شناسهٔ خبر: 66681720 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

گفت‌و‌گو با دکتر امیررضا حنیف‌نیا، متخصص پوست، مو و زیبایی

استفاده از آلومینیوم در محصولات ضدتعریق منسوخ شده/ مام‌های کرمی ضد باکتری انتخاب مطمئن‌تری هستند

استفاده از محصولات خوشبوکننده بدن و ضدتعریق‌ها، دغدغه همه کسانی است که به تمیزی و آراستگی‌شان اهمیت می‌دهند، با آمدن فصل گرما این دغدغه دو چندان می‌شود و انتخاب محصولی که کمترین ضرر و آسیب را برای بدن داشته باشد بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند.

صاحب‌خبر -

امروزه ضرر محصولاتی که در ترکیبات‌شان دارای آلومینیوم هستند به اثبات رسیده و برای همین بسیاری از برندهای مختلف آرایشی و بهداشتی مدت‌هاست که لاین تولید محصولات فاقد آلومینیوم را به راه انداخته‌اند و مام‌های کرمی از مهم‌ترین آن‌هاست. این محصولات در ایران هم در قفسه‌های فروشگاه‌های مختلف و داروخانه‌ها سهم زیادی را به خود اختصاص داده‌اند. دکتر امیررضا حنیف نیا، متخصص پوست، مو و زیبایی، نکات مهمی را درباره مضرات محصولات دارای آلومینیوم بیان کرده و برای راهنمایی بیشتر مصرف‌کنندگان این محصولات از آسیب‌های آن‌ها گفته است.

 

درباره آسیب‌ها و مضراتی که استفاده از مام‌های صابونی و اسپری‌هایی که در ترکیبات‌شان دارای آلومینیوم هستند، برایمان می گویید؟

در گذشته از آلومینیوم کلراید و انواع آلومینیوم‌ها در تولید محصولات بهداشتی برای کاهش تعریق استفاده می‌کردند. این ترکیبات معروف، شامل دئودورانت‌های اسپری و صابونی، هم در داخل کشور و هم خارج از می‌شود. ولی در طول زمان مصرف این محصولات کمتر شد و آن هم چند دلیل داشت؛ یکی اینکه اثرات آن‌ها کوتاه مدت بود و در طولانی مدت تاثیر زیادی نداشتند، دوم اینکه کاهش تعریقی که ایجاد می کردند از طریق بستن غدد تعریق در زیر بغل یا نواحی دیگر بود که در مدت زمان زیاد می‌توانست آسیب‌هایی را در پی داشته باشد.

استفاده از این محصولات برای برخی از مصرف کننده‌ها حساسیت‌هایی را به همراه داشت و حتی در برخی اظهارنظرها شنیده می شد که باعث بیماری‌های غدد لنفاوی و حتی سرطان پستان هم می‌شود. درباره این موضوع هم برایمان توضیح می‌دهید؟

بله، این محصولات برای برخی افراد حساسیت‌هایی را به همراه دارد که بعدها این حساسیت‌ها منجر به تغییر رنگ نواحی می‌شد. به همین دلیل اقبال نسبت به استفاده از این محصولات کمتر شد. اصولا آلومینیوم‌ها به همین دلایل در محصولات بهداشتی ضدتعریق کمتر مورد استفاده قرار گرفتند چون نگرانی‌هایی درباره ریزفاکتورهایی که در ایجاد سرطان‌های سینه وجود دارد احساس می‌شد. به این ترتیب استفاده از این محصولات برای افرادی که درگیر بیماری سرطان سینه هستند توصیه نمی‌شود.

محصولات کرمی که دارای مرطوب کننده هستند و الان در تمام دنیا استفاده می‌شوند بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته‌اند. استقبال از این محصولات به دلیل سلامت بیشتر آنها هم هست؟

بله، چون در این مام‌های کرمی از ترکیبات دیگری استفاده می‌شود که نسبت به محصولات دارای آلومینیوم مثل دئودورانت‌های صابونی و اسپری ضرر کمتری دارند. مام‌های کرمی عموما دارای ترکیبات ضد باکتری و ضد التهاب در کنار هم هستند و هم خاصیت درمانی دارند و هم خاصیت آبرسانی خوب و در عین حال اجازه نمی‌دهند قارچ‌ها و باکتری‌ها در نواحی که دچار تعریق می‌شوند رشد کنند.

بعضا در برخی از مام‌های صابونی ایرانی از صابون استفاده می‌شود که این ترکیبات باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شود. این ترکیبات برای پوست ضرر دارند؟

بله صد در صد. امروزه حتی برای شستشوها هم از ترکیبات غیرصابونی استفاده می شود که حاوی مرطوب کننده ها نیز هستند. استفاده از ترکیبات صابونی در همه جای دنیا به دلیل ضررهایی که دارد روز به روز کم و کمتر می‌شود.

استفاده از اسپری‌های ضدتعریق و دئودرانت‌ها علاوه بر مواردی که اشاره کردید و ایجاد حساسیت‌های پوستی از جمله آن‌ها بود، چه آسیب‌های دیگری برای ریه و مجاری تنفسی دارد؟

برخی از افراد به ترکیبات معطری که در این محصولات به کار می رود حساسیت‌های شدید دارند. حتی ترکیبات آنتی باکتریال به کار رفته در برخی از این محصولات هم می‌تواند به ریه افرادی که دچار حساسیت می شوند، آسیب برساند و برایشان آزاردهنده باشد. این ترکیبات می‌تواند آلرژی‌های تنفسی را هم تشدید کند. همان شوینده‌های صابونی هم برای برخی از افراد دارای حساسیت، اگزما و آسم می تواند محرکی باشد تا آلرژی‌شان بیشتر شود.

برای خانم‌ها و آقایانی که می‌خواهند از محصولات ضدتعریق استفاده کنند چه پیشنهاد و توصیه‌ای دارید؟

محصولاتی که استفاده می‌کنند باید بدون رنگ باشد تا محرک نباشند. حتما به این نکته توجه کنید که محصولات در ترکیبات‌شان آلومینیوم کلراید نداشته باشند. مصرف طولانی مدت این محصولات اساسا توصیه نمی‌شود و بهتر است برای مثال بعد از حمام یا در باشگاه هنگام ورزش استفاده شود تا آسیب کمتری داشته باشد.

 

نظر شما