگر در این نوار تحت محاصره ادامه می دهد که بنا بر آمار رسمی وزارت بهداشت دولت وابسته به جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، تاکنون نزدیک به 35 هزار و 300 شهید و بیش از 79 هزار و 200 زخمی بر جای گذاشته که بیشتر آنها کودکان و زنان هستند.

در همین حال، تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه در پی عملیات غافلگیرانه گردان های شهید «عزالدین القسام»، شاخه نظامی جنبش حماس علیه پایگاه های نظامی و شهرک های صهیونیست نشین اطراف این نوار در هفتم اکتبر سال گذشته میلادی (15 مهر 1402)، باعث یک فاجعه انسانی بی سابقه، تخریب گسترده زیرساخت های نوار و دارایی های ساکنان آن و همچنین آوارگی نزدیک به دو میلیون تن از جمعیت تقریبا 2.3 میلیون نفری غزه و بروز قحطی به ویژه در مناطق واقع در شمال این نوار تحت محاصره به دلیل کمبود شدید غذا، آب، دارو و سوخت شده است.

خبر اصلی را در الشرق ببینید

نظر شما