شناسهٔ خبر: 66684211 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

تدوین «سند ملی اربعین» در مراحل نهایی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از قرار گیری تدوین «سند ملی اربعین» در مراحل نهایی خبر داد.

صاحب‌خبر - به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه در یازدهمین جلسه شورای معین ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور ضمن تشکر از حجت‌الاسلام و المسلمین پناهیان و گروه تدوین سند ملی اربعین، اظهار کرد: مردم‌پایه بودن، مهم‌ترین جلوه اربعین است و یکی از اولویت‌هایی است که در استقرار نقش قرارگاهی شورای عالی انقلاب فرهنگی الگوسازی می‌کند.

وی تأکید کرد: اربعین موضوعی فرادستگاهی است و سطر به سطر سند اربعین باید مبتنی بر منظومه امامین انقلاب به‌ خصوص مقام معظم رهبری تدوین شود. در ضمن، سند مذکور باید در پی حل مسئله علی‌العرض در کشور باشد. این دو محور الزامی است که باید در نهایی‌ کردن سند مورد توجه قرار گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین بیان کرد: تفاوت این سند با سایر اسناد آن است که بعضی اسناد می‌خواهند آینده‌ای را بسازند، ولی این سند اولویت روز است که باید مسائل و مشکلات این حوزه را حل کند و ویراست نهایی آن به‌زودی تدوین شود.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام و المسلمین پناهیان - دبیر میز اربعین، بیان کرد: اربعین یکی از بهترین پایگاه‌هایی است که می‌تواند گره‌گشایی در جریان‌های فرهنگی کشور داشته باشد. محتوای سند اربعین با یک بررسی جامع از سخنان امام و رهبری تهیه شده و تنها دو بخش راهبردها و اقدامات آن باقی‌مانده است و نیازمند نهایی سازی است. در موضوع تدوین سند ملی اربعین، توجه به مردم و حفظ آن و همچنین حضور پررنگ جوانان در مدیریت کردن این جریان فرهنگی مدنظر است.

وی ادامه داد: موضوع اربعین و جریان امام حسین (ع) می‌تواند محور وحدت همه جریان‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی قرار گیرد و تحقق آن از طریق یک جریان دوسویه بین مردم و دولت یا همان دستگاه‌های فرهنگی میسر است. این بدین معنی است که تمامی نهادهای دولتی و مردمی می‌توانند در آن مشارکت کنند.

پناهیان در ادامه بیان کرد: وجه تمدن‌سازانه، مردمی‌بودن حرکت اربعین، جهانی‌شدن فرهنگ تشیع، ظلم‌ستیزی و استکبارستیزی محورهای مورد تأکید این سند است و اهمیت اعتلای محتوای اربعین در آن است که صرفاً مربوط به ایام اربعین نیست و می‌توان محتواهای بسیاری در آن گنجاند.

وی گفت: بهره‌وری و بهره‌برداری حداکثری از اربعین نیز موضوع بسیار مهمی است که باید مورد توجه باشد و به نحوی باید اربعین را در دسترس اقشار مختلف جامعه قرارداد و قصد ما در سند آن است که اربعین را تبدیل به یک میعادگاه سالانه برای عموم مسلمین کنیم. ان‌شاءالله با تأییدی که شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیرخانه دارد کارهای نهایی تدوین و تصویب این سند به زودی انجام گیرد.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام و المسلمین سید علیزاده - مجری پژوهشی میز اربعین نیز عنوان کرد: پدیده اربعین طبق فرمایش حضرت آقا در این دهه اخیر یک هویت متفاوت از هویت قبلش پیدا کرده و با یک رویکرد تمدنی و سیاسی حرکت را به سمت محقق کردن جامعه اسلامی طی می‌کند. تدوین سند با مبنا قرار دادن بیانات و رویکرد تمدنی مقام معظم رهبری که تعبیر «میعادگاه احرار عالم» از آن یاد کرده‌اند، آغاز شده و با بهره‌گیری از نظرات فعالین میدانی حرکت اربعین، این سند در حال تدوین است.

در ادامه جلسه بخش مبانی، ارزش‌ها، اصول، چشم‌انداز و اهداف مورد بحث و بررسی اعضای جلسه قرار گرفت و سپس شکرانی - دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی اظهار کرد: اربعین ظرفیت بسیار بالایی در نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی - ایرانی دارد. معمولاً افرادی که در پدیده اربعین شرکت می‌کنند رفتارهایی را بروز می‌دهند که لزوماً آن‌ها بعداً در سبک زندگی‌شان مشاهده نمی‌شود. اگر تعریفمان از سبک زندگی رفتارهای نهادینه شده انتخابی باشد، استفاده از ظرفیت اربعین و بروز و ظهور آن در سبک زندگی افراد می‌تواند به عنوان دستاوردی از این سفر معنوی در زندگی افراد نمود پیدا کند که باید نحوه پیاده‌سازی آن در سند پیش‌بینی شود.

بنابر اعلام روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی وی ادامه داد: نکته قابل‌ تأملی که در تدوین این سند باید مورد توجه قرار گیرد توجه به ارزش‌ها و نگرش‌های مردم در بخش‌های گوناگون کشور و برنامه‌ریزی و تعیین نقش استان‌ها و مناطق فرهنگی در تدوین آن است. در پدیده اربعین، با توجه به گستردگی فرهنگی و اجتماعی که وجود دارد و مسیری که از نظر جغرافیایی طی می‌شود نقش استان‌ها و مناطق فرهنگی به‌ویژه آن‌هایی که در مسیر قرار دارند قابل‌تأمل است که می‌تواند در سند مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

نظر شما