شناسهٔ خبر: 66695091 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

افزایش سه برابری آمار سکونت غیربومیان در برخی از روستاهای مازندران

صاحب‌خبر -

سایت مازنی خبر (مازندران) نوشت: «ولی الله فرزانه، نماینده مجلس در جلسه شورای برنامه ریزی مازندران با اظها این که عقب افتادگی زیر ساخت های استان در بخش های خدمات عمومی آب، برق، گاز و راه بسیار زیادتر شده است، افزود: اکنون ناترازی تولید انرژی با مصرف سبب شد تا بومیان در روستاهای مازندران با چالش زیادی در تولیدات محصولات کشاورزی و زندگی روزمره مواجه شوند.

او با بیان این که رشد اقتصادی مازندران منوط به حفظ زمین های کشاورزی و منابع طبیعی برای تولیدات محصولات کشاورزی، طبیعیت گردی و گردشگری است، گفت:اگر کشاورزی و گردشگری این خطه لطمه بخورد، به طور یقین نمی توانیم به رشد اقتصادی مورد هدف هشت درصدی سال جاری برسیم.

او با توضیح این که برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در مازندران به نشست اضطراری در سطح سه قوه نیاز است، تصریح کرد: اکنون ۱۲۰ هزار ویلای بزرگ مشمول پرداخت مالیات در مازندران وجود دارد که زیر بار این قانون نمی روند.

بر اساس برنامه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران سال گذشته رشد اقتصادی ۳.۵ درصدی استان محقق شد و برای تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی مازندران استان نیازمند سرمایه گذاری یکهزارو ۲۷۰ هزار میلیارد ریال است.

ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم شهرها و روستاهای گردشگرپذیر غرب مازندران به ویژه عرصه های جلگه ای این مناطق شمالی از جمله پدیده هایی است که از چهار دهه گذشته به وفور در منطقه پدیدار شده است که در زمان حاضر بر شدت آن افزوده شده است.

این معضل فراگیر به گفته دست اندرکاران امر اثرات مخربی نظیر تخریب سیمای کالبدی اراضی جنگلی و جلگه ای، از بین رفتن منابع، تعرض به حریم رودخانه ها و سواحل و در نهایت آلودگی زیست محیطی برجا گذاشته است.

برابر آمار رسمی موجود به دلیل گسترش ساخت و سازهای بی رویه و غیرمجاز در اراضی ملی غرب مازندران، در زمان حاضر ۳۰ هزار مشترک غیرمجاز برق بدون داشتن انشعاب به این انرژی دسترسی و استفاده بی رویه می کنند و این همین معضل نیز در دیگر بخش ها مشکلاتی را دامن زده است.

مازندران و بویژه غرب استان به دلایل برخورداری از مناظر بی بدیل طبیعی و تاریخی برای افراد غیربومی جذاب بوده و این شاخص ها و ویژگی های طبیعی موجب شده تا آنها در این دیار سرسبز و خوش آب و هوا به فکر تهیه سرپناهی برای خود و خانواده باشند.

اگرچه خرید و فروش زمین و ساخت ویلا در مازندران قصه تازه ای نیست و بارها و بارها این موضوع مورد بررسی قرار گرفته اما این بار داستان به گونه ای دیگر رقم خورده به طوری که تقاضای بالا و نامعقول برای خرید زمین یک هرج و مرج شدید در قیمت ها ایجاد کرده که به اعتقاد برخی از کارشناسان شهرهای این منطقه این ناهمگونی در امورات مختلف سکته زده است که درمان کارشناسی راه حل برون رفت از این معضل است.

از چهار دهه گذشته به ویژه در سال های اخیر زمین جلگه ای یا جنگلی، داخل بافت یا خارج بافت، سند دار یا بی سند و… مشتری های متنوعی دارد و قیمت زمین ها هم برای برخی افراد به طور کلی مهم نیست و آنها تنها به زمین دار شدن فکر می کنند.»

انتهای پیام

نظر شما