شناسهٔ خبر: 66681570 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه هنری | لینک خبر

در هشتادودومین جلسه از کلاس مثنوی‌خوانی؛

سه عنصر اساسی در تکوین شخصیت انسان تشریح شد

محمدرضا سنگری محقق و پژوهشگر در هشتاد و دومین جلسه از کلاس مثنوی‌خوانی به سه عنصر اساسی در تکوین شخصیت انسان پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، هشتاد و دومین جلسه از کلاس مثنوی‌خوانی با غزلی از مولانا که توسط حشمت‌الله نوروزی خوانده شد، آغاز شد. محمدرضا سنگری در این بخش به این نکته اشاره کرد که عمده غزل‌های مولانا خیزابی است یعنی با ضرب آهنگ خوانده می‌شود و سماع‌گرا و طربناک است که البته سماع به معنای شنیدن است که با حرکت بیرونی که با آفرینش هم هماهنگ است،همراه است.

در بخش دیگر این جلسه محمدرضا سنگری محقق و پژوهشگر اظهار کرد: مولانا در ماجرای شیر و خرگوش به مسئله مهمی درباره انسان اشاره می‌کند و میگوید انسان قدرت چیرگی به هستی را دارد به طوریکه همه موجودات به نوعی از انسان هراس دارند یا به عبارتی دیگر انسان اضطرار برای همه موجودات ایجاد کرده است ضمن اینکه انسان از همه وجود اثر میگیرد بر همه وجود هم اثرگذار است.

وی ادامه داد: عناصر و سازه‌هایی که در شخصیت و رفتار انسان اثرگذار هستند شامل وراثت، محیط و غذا می‌شوند و این عناصر اساسی در تکوین شخصیت انسان نقش بسزایی دارند برای مثال غذا خوردن یک انسان در شکل‌دهی شخصیت فرد تاثیرگذار است به طوریکه خداوند در قرآن می‌فرماید سعی کنید از طیبات بخورید. همچنین در واقعه کربلا وقتی امام حسین (ع) با دشمن صحبت کرد سپاهیان صحبت‌های امام را نپذیرفتند و امام حسین (ع) در آنجا فرمودند که شکم‌هایتان از حرام پر شده و وقتی شکم از حرام پر شود گوش بسته می‌شود و سخن حق را نمی‌شنود.

سنگری یادآور شد: عناصر دیگری هم به باور دینی ما و گذشتگانمان بر انسان اثرگذار هستند. ما در این حوزه دو مکتب هرمس و اشراق داریم که در مکتب هرمس که در یونان باستان بوده هرمس خدای سرعت و روشنی است و در ایجاد انرژی مثبت و منفی در انسان اثر داشته است. در مکتب اشراق هم  که مهدش ایران بوده و سهروردی به صورت کامل به آن پرداخته به اینکه اشاره شده که ستارگان عناصر بسیار مهم در زیست انسان هستند و بخشی از تلاش انسان هم چیرگی به ستارگان و بیرون کشیدن خود از تاثیر منفی آنها است.

وی افزود: اهمیت ستارگان در زیست انسان در تفکر امروز درحال پررنگ شدن است به طوریکه افراد بر اساس اختر سعد زمان انجام بسیاری از امور از جمله ازدواج را تعیین می‌کنند.

این محقق و پژوهشگر اظهار کرد: مولانا در این قسمت به عناصر دیگر تاثیرگذارهم پرداخته که یکی از آنها جنیان هستند. بر اساس سوره جن  یا آیه ۴۱ سوره ص، جن‌ها می‌توانند در رفتار انسان تاثیرگذار باشند و با انسان ارتباط بگیرند. جن هم می‌تواند شرآفرین و هم زمینه خیر باشد. اگرچه برخی افراد جن را تسخیر می‌کنند تا زا آن برای منافع شخصی و سوءاستفاده از افراد بهره بگیرند اما اینکه انسان برای برخی مسائل با جن پیوند داشته باشد در فرهنگ دینی ما بوده است.

در بخش دیگر از کلاس مثنوی خوانی سنگری ضمن پرداخت به تفاوت خَلق و خُلق به این نکته اشاره کرد که موجودات پنهان شامل جن و پری دائم در حال کار در قلب انسان هستند و گفته می‌شود آنچه به صورت وحی یا الهام به انسان می‌رسد بسیار ناگهانی است و اگر در بحظه آن را دریافت نکنیم بر ما بسته می‌شود و از آن بهره‌ای نخواهیم برد.

سنگری همچنین در این جلسه تاکید کرد: خواستگاه احساسات و رفتارتان را بررسی کنید. رفتارهای ما فضاهای درونی برای ما ایجاد می‌کنند بنابراین باید دقت کرد که در سفر درونی انسان حرف چه کسی بر ما تاثیر گذاشته که رفتار ما چنین شده است. باید بررسی کرد که چه کسی بر انسان حکومت می‌کند خدا بر انسان، انسان بر خودش یا شیطان بر انسان.

نظر شما