شناسهٔ خبر: 66677280 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

اعطای زمین‌های طرح جوانی جمعیت به بیش از 70 هزار نفر اعطای زمین‌های طرح جوانی جمعیت به بیش از 70 هزار نفر

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، محمد صادق مرادی افزود: مواد ۳، ۴، ۵، ۷ و تبصره یک ماده ۲۲ قانونی جوانی جمعیت، تکالیفی را بر عهده وزارت راه و شهرسازی قرار داده است و در این راستا، این وزارتخانه یکی از پُرتکلیف‌ترین دستگاه‌ها محسوب می‌شود. وی با اشاره به موضوع اهدای زمین به مشمولان دارای سه

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، محمد صادق مرادی افزود: مواد ۳، ۴، ۵، ۷ و تبصره یک ماده ۲۲ قانونی جوانی جمعیت، تکالیفی را بر عهده وزارت راه و شهرسازی قرار داده است و در این راستا، این وزارتخانه یکی از پُرتکلیف‌ترین دستگاه‌ها محسوب می‌شود.

وی با اشاره به موضوع اهدای زمین به مشمولان دارای سه فرزند و بیشتر، بیان‌داشت: در این زمینه حداکثر ۲۰۰ متر مربع زمین به ارزش حداکثر یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان به مشمولان اعطا می‌شود.

مرادی گفت: سال گذشته واگذاری به ۷۰ هزار نفر برنامه ریزی شده بود و امسال نیز به همین میزان زمین در اختیار مشمولان قرار خواهد گرفت که به این ترتیب افراد در صف انتظار دریافت زمین در این طرح به صفر نزدیک خواهدد شد.

دبیر ستاد جوانی جمعیت وزارت راه و شهرسازی گفت: با توجه به نیاز طرح بزرگ نهضت ملی مسکن به زمین و همچنین با عنایت به برخی مقررات از جمله عدم امکان واگذاری زمین در شهرهای با بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت، نیازمند الحاق اراضی جدید به محدوده شهرها و روستاها هستیم؛ در این زمینه علاوه بر وزارت راه و شهرسازی، چندین وزارتخانه و دستگاه باید نظر بدهند و همین مساله موجب زمانبر شدن اعطای زمین در برخی مناطق شده است.

وی اظهار داشت:‌ ارزش زمین‌های اعطا شده به مشمولان طرح جوانی جمعیت تا امروز نزدیک به ۷۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

مرادی بیان‌داشت: هر یک از این زمین‌ها دست‌کم به ۲۰۰ میلیون تومان هزینه آماده سازی نیاز دارند، این هزینه مشمول ۲ سال تنفس و هشت سال تقسیط می‌شود؛ با این حال خانواده‌های دارای چهار فرزند زیر ۲۰ سال از پرداخت آن معافند.

وی گفت: هزینه آماده سازی زمین در استانی همچون بوشهر ۴۰۰ میلیون تومان است و به‌طور کلی در شهرهای ساحلی و کوهستانی با هزینه‌های آماده‌سازی زمین‌ها بیشتری مواجهیم.

این مسئول وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: در قانون جوانی جمعیت تصریح شده، به متقاضیانی که در شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر زندگی می‌کنند، در شهرهای اطراف، مجاور و شهرهای جدید (با کمتر از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت) زمین اختصاص ‌یابد؛ به طور مثال مشمولان تهرانی می‌توانند در فیروزکوه، دماوند، شهریار، اسلامشهر و دیگر شهرهای اطراف زمین دریافت کنند.

وی افزود: همچنین در شهرهای بزرگی که با محدودیت زمین مواجهیم، با توجه به قیمت بالای اراضی هر قطعه زمین به ۲ نفر داده می‌شود.

استان‌های پیشرو

مرادی بیان‌داشت: تاکنون استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد، هرمزگان و بوشهر، بهترین عملکرد را در موضوع واگذاری زمین به مشمولان طرح جوانی جمعیت داشته اند.

وی گفت: تا امروز در استان تهران ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در قالب پویش «پیامبر رحمت» و ۶۰۰ نفر در قالب پویش «خانواده مهدوی» زمین دریافت کرده‌اند.

دبیر ستاد جوانی جمعیت وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: در استان تهران با توجه به مشکلات موجود در تامین زمین، کار کندتر پیش می‌رود، اما با دستور اخیر وزیر راه و شهرسازی و بیشتر شدن الحاق اراضی، کار با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.

وی ادامه‌ داد: دست‌کم بیش از ۲۳‌هزار نفر در تهران برای دریافت زمین در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند، اما توصیه وزارت راه و شهرسازی این است که افراد ساکن تهران چنانچه خود یا فرزندانشان متولد شهرهای دیگر هستند، به همان شهرها درخواست بدهند تا زودتر زمین‌های خود را دریافت کنند، زیرا ارزش زمین این طرح در همه مناطق کشور یکسان است.

همچنین بخوانید
  • شناسایی 120 هزار خانه خالی/ واحدهای بدون سکنه وارد بازار مسکن می‌شوند
  • طرح جدید مجلس برای جلوگیری از افزایش اجاره‌بها + فیلم
  • رشد چشمگیر قراردادهای ثبت‌شده در سامانه خودنویس
  • آخرین وضعیت انتشار آگهی‌های مسکن در 2 پلتفرم مشهور/احراز هویت تبلیغات املاک ساماندهی می‌شود+ فیلم

منبع: eghtesadnews-646893

نظر شما