شناسهٔ خبر: 66696098 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

سهم ماشین‌آلات معادن کوچک در دست بزرگان سهم ماشین‌آلات معادن کوچک در دست بزرگان

به گزارش اکوایران؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت اوایل اردیبهشت ماه سال جاری جزئیات دستورالعمل واردات ماشین آلات معدنی مجاز با سال ساخت حداکثر 10 سال را ابلاغ کرد. بر اساس این دستورالعمل، واردات ماشین آلات معدنی نو و دست دوم با حداکثر 10 سال قدمت از تاریخ تولید مجاز خواهد بود. هرچند مجوز واردات به

صاحب‌خبر -

به گزارش اکوایران؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت اوایل اردیبهشت ماه سال جاری جزئیات دستورالعمل واردات ماشین آلات معدنی مجاز با سال ساخت حداکثر 10 سال را ابلاغ کرد. بر اساس این دستورالعمل، واردات ماشین آلات معدنی نو و دست دوم با حداکثر 10 سال قدمت از تاریخ تولید مجاز خواهد بود. هرچند مجوز واردات به «کلیه دارندگان مجوز عملیات معدنکاری اعم از دارندگان پروانه بهره برداری اکتشاف، واحدهای فرآوری معدنی، صنایع معدنی داده شد، اما فهرست ماشین‌آلات مجاز نشان می‌دهد که تنها ماشین‌آلات مورد نیاز معادن بزرگ مجاز به واردات هستند و باز هم به معادن کوچک بی‌توجهی شده است.

به گفته فعالان بخش معدن در حال حاضر بخش خصوصی با دغدغه های خود و بخش دیگر دولتمردان با دستورات غیر کارشناسانه در مقابل همدیگر قرار گرفته و همین امر باعث شده که ناهمگونی در عرضه و تقاضا صورت گیرد. به گفته احمد مشکانی عضو هیات مدیره انجمن مس ایران این ناهمگونی باعث شده که معدنکاران کوچک و متوسط بخاطر بضاعت کم خود از ماشین آلات مستهلک شده استفاده کنند و همین امر باعث شده که تعمییرات این نوع ماشین آلات بسیار پر هزینه باشد و در بعضی مواقع بخاطر تعمیرات معدن از فعالیت خود خارج شود و مسبب زیان در معدنکاری با این نوع ماشین آلات شود.

قیمت بالای ماشین‌آلات معدنی یکی از گلایه‌هایی است که بخش خصوصی به آن دارد، این عضو هیات مدیره انجمن مس ایران در این خصوص می‌گوید:‌ ماشین آلات معدنی سبک که ورودشان به کشور ممنوع شده و تولید داخلی با قیمت بالاتر از قیمت جهانی خود و با کیفیت پایین تر و عدم تعهد در گارانتی ( برخی از تولید کنندگان) باعث شده رانتی برای تولیدکنندگان این نوع ماشین آلات ایجاد کند. هرچند برخی از این ماشین آلات نیمه مونتاژ هستند و برخی قطعات اصلی آنها از خارج از کشور آورده می شود. و بیشتر بدنه و قطعات کم تکنولوژیک در ایران ساخته می شود.

به گفته مشکانی، ماشین آلات بزرگ معدنی هم که ورود آنها آزاد است برای بخش دولتی و خصولتی و پیمانکاران بزرگ جالب توجه است در اصل دولت برای خود راه را باز گذاشته است و برای بخش خصوصی کوچک مقیاس و متوسط درها را بسته است.

عضو هیات مدیره انجمن مس ایران به این نکته نیز اشاره می‌کنند که در چندین سال قبل هزینه استخراج یک تن ماده معدنی از  خارج از کشور پایین تر بود ولی در حال حاضر معادن کوچک و متوسط هزینه بالاتر از سطح جهانی و در معادن بزرگ معادل آن، در صورتیکه سوخت در ایران ارزانتر از جهان است. دلایل اصلی این مشکل استفاده از ماشین آلات مستهلک با تکنولوژی چند دهه قبل است. از سوی دیگر هزینه بالاتر معدنکاری معادل ورود ماشین نو و حتی مجانی دادن به معدنکاران محسوب می‌شود. سوال اینجاست معدنکاری که بدون وام گرفتن و با پول خود می خواهد ماشین آلات نو را به قیمت جهانی خرید کنند چرا این حق از آن صلب می شود.

این فعال بخش معدن در ادامه با اشاره به اینکه دولت در ممنوعیت واردات خودروهای سواری موفق نبوده است با این حال سعی دارد در ماشین آلات معدنی هم همین مسیر را طی کند می‌گوید: کشورهای همجوار ما از بهترین ماشین آلات معدنی دارند استفاده می کنند و ما باید از ماشین آلات مستهلک شده آنها استفاده کنیم؛ آن هم با نظارت دولت، آیا این حق معدنکاران ایرانی است که ماشین آلات مستهلک شده از کشورهای همجوار را وارد و مورد استفاده قرار دهند. یا از ماشین آلات معدنی کم کیفیت داخلی با قیمت بالاتر استفاده کنند.

 

 

منبع: ecoiran-63621

نظر شما