شناسهٔ خبر: 66687306 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه هیئت دولت به پرسش‌های «شرق» پاسخ دادند

از اولویت‌های دولت تا حل مشکل طلافروشان

حیاط دولت، به رسم همیشگی دیروز میزبان خبرنگاران بود تا سؤالات‌ خود را از وزرا بپرسند. برخلاف رویه همیشه، دیروز اکثر وزرا در حیاط حاضر شدند و به‌جز وزرای صمت، ارشاد، اطلاعات و نیرو که غایبان دیروز بودند، مابقی به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند. پیش از حضور وزرا در حیاط دولت، سید‌ابراهیم رئیسی در جلسه هیئت دولت با بیان اینکه تأمین مالی بخش تولید در سال جهش تولید‌ ازجمله برنامه‌های دولت برای تحقق شعار سال است، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و رئیس بانک مرکزی را موظف کرد با توجه به مشخص‌بودن میزان منابع مالی در اختیار دولت، تدابیر لازم را برای رفع موانع تأمین مالی مورد ‌نیاز صنایع اتخاذ کنند. رئیس کابینه سیزدهم همچین با اشاره به نگاه راهبردی دولت به موضوع ساخت مسکن در کشور، از وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها خواست تسریع در ارائه مشوق‌های مسکن‌سازی در بافت‌های فرسوده را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند. رفع دغدغه‌های مردم به‌عنوان سرمایه‌گذار و رکن اصلی بورس و بازار سرمایه از دیگر تأکیدات رئیسی به مسئولان مربوط در جلسه امروز هیئت دولت بود.

صاحب‌خبر -

‌حمیدرضا به‌گذر: حیاط دولت، به رسم همیشگی دیروز میزبان خبرنگاران بود تا سؤالات‌ خود را از وزرا بپرسند. برخلاف رویه همیشه، دیروز اکثر وزرا در حیاط حاضر شدند و به‌جز وزرای صمت، ارشاد، اطلاعات و نیرو که غایبان دیروز بودند، مابقی به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند. پیش از حضور وزرا در حیاط دولت، سید‌ابراهیم رئیسی در جلسه هیئت دولت با بیان اینکه تأمین مالی بخش تولید در سال جهش تولید‌ ازجمله برنامه‌های دولت برای تحقق شعار سال است، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و رئیس بانک مرکزی را موظف کرد با توجه به مشخص‌بودن میزان منابع مالی در اختیار دولت، تدابیر لازم را برای رفع موانع تأمین مالی مورد ‌نیاز صنایع اتخاذ کنند. رئیس کابینه سیزدهم همچین با اشاره به نگاه راهبردی دولت به موضوع ساخت مسکن در کشور، از وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها خواست تسریع در ارائه مشوق‌های مسکن‌سازی در بافت‌های فرسوده را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند. رفع دغدغه‌های مردم به‌عنوان سرمایه‌گذار و رکن اصلی بورس و بازار سرمایه از دیگر تأکیدات رئیسی به مسئولان مربوط در جلسه امروز هیئت دولت بود.

با پایان جلسه هیئت دولت، اعضای کابینه در جمع خبرنگاران حاضر شدند و سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در پاسخ به سؤال خبرنگار «شرق» درباره اولویت‌های دولت در سال آخر گفت: اولویت دولت اقتصاد است، هیچ اولویتی مهم‌‌تر از مردم و خدمت به مردم و در کنارش تحقق شعار سال که ان‌شاءالله محقق شود و جهش تولید با مشارکت مردم نیست. در بحث اقتصاد هم عرض می‌کنم در‌واقع مشخص است اولویت‌ها کنترل تورم است. بنابراین کاهش تورم و نقدینگی و افزایش رشد تولید، اینها درواقع اولویت اساسی در حوزه اقتصاد است. مال الان هم نیست و از زمانی که دولت شکل گرفته، پیگیری شده است. حتی شما می‌توانید بروید و نقدینگی را ببینید از 40 و خورده‌ای به 23 درصد رسیده است. تولید نیز رشد پیدا کرده و از نزدیک به صفر به شش ‌و‌ خرده‌ای درصد رسیده است. صادرات دانش‌بنیان‌ها هم قسمت مهمی از صادرات هستند. امروز گزارش‌هایی در جلسه هیئت دولت مطرح شد که نشان‌دهنده قراردادهایی کم‌نظیر در حوزه دانش‌بنیان‌ها بود که این نشان از اهمیت دولت به اقتصاد دارد.

رأی ساداتی‌نژاد قطعی نشده است

وزیر کشور هم در پاسخ به سؤال «شرق» درخصوص «اتهام و حکم دو وزیر سابق کابینه دولت سیزدهم و مهر تأیید صلاحیت هیئت اجرائی در وزارت کشور با توجه به پرونده ساداتی‌نژاد برای انتخابات مجلس و نحوه کشف فساد درباره نهاده‌های دامی و چای دبش» گفت: هنوز رأی قطعی نشده است و رأی در یک مرحله صادر شده و فرایند هنوز به اتمام نرسیده، بنابراین باید منتظر قطعیت آرا ماند. همچنین درباره نحوه کشف فساد در چای دبش و نهاده‌های دامی گفت: شروع کار با اعلام دولت بوده و اعلام فساد و پیگیری آن نیز با دولت بوده، اما این دو مبحث که مورد سؤال شما بود با یکدیگر ارتباطی ندارند و متفاوت هستند.

خانم خاطی لخت شد، از پتو استفاده کردند

وحیدی در پاسخ به پرسشی درباره برخورد با مأموران متخلف فراجا و علت اطلاع‌رسانی‌نکردن در این زمینه، تصریح کرد: طبیعی است در هر کاری هر مأموری اگر تخلف کند، با او برخورد می‌شود؛ اما آنچه شنیدم در فضای مجازی درباره یک مورد خاص پخش شده و در آن مورد خاص آنچه توسط فراجا انجام شده، این بوده که به خانمی تذکر حجاب داده شده، اما در برابر اجرای قانون و رعایت حجاب، مقاومت و درواقع خود را برهنه کرده است. وحیدی ادامه داد: نیروی انتظامی با پتویی ایشان را پوشانده و طبق ضوابط عمل کرده است، اما آنچه منعکس شده، ظاهرا جور دیگری بوده است. باید از تقطیع و انحراف موضوعات جلوگیری کرد تا کاری که فراجا بر اساس موازین قانونی به آن عمل کرده، جور دیگری مطرح و حاشیه‌سازی انجام نشود. او تأکید کرد: ایستادگی برابر قانون یا جلوگیری از اجرای آن، غلط و تقبیح‌شده‌ است. اگر موردی پیدا شود که مأموری واقعا اشتباهی داشته باشد، بیش و پیش از همه خود فراجا با او برخورد خواهد کرد. وزیر کشور همچنین درباره برگزاری انتخابات و آمار مشارکت گفت: درباره انتخابات اطلاعات لازم از سوی سخنگوی ستاد انتخابات اعلام شده است. هرچند برخی تلاش کردند با انتخاب گزینشی یک مطلب، کار بزرگ مردم را زیر سؤال ببرند؛ مطرح شده بود که مردم حماسه آفریدند اما عده‌ای سعی کردند این مطلب را به مرحله دوم انتخابات ربط دهند که اظهارنظرهای متفاوتی از سوی برخی افراد به همراه داشت. وحیدی افزود: آنچه مطرح شد، درباره کل انتخابات بود که از سوی مردم به بهترین نحو انجام و در بالاترین سطح امنیت و سلامت و با رقابت خیلی خوب و مشارکتی ارزشمند‌ محقق شد. اینکه افرادی سعی می‌کنند این امر را کم نشان دهند یا اینکه تلاش می‌کنند واژه «حماسه» را به دور دوم انتخابات ربط دهند تا حرف خود را محقق کنند، کار واقعا اشتباهی است. وزیر کشور ادامه داد: این افراد اگر انصافی دارند، درباره اهمیت برگزاری انتخابات در بهترین سطح سلامت و امنیت و ابتکاراتی که در آن انجام شد، صحبت کنند. باید کسانی که صحبت می‌کنند، سعی کنند منصفانه صحبت کنند، نه اینکه مطلبی را آن‌طور‌که دوست دارند تغییر جهت دهند تا حرف خود را محقق کنند. او در پاسخ به پرسشی درباره اجرای نرخ‌های جدید جرایم رانندگی، اظهار کرد: کار رسیدگی به این امر در دولت تمام شده است.

‌تأکیدات لازم در برخورد با مأموران متخلف در طرح نور

معاون زنان رئیس‌جمهور نیز در پاسخ به پرسش «شرق» درباره واکنش این معاونت به برخورد‌های مأموران فراجا نسبت به بانوان گفت: صحبت‌ها و تأکیدات لازم صورت گرفته و وزیر کشور پیگیر این اتفاقات هستند.

تخریب محیط زیست با قطع درختان پارک‌ها

با توجه به ماجرای برنامه شهرداری برای قطع درختان در برخی پارک‌ها علی‌الخصوص پارک لاله و قیطریه، سلاجقه در پاسخ به سؤال «شرق» دراین‌باره گفت: هیچ درختی در هیچ‌یک از دو پارک مورد اشاره قطع نشده و پارک قیطریه محل مسجد بوده که درختی در آنجا وجود ندارد.‌ علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در واکنش به برخی اخبار نسبت به میزان آلودگی رود ارس و مضرات آن، با بیان اینکه رود ارس را کاملا پایش می‌کنیم، تأکید کرد: آن آلودگی‌هایی که مطرح است، به‌هیچ‌عنوان واقعیت ندارد.

اوجی از آمادگی وزارت نفت برای بهره‌برداری از 2 طرح ملی خبر داد

جواد اوجی، وزیر نفت نیز با اعلام اینکه خط لوله فراورده نفتی از تبریز، خوی تا ارومیه به طول ۲۲۲ کیلومتر آماده بهره‌برداری است،‌ توضیح داد: از این طریق، بنزین، نفت گاز و نفت کوره را به‌راحتی انتقال می‌دهیم و مانع تردد تانکرهای نفت‌کش در این مسیر خواهیم بود. این طرح بالغ بر هزار میلیارد تومان بار مالی داشته است. او افزود: همچنین در کیفی‌سازی پالایشگاه تبریز، تبدیل فراورده‌های نفت گاز یا گازوئیل به «یورو پنج» آماده بهره‌برداری است. روزانه پنج میلیون لیتر تولید نفت گاز یورو پنج را خواهیم داشت که به بهبود محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هوا کمک می‌کند.

نیمی از موارد باقی‌مانده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حل‌وفصل شد

محمد اسلامی نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، در واکنش به مقاله روزنامه لوموند فرانسه درباره شایعه خرید کیک زرد جمهوری اسلامی ایران از کشور نیجریه‌ گفت: باید بگویید منبع خبرش کجاست. او در ادامه با اشاره به اینکه هفته گذشته اولین کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای با حضور ۲۲ کشور، ۶۵۰ مقاله ارسالی و ۴۲۰ مقاله پذیرش‌شده در اصفهان برگزار شد، ادامه داد: تراز علمی همه مقالات بالا بود، اما ۴۲۰ مقاله قابلیت ارائه به کنفرانس را داشت. کارگروه‌های کنفرانس حدود صد سخنرانی برگزار کردند. اسلامی اظهار کرد: برای اولین بار صدای مظلومیت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را به شیوه‌ای کاملا حرفه‌ای به گوش مردم در اقصی‌نقاط جهان رساندیم. انجمن هسته‌ای کشور کنفرانس یادشده را به صورت دوسالانه برگزار خواهد کرد. رئیس سازمان انرژی اتمی به حضور رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای ایران اشاره کرد و ادامه داد: نکته مهم حضور آقای گروسی در این کنفرانس، این بود که جمهوری اسلامی ایران یک ظرفیت بومی و گسترده در بخش‌های مختلف علوم و فنون هسته‌ای دارد که قابل ارائه به جهان است. او با تشریح نتیجه مذاکراتش با گروسی گفت: علاوه بر مفاد بیانیه مشترک اسفند ۱۴۰۱، حدود نیمی از موارد باقی‌مانده کشورمان با آژانس حل‌وفصل شد. دو مکان باقی‌مانده هم در فرایند حل‌وفصل قرار دارد. طبق برنامه توافق‌شده، معاونان دو طرف در حال تعامل و گفت‌وگو هستند. اسلامی گفت: مذاکره برای رفع تحریم‌های اقتصادی، مذاکراتی سیاسی مربوط به مقامات سیاسی و دیپلماتیک دو طرف است و ربطی به گفت‌وگوهای ما با آژانس ندارد. رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به سخنان گروسی مبنی بر احتمال شکل‌گیری فضای جدید با ایران، گفت: بله، منظور ایشان عملیاتی‌شدن همان سه پاراگرافی است که در بیانیه مشترک اسفند ۱۴۰۱، بین طرفین به امضا رسید. رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه حدود نیمی از موارد باقی‌مانده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حل‌وفصل شد، گفت: دو مکان باقی‌مانده هم در فرایند حل‌وفصل قرار دارد. طبق برنامه توافق‌شده، معاونان دو طرف در حال تعامل و گفت‌وگو هستند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در حیاط دولت، از افزایش ۹۰‌درصدی ظرفیت ارتباطی کشور از ابتدای دولت سیزدهم تا حال حاضر خبر داد و گفت: هر دو هفته تعهدات اپراتورها اعم از سرعت و پوشش را در وزارت ارتباطات پیگیری می‌کنیم. او ادامه داد: قراردادهایی برای خرید تجهیزات تولید داخل با شرکت‌های دانش‌بنیان امضا شده است.

با دستور ویژه، مشکل طلافروشان حل شد

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، با اشاره به حاشیه توافق مالیاتی سازمان امور مالیاتی و تجار صنعت طلا، گفت: اعضای صنف طلا و جواهر معتقدند یکی از آیین‌نامه‌های قاچاق کالا ذیل سامانه جامع تجارت برای هم‌صنفی‌هایشان مشکلاتی را به وجود آورده است که با دستور ویژه رئیس‌جمهور، وزارت صمت اطلاعیه‌ای منتشر کرد. مواردی از آیین‌نامه یادشده که برای طلافروشان مشکلاتی را به وجود آورده بود، با رعایت مفاد کلی قانون، حذف شد. او همچنین اعلام کرد که تمام اصناف کشور موظف هستند در حوزه ممیزی مالیاتی به‌ سمت شفافیت، الکترونیکی‌شدن و فاصله‌گرفتن از روش‌های کاغذی و سنتی بروند.

 یکی از موانع برای صادرات صنایع دستی رفع شد

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز از رفع یکی از موانع پیش‌روی صادرکنندگان صنایع دستی خبر داد. او با اشاره به اینکه به دولت پیشنهاد داده بودیم که فعالان صنایع دستی بتوانند آزادانه هر میزان که خواستند، صنایع دستی را از کشور خارج کنند و ارز آن را وارد کشور کنند، افزود: در جلسه امروز هیئت دولت مصوبه بسیار خوبی درباره صنایع دستی داشتیم که خبر خوب و خوشی برای همه مردم ایران است و در نتیجه آن یکی از موانع صنایع دستی که موانع صادراتی آن است، برطرف می‌شود. مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی نیز با اشاره به انعقاد قرارداد تجهیز و بهره‌برداری ۱۰ساله فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار با شرکت هندی آن را در افزایش انگیزه سرمایه‌گذاری طرفین مؤثر خواند. او همچنین اظهار کرد: بعد از رشد ۵۸درصدی ترانزیت جاده‌ای در ۱۴۰۲ در مقایسه با سال قبل، تا ۲۶ اردیبهشت امسال رشد ترانزیت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۵ درصد است. امیدوارم امسال رکورد دیگری در ترانزیت کشور رقم بزنیم.

 نگاه دولت ضدفساد بوده است

علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت نیز روز گذشته درباره مراحل کشف و معرفی فساد «چای دبش» در دولت گفت: دولت در گزارش‌دادن این تخلف و جرم پیشگام بوده و با سرعت تمام همکاری لازم را دارد؛ زیرا نگاه دولت ضدفساد بوده است. در اینجا برخی پرونده‌ها با هم خلط می‌شود، برخی پرونده‌ها که اسم افراد هم آمده، جنبه تصمیمات مدیریتی دارد و در حوزه نهاده‌های اساسی بوده است که منجر به صدور رأی جرم شده و حوزه تخلفات فردی است. البته نظر دستگاه‌های نظارتی درون و خارج دولت و حقوق‌دانان این است که جرمی اتفاق نیفتاده و تخلف بوده است. دولت با جدیت حتما پیشگاه شناسایی با هر فسادی خواهد بود. او همچنین از مصوبه حمایتی دولت در راستای حمایت از نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: تأمین فولاد و سیمان برای ساخت‌وساز برای مسکن حمایتی تضمین شد. وزارت نیرو و صمت مکلف شدند نیازهای لازم برای تأمین فولاد و سیمان را تأمین کنند. بورس کالا مکلف شد فولاد و سیمان را با نرخ‌های حمایتی و مناسب‌تر برای تأمین مسکن حمایتی در اختیار بنیاد مسکن قرار دهد تا کنترل بسیار خوبی بر مصالح ساختمانی مسکن حمایتی انجام شود.

دولت در کاهش نرخ بی‌کاری رکورد زد

صولت مرتضوی، وزیر کار‌ نیز با اعلام اینکه نرخ بی‌کاری هفت، هشت استان کشور زیر یک درصد است، افزود: این اتفاق یک رکورد تاریخی است و شرط کافی برای حفظ‌کردن این رکورد، ادامه همین روندی است که در دولت اتخاذ شده است. او فعال‌کردن بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و تقویت طرح‌های توسعه‌ای آنها در کنار فعال‌کردن بنگاه‌های بزرگ راکد و تعطیل را موجب حفظ نرخ بی‌کاری در سطح یک درصد دانست. زاکانی هم درباره آمار و ارقام قیمت تمام‌شده اتوبوس‌های چینی و قرارداد واردات اتوبوس، ون و تاکسی‌های برقی شهرداری تهران با خودروسازان چینی، گفت: شهرداری تهران به ازای هر دستگاه اتوبوس، ون و تاکسی برقی چینی ۲۵۰ هزار یورو پرداخت می‌کند. او همچنین خبر داد که عملیات عمرانی مسیر نعل‌اسبی‌شکل خط ۹ متروی تهران حد فاصل پارک چیتگر تا منطقه دولت‌آباد از امروز شروع شد.

 

نظر شما