شناسهٔ خبر: 66688763 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

واردکنندگان موبایل در انتظار تامین ارز

تحریریه جهان صنعت نیوز

رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی با بیان اینکه آخرین تخصیص ارز به وارد کنندگان موبایل مربوط به ۱۷ دی ماه بوده، تصریح کرد: مذاکراتی انجام شده و قرار است ظرف روزهای آینده تخصیص ارز برای ثبت سفارش‌های هجدهم تا پایان دی ماه انجام شود و در مورد سال جاری هم هنوز مشخص نیست با چه نرخی ارز به واردکنندگان موبایل تخصیص داده شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس طلا و ارز جهان صنعت نیوز، عبدالمهدی اسدی اظهار کرد: تاکنون مشخص شده که برای ثبت سفارش‌هایی که تا پایان دی ماه سال گذشته انجام شده، ارز به نرخ تالار دوم که حدود ۴۲ هزار تومان است، پرداخت می‌شود. البته در سال جاری هم به احتمال زیاد ارز واردات موبایل در تالار دوم تامین خواهد شد اما هنوز نرخ آن مشخص نیست. امیدواریم حداقل تا پایان اسفند سال قبل نرخ قبلی تغییر نکند. پیشنهاد وارد کنندگان هم این است که ارز در تالار دوم تامین شود و منشا ارز واردات موبایل به صادرات خود یا صادرات غیر تغییر نکند.

به گفته رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در حال حاضر منشا ارز واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار شامل موبایل‌های سامسونگ سری S و Z و آیفون که در حال حاضر فقط مدل ۱۳ آن وارد می‌شود. ارز حاصل از صادرات خود است. ارز موبایل‌های کمتر از ۶۰۰ دلار هم در تالار دوم تامین می‌شود.

اسدی با بیان اینکه با توجه به تاخیر در تامین ارز مشکلاتی در بازار ایجاد شده، تصریح کرد: برخی شرکت‌ها هم مجبور به تعدیل نیرو شده‌اند.

گفتنی است اخیرا اعضای انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در جلسه‌ای با هیئت رئیسه مشکلات خود را مطرح کردند. در این جلسه این موضوع که بیش از ۱۲۰ روز است به شرکت‌ها ارز برای واردات تخصیص نیافته مطرح شد.

در این میان از طرف دیگر برخی از واردکنندگان معتقدند در این صنف رانت وجود دارد. چون وقتی بیشتر شرکت‌ها از بهمن ماه ارز نگرفتند، برخی شرکت‌ها هر روز سبد کامل به بازار می‌دهند. در اصل گزارش‌هایی از سوی برخی از فعالان این حوزه منتشر شده که نشان می‌دهد ۱۰ درصد شرکت‌های واردکننده موبایل به اندازه همه شرکت‌های دیگر ارز دریافت کرده‌اند و این در حالی است که ۹۰ درصد از شرکت‌های وارد کننده موبایل به دلیل عدم پرداخت ارز از سوی بانک‌ها نتوانستند به اندازه نیمی از سهمیه خود، موبایل وارد کنند.

وی در ادامه با اشاره‌ به محدودیت واردات موبایل‌های دکمه‌ای، گفت: به دلیل تولید داخل، واردات موبایل دکمه‌ای تقریبا انجام نمی‌شود و این موضوع در کنار مشکلاتی که در حوزه رجیستری موبایل‌های دکمه‌ای داخلی وجود داشته، باعث شده قیمت موبایل‌های دکمه‌ای افزایش یابد، اما با هماهنگی دفتر تخصصی مقرر شده این مشکل برطرف شود.

اسدی در پاسخ به اینکه آیا رجیستر نشدن این موبایل‌ها ارتباطی با گزارش‌های منتشر شده از تولید موبایل تقلبی در کشور دارد، تصریح کرد: این دو موضوع ارتباطی با هم ندارند. اما به طور کلی انجمن با تولید مطلوب که منافع مردم را تامین کند موافق است، اما با کالای تقلبی و بی‌کیفیت مخالف هستیم. از طرف دیگر موبایل‌های دکمه‌ای مورد استفاده طبقات پایین جامعه است و حق آنها نیست که کالای ضعیف یا تقلبی به جای کالای اصلی به آن‌ها داده شود.

منبع: ایسنا

نظر شما