شناسهٔ خبر: 66683462 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

رونمایی و معرفی مصحف مشهد رضوی در نمایشگاه بین المللی کتاب قطر

صاحب‌خبر -

شفقنا – مصحف مشهد رضوی در نمایشگاه بین المللی کتاب قطر رونمایی و معرفی شد.

به گزارش شفقنا، روز سه شنبه 24 اردیبهشت 1403، آیین معرفی و رونمایی از مصحف مشهد رضوی در سی و سومین نمایشگاه بین المللی قطر برگزار شد. در این مراسم که با حضور برخی سفرای کشورهای اسلامی، اساتید دانشگاه، و برخی شخصیت‌های علمی و فرهنگی قطری در “سالن فرهنگ” نمایشگاه دوحة برگزار شد، مرتضی کریمی‌نیا پژوهشگرِ این مصحف ضمن سخنانی به بیان تاریخ این اثر و اهمیت علمی و قرآنی آن پرداخت، و جزییات مختلف متنی و سندی آن از سدۀ نخست هجری را با حاضران در میان گذاشت.

در ادامۀ این مراسم حاضران به طرح پرسش‌های مختلف از سخنران جلسه پرداختند، و ضمن تمجید از انجام این پژوهش و انتشار فاکسیمیلۀ مصحف مشهد رضوی به صورت نفیس، بر ضرورت انجام چنین پژوهش هایی در میان محققان مسلمان در کشورهای اسلامی تاکید کردند.

شایان ذکر است «مصحف مشهد رضوی» یا Codex Mashhad عنوانی است برای مجموع دو نسخۀ قرآنی با خط حجازی کهن از سدۀ نخست هجری به شماره‌های ۱۸ و ۴۱۱۶ در کتابخانه آستان قدس رضوی (مشهد). این اثر که با ۲۵۲برگ، کامل‌ترین مجموعه اوراق از یک قرآن کامل از سده نخست هجری در سراسر جهان به‌شمار می‌آید، با اجازه و همکاری کتابخانۀ آستان قدس رضوی، پس از هفت سال پژوهش و آماده سازی فنی همراه با مقدمه‌ای مشروح به عربی و انگلیسی در سال ۱۴۰۲ از سوی مؤسسة آل البیت علیهم السلام منتشر شده است، و نخستین بار در روز پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲، و با حضور جمع کثیری از اساتید و محققان حوزه و دانشگاه رسماً رونمایی و به جامعۀ علمی عرضه گردید.

نظر شما