شناسهٔ خبر: 66671070 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

«۲۲ هزار فروشنده لوازم خانگی را فدای ۴ قسطی‌فروش تازه رسیده نکنید!» | گزارش میزگرد «راست و دروغ خرید امسال به قیمت پارسال!»

نابودی بازار صادراتی امرسان در عراق | مردم! ما هنوز هم به قیمت پارسال می‌فروشیم!

صاحب‌خبر -

علی نیلی، انصاف نیوز: یک‌بار سراغ اکبر پازوکی، رئیس صنف فروشندگان لوازم خانگی رفته بودیم و او گفته بود، مردم در شهر بگردید تا سرتان کلاه نرود.

پس از چند ماه بار دیگر سراغ او رفتیم و دعوتش کردیم به نشستی با حضور یک تولیدکننده. آقای علیرضا ماموری، معاون بازاریابی شرکت تولیدی امرسان هم دعوت ما را پذیرفت و گفت‌وگوی جالبی درباره فروش اقساطی لوازم خانگی شکل گرفت.

خلاصه‌اش این‌که تولیدکننده می‌گوید 20 درصد تولیدش را به فروش اقساطی اختصاص داده و رئیس صنف می‌گوید این یک تبعیض آشکار میان 22 خرده‌فروش لوازم‌خانگی و چند فروشگاه زنجیره‌ای است. قضاوت با شما…

انصاف نیوز: جناب ماموری شما به عنوان نماینده یک تولیدکننده لوازم خانگی در این نشست حضور دارید؛ لطفا مختصری از شرایط حاکم بر تولید لوازم خانگی را تشریح کنید تا بعد درباره توزیع آن هم صحبت کنیم.

علیرضا ماموری: از دعوت شما تشکر می‌کنم. درباره شرایط تولید، فکر می‌کنم همه تا حدودی در جریان مشکلاتی که ما با آن دست به گریبان هستیم، آشنا هستند به ویژه با تصمیمات خلق‌الساعه‌ای که وزارت صمت و بانک مرکزی می‌گیرند و دستورالعمل‌های مختلفی که صادر می‌شود. ما در تولید، توزیع، تامین مواد اولیه، تامین ارز، نیروی انسانی و… مساله داریم که اگر بخواهیم در مورد آن صحبت کنیم، ساعت‌ها زمان می‌برد. فقط مشکل قطع برق و گاز در فصول مختلف کافی است تا گوشه‌ای از مشکلات تولید را نشان دهد.

افزایش هزینه‌ها و تورم عمومی موجود در کشور سبب افزایش شدید هزینه‌های ما شده است اما اگر به آمارها دقت کنید می‌بینید که میزان گران‌شدن لوازم خانگی خیلی کمتر از نرخ تورم عمومی اقتصاد ایران بوده است. یا همان‌طور که گفتم برای خرید مواد اولیه از خارج، مشکل تامین ارز داریم و هر بار هم یک شیوه‌نامه و دستورالعمل درباره تهیه ارز و تسویه حساب ارزی با بانک مرکزی منتشر می‌شود. به شکل خلاصه باید بگویم مشکلات تولید خیلی زیاد است.

انصاف نیوز: الان کالاهای شما بازار دارد؟

ماموری: ظرفیتی که در کشور ایجاد شده، ظرفیت قابل قبولی است و تولیدی که انجام می‌شود فکر می‌کنیم می‌تواند تقاضای داخلی را کاملا جواب دهد.

انصاف نیوز: پس ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی بازار خوبی برای شما ایجاد کرد؟

ماموری: نمی‌توانیم بگوییم ممنوعیت بی‌تاثیر بوده است. البته بخشی از واردکنندگان، به عرصه تولید وارد شدند اما تولیدکنندگان قدیمی هم ظرفیت‌های خود را افزایش دادند و در مجموع، امروز توان تامین نیاز به لوازم خانگی را داریم.

انصاف نیوز: شما از لحظه اتمام تولید، با مساله توزیع مواجه هستید؛ برای‌تان فرقی می‌کند که سیستم توزیع تحت چه نامی کالای شما را بفروشد؟ تفاوتی دارد برای شما که کلای‌تان در امین‌حضور فروخته شود یا برود در فلان فروشگاه زنجیره‌ای؟

ماموری: قطعا تفاوت دارد؛ سیستم توزیع بخشی از زنجیره ارزش شرکت‌های لوازم خانگی است و مزایایی که در این زنجیره ارزش به وجود می‌آید بر برند محصولات عرضه شده و در مورد ما در برند امرسان تاثیرگذار است.

انصاف نیوز: برای امرسان فرقی دارد که یخچالش را آقای پازوکی در امین حضور بفروشد یا فلان سرا و فروشگاه زنجیره‌ای. کدام برای شما مزیت بیشتر دارد؟

ماموری: بله قطعا تفاوت می‌کند؛ فروش ما بخش‌بندی می‌شود. بخشی از طریق سیستم بنکداری و توزیع مویرگی فروش می‌شود و بخشی از محصولات در شبکه‌های اینترنتی و مجازی. بخشی از محصولات هم امرسان هم به سراها و شهرهای فروش لوازم مصرفی مردم می‌رود و از این طریق به فروش می‌رسد. این‌ها در شرکت ما تعریف‌شده است؛ این که چه میزان از کالا با چه نسبتی و درصدی به فروش برود، برنامه‌ریزی می‌شود.

انصاف نیوز: شرکت امرسان چه چالشی با فروش محصولاتش در فروشگاه‌های زنجیره‌ای لوازم خانگی دارد؟

ماموری: ببینید! ما حتما باید به نیاز در حال تغییر مردم توجه کنیم و با آن همراه شویم. به مرور زمان یک نوع خرید بیشتر پسندیده می‌شود؛ الان فروش مدت‌دار از روش‌های مورد پسند و درخواست مردم است و ما هم باید این نیاز را پاسخ دهیم. در نتیجه شرکت ما، امرسان حدود 20 درصد از کالاهایش را از طریق این فروشگاه‌ها به فروش مدت‌دار تخصیص داده است.

بیشتر از این رقم هم توان نداریم. بخشی از سرمایه در گردش شرکت از همین فروش‌ها تامین می‌شود و ما امکان و توان این‌که بیشتر از 20 درصد تولید را به فروش مدت‌دار تخصیص بدهیم، نداریم.

انصاف نیوز: پس شما به فروشگاه‌های زنجیره‌ای مدت‌دار می‌فروشید و آن‌ها هم به مردم قسطی می‌دهند؛ نمی‌شود این روش را برای سایر فروشندگان هم اعمال کنید؟

ماموری: قطعا تمایل داریم؛ همه‌جای دنیا سیستم فروش با استفاده از اعتبارات بانکی انجام می‌شود و تولیدکننده خیلی درگیر سرمایه‌ای نمی‌شود که در توزیع خوابیده است. این‌جا شرکت‌های لیزینگی که تایید صلاحیت شده‌اند وارد می‌شوند و میان مصرف‌کننده و تولیدکننده واسطه می‌شوند.

اگر ما بتوانیم بحث تضامین را در فروش‌های مدت‌دار حل کنیم و سازمانی متولی تایید صلاحیت کسانی شوند که مایل به خرید مدت‌دار هستند، می‌توانیم بخش بزرگ‌تری از محصولات‌مان را به این روش بفروشیم. الان در ترکیه شرکت‌های لیزینگ وارد می‌شوند و لوازم خانگی را نقدی از تولیدکننده می‌خرند و قسطی به مصرف‌کننده می‌فروشند اما در ایران شرکت‌های لیزینگ چنان بدنام شده‌اند که اصلا نمی‌توانیم طرف‌شان برویم. تصویر خوبی از این شرکت‌ها وجود ندارد و این یک حلقه گم‌شده در تولید و توزیع لوازم خانگی است.

به هر حال الان بازاری‌هایی هستند که با ما کار می‌کنند؛ کسانی که از سال‌ها پیش کنار ما بوده‌اند و به رشد ما کمک کردند را نه می‌خواهیم و نه می‌توانیم حذف کنیم اما باید به تغییر ذائقه مردم هم توجه کنیم. وقتی همه به این سمت رفته‌اند، امرسان نمی‌تواند از فروش مدت‌دار جا بماند.

الان بزرگ‌ترین چالش و ریسک ما همین فروش مدت‌داری است که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سراها انجام می‌شود. مزیت این فروسشگاه‌های زنجیره‌ای این است که فضای بزرگی را به نمایش کالا اختصاص داده‌اند و مصرف‌کننده می‌تواند تعداد زیادی از کالاهای شرکت‌های گوناگون را یک‌جا ببیند و قیمت و امکانات‌شان را با هم مقایسه‌شان کند. این مزیت را دارند اما از آن سو، ریسک بزرگ ما این است که صلاحیت فنی و توان مالی این شرکت‌ها برای ما احراز نشده و هیچ‌کس آن‌ها را تایید نکرده است. فکر می‌کنم این مشکل و ریسک بزرگ، دغدغه و نگرانی تقریبا همه تولیدکنندگان لوازم خانگی است.

انصاف نیوز: آقای پازوکی! امرسان می‌گوید مردم به خرید اقساطی تمایل پیدا کرده‌اند و من نمی‌توانم از این مارکت جا بمانم.

پازوکی: در تایید و رد صحبت ایشان باید بگویم تورم مربوط به همه مردم است اما این‌که ذائقه مردم عوض شده، به دلیل همین تورم، تغییر کرده. ما می‌گوییم چرا شرکتی که حداقل 30 سال سابقه دارد و با ما در مناطق بورس و غیربورس تهران و سراسر کشور کار می‌کرده، یک‌باره از سال 97 ما را کنار می‌گذارند و قسطی به این نوع فروشگاه‌ها کالا بدهند. تخفیفی که به این فروشگاه‌ها می‌دهند به من کاسب نمی‌دهند و تعداد چکی که از او می‌گیرند، از من نمی‌‌گیرند؟ مضاف بر این‌که خود ایشان تاکید می‌کند که هنوز هیچ مرجع رسمی و قانونی این آقایان را تایید نکرده است و از این بابت نگران هستند.

کاسبی که قبل از 97 با شرکتی مثل امرسان کار می‌کرد، چگونه کار می‌کرد؟ امرسان می‌گفت من زمانی می‌توانم با شما کار کنم که یک چک تضمین بدهید، سفته بدهید، اگر سند ملکی دارید بدهید… ما با شما اعتباری کار می‌کنیم و می‌رویم جلو.

چه اشکالی یک‌دفعه پیش آمد که به من 10 ماهه نمی‌فروشند اما به کسی که اعتماد لازم را هم ندارد، 20 درصد تولیدش را می‌دهد. چه اتفاقی افتاده؟

انصاف نیوز: اتفاق آن است شما یکی دو تا می‌خرید، آن فروشگاه یک‌جا 200 عدد مثلا یخچال می‌خرد.

پازوکی: نشد دیگر! ما دو نوع فروشنده داریم؛ بنکدار داریم و خرده فروش. حالا ایشان می‌گوید 20 درصد تولیدش را می‌دهد به فروشگاه‌های زنجیره‌ای. اتفاقی که در این 20 درصد می‌افتد، دارد آن 80 درصد بازارش را هم از بین می‌برد. به من پازوکی بنکدار یک نوع تخفیف و مدت می‌دهد، به آن آقا تا 4 برابر این رقم، تخفیف می‌دهد.

حرف ما این است که آقای تولیدکننده! اگر من با شما شروع کردم، من کالایت را آوردم و به مردم شناساندم و برایت فروختم، امروز هم از شما توقع دارم.

شما سوال کنید، نه فقط از ایشان، از همه تولیدکننده‌های لوازم خانگی بپرسید در این سال‌هایی که تولید کردید، چقدر از سرمایه شما را بنکدار و مغازه‌دار خورد؟ بعد با چه اطمینانی در این 20 سال، 40 سال، 30 سال به من کالا دادی که حالا دیگر اطمینان وجود ندارد؟ بعد در جایی که خودتان می‌گویید اطمینان 100درصدی ندارید، می‌آیید کالا را فراتر از چیزی که باید، به این‌ها می‌دهید؟

بله! من هم مردم هستم و با این تورم باید بروم جنس مورد نیاز خانه‌ام را قسطی بخرم اما چطور و از کجا بخرم؟ به چه قیمتی بخرم؟ به قیمت نابود شدن زندگی 22 هزار واحد صنفی در سراسر کشور؟

امروز چند فروشگاه با حمایت یک بانک که برخلاف دستور صریح مقام معظم رهبری می‌خواهد در جمهوری اسلامی دلالی و بنگاه‌داری کند، یک جامعه آماری در کل کشور باید برود زیر سوال و زندگی‌اش در خطر قرار بگیرد.

انصاف نیوز: حرف شما مثل این است که کسی بگوید من 30 سال توی این محله آژانس داشتم، می‌دانستم کی با کی است، کی فرزند کیست، کی همسر کی است، کجا می‌رود، کی می‌آید و… الان خیلی نامردی است که می‌روید اسنپ سوار می‌شوید. می‌روید سراغ راننده غریبه.

پازوکی: نشد دیگر! اصلا قیاس نکنید. شما نمی‌توانید اسنپ، آژانس، تاکسی را با یک صنعت مقایسه کنید. صنعت لوازم خانگی اسنپ نیست که شما امروز سوار این ماشین شوید، فردا سوار آن ماشین شوید. من عمرم را پای این کار گذاشتم. 37 سال سابقه‌ام را بریزم توی جوب چون تولیدکننده به این آقا مدت‌دار می‌دهد، به من نمی‌دهد. چون به ایشان تخفیف می‌دهد، به من تخفیف نمی‌دهد.

چرا مردم سمت و سو پیدا کرده‌اند که قسطی بخرند؟ تورم یک بازار جدید درست کرده است. مردم سر ماه که حقوق می‌گیرند، باید فکر اخر ماه باشند. می‌گوید دختر من 6 ماه دیگر عروس می‌شود و تا آن موقع این یخچال می‌شود فلان مقدار. کاسب هم که به من قسطی نمی‌فروشد چون تولیدکننده پولش را نقد می‌خواهد. بروم در فلان سرا قسطی بخرم. آقا! 4 سال پیش این سراها کجا بودند؟ مگر ما 6 ماهه و 8 ماهه نمی‌فروختیم؟

اولین صحبت ما این است که چرا ما دیگر نمی‌توانیم قسطی بفروشیم؟ حرف ما این نیست که به روز نشویم. کرونا باعث شد فضای مجازی تقویت شود اما چه شد؟ اتحادیه‌ها را تقویت کردند یا تضعیف کردند. کرونا آمده، حالا چرا شما باید بروی گوشه خانه‌ات لوازم خانگی بفروشی؟ من مالیات به دولت می‌دهم. من پول آب و برق و شاگرد می‌دهم. بروم توی خانه که این خرج‌ها را ندارم. تلفنم دستم است، اینترنت هم که هست، لوازم خانگی می‌فروشم. فردا هم که رفتم و نبودم، نبودم.

خدا خیر بدهد این صداوسیما را! بعضی وقت‌ها حرف‌های جالبی می‌زند؛ در انتخابات آقای قالیباف گفت 97 درصد مردم یک سمت هستند، 3 درصد مردم یک‌طرف دیگر. تحریم که می‌شود، آن 97 درصد فشارش را تحمل می‌کنند. گرانی و تورم که می‌شود مال آن 97 درصد است، فشار مال آن 97 درصد است. خوبی و خوشی مال 3 درصد است. 97 درصد زجر بکشند، 3 درصد لذتش را ببرند. این که نشد برادر من!

بانکی که دارد 30 درصد پول بهره‌ای می‌برد، پولش نمی‌رود در تولید که این آقا بتواند جنسش را مدت‌دار به من بفروشد. ایشان 20 درصد کالایش را به آن آقا قسطی می‌دهد بقیه‌اش را به من نقد می‌دهد. چرا باید تبعیض باشد؟ ما می‌گوییم تکنولوژی به روز اما یکی بیاید جواب من را بدهد که زندگی 22 هزار واحد صنفی و خانواده‌شان باید نابود شوند چون نظم نوین فروش کالا دارد می‌آید؟ شما 3 تا 4 تا فروشگاه را می‌گذارید یک کفه ترازو، 22 هزار واحد صنفی را می‌گذارید یک‌طرف دیگر. کجای دنیا با کاسب‌هایش چنین برخوردی می‌کند؟

تا صحبت مالیات می‌شود، آقایان برای ما از آمریکا و اروپا شاهد مثال می‌آورند اما نمی‌پرسند از خودشان که آیا زیرساختش را درست کرده‌ای؟ آیا خدمات درست به مردم می‌دهی که انتظار مالیات بالا داری؟ آن‌جاها هم همین‌طوری یک‌شبه مالیات را بالا بردند یا خدماتی دادند، زیرساخت‌های آماده کردند و بعد به تدریج مردم را مجاب کردند که این‌مقدار مالیات بدهید اما خیال‌تان راحت باشد که این‌مقدار هم خدمات می‌گیرید. من می‌پرسم چرا من نباید خدمات کافی بگیرم اما مالیات بدهم؟ بعد از 97 چه اتفاقی افتاده؟

انصاف نیوز: آقای ماموری از 97 چه اتفاقی افتاده که شما به آقای پازوکی قسطی می‌دادید اما الان نمی‌دهید؟

ماموری: به نظر من مشکل در سطح اقتصاد کلان ایران است.

انصاف نیوز: همه زورشان به اقتصاد کلان می‌رسد…

ماموری: نه واقعیت دارد؛ از سال 97 که تحریم‌های شدید شروع شد، تمام بار مالی تامین کالا در کشور به دوش تولیدکننده افتاد. تا قبل از آن، ما خریدهای مدت‌دار انجام می‌دادیم. از اعتبارات یک‌ساله و فاینانس و ریفاینانس استفاده می‌کردیم. من یادم هست کمپرسور را که کالای اساسی ماست، یک‌ساله و بیشتر می‌خریدیم. بانک‌های ایرانی خط اعتباری می‌دادند اما از 97 به بعد بار مالی تامین نقدی کالا روی دوش تولیدکننده افتاد. مگر یک تولیدکننده چقدر توان دارد که همه این نوسانات اقتصادی را تحمل کند.

باید برویم سراغ بهبود فضای کلان کسب و کار.

انصاف نیوز: من این حرف شما را وقتی قبول می‌کردم که می‌گفتید از وقتی تحریم شروع و تورم 40 درصد شد، ما توان فروش یک یخچال یا اجاق‌گاز قسطی هم نداریم اما شما به سراها می‌دهید و به بنکدار امین حضور نمی‌دهد.

ماموری: نه، این‌طوری که نیست. البته باید مستندات شرکت را ببینم اما فکر نمی‌کنم به بنکدارها صرفا فروش نقدی داشته باشیم. به آن‌ها هم مدت‌دار می‌دهیم. به سراها هم بیشتر از 5 ماه مهلت نمی‌دهیم. اسنادشان برای تامین مالی را هم به بانک‌هایی که بعضا خودشان معرفی می‌کنند ارائه می‌دهیم. خودشان اعتباری آن‌جا دارند و ما مثلا 30 یا 40 هزار دستگاه قرارداد می‌بندیم. قسمتی را نقد می‌گیریم و قسمتی را هم به صورت اعتباری می‌گیریم. از اعتبارات آنان استفاده و خرید دین می‌کنیم. از این طریق تامین مالی داخلی خود را انجام می‌دهیم. بیشتر از 4 یا 5 ماهه هم با هیچ فروشگاه زنجیره‌ای قرارداد نداریم. به تازگی هم فقط از طریق ال‌سی داخلی با این‌ها کار می‌کنیم. ال‌سی سنگین برای ما باز می‌کنند که ما آن را پشتوانه کارهای دیگر خود می‌کنیم.

پازوکی: هم‌صنفی‌های من مرجع تخصص لوازم خانگی هستند!

اتفاق خارج از عرفی نیفتاده است. کاری که قبلا با چک بنکدارها می‌کردیم، الان یک‌جا با اعتبارات فروشگاه‌های زنجیره‌ای انجام می‌دهیم.

همه این‌ها برمی‌گردد به همان تامین مالی. ما باید از جایی تامین شویم دیگر. بانک‌ها الان تامین نمی‌کنند و سیاست‌شان کاملا انقباضی است. همین امروز هم تا 80 درصد تامین مالی امرسان توسط بنکدارها انجام می‌شود و ما هم نه می‌توانیم و نه می‌خواهیم که آنان را کنار بگذاریم. اما مسیر جدیدی هم ایجاد شده و نمی‌توانیم از آن جا بمانیم.

ما به عنوان امرسان وقتی می‌بینیم رقبا وارد مارکت جدید شده‌اند، نمی‌توانیم خودمان را از آن محروم کنیم. این یک سیستم جدید است که باید بپذیریم. مانند شبکه‌های مجازی؛ یک سری زمینه برایش ایجاد شده، تبلیغات سنگین برایش شده. نمی‌توانم از این مارکت چشم‌پوشی کنم.

انصاف نیوز: آقای پازوکی شما نمی‌توانید همان ابتکار دریانی‌ها را تکرار کنید؛ یعنی خرده‌فروش‌های لوازم خانگی جمع شوند و با هم از کارخانه‌های لوازم خانگی خرید کنند؟

پازوکی: حساب و کتاب ما که جداست اما اول چند نکته درباره حرف‌های آقای ماموری بگویم؛ حرف ایشان کاملا درست است. ما هم می‌گوییم بانک باید پولش را ببرد در تولید. باید پولش در خدمت امرسان‌ها باشد که آن‌ها توان فروش مدت‌دار را داشته باشند. ما هم می‌گوییم بانک حق بنگاه‌داری ندارد. حق دلالی ندارد.

ایشان می‌گوید 20 درصد کالایش را می‌دهد به فروشگاه‌های زنجیره‌ای اما با این وضعیت تورم و قدرت خرید مردم، و با این تبلیغات کاذب و پرحجم، 90 درصد خریدها رفته در این کانال. ما حرف زدیم، آقایان خوب از آن بهره‌برداری کردند. ما گفتیم بهره چند درصدی، الان در تبلیغاتش می‌گوید تضمین کیفیت و تضمین قیمت.

وقتی بانک 30 درصد بهره می‌گیرد، شما چطور کالا را با سود نیم‌درصد می‌فروشید؟ مگر می‌توانید؟

بعد آقای ماموری می‌گوید یک فضایی که تمام کالاها را یک‌جا جمع کرده؛ شما فضای 5 هزار یا 10 هزار متری را مقایسه کنید با یک سه راه امین حضور که 900 مغازه کنار هم قرار دارد. این‌جا تنوع بیشتر است یا در آن 10 هزار متر. تازه این فقط یکی از مناطق ما است.

درباره جمع‌شدن و تکرار تجربه دریانی‌ها هم فقط بگویم ما هم یک تعاونی تشکیل داده بودیم که داشت کار می‌کرد اما الان به مرز ورشکستگی رفته است. چرا؟ ایشان درست می‌گوید، نمی‌تواند تمام تخم مرغ‌هایش را در یک سبد بگذارد. نه ایشان، نه هیچ تولیدکننده دیگری. ما توقعی که از بانک داریم، از تولیدکننده نداریم. ایشان درست می‌گوید اما سرمایه 2هزار بیشتر است یا یک فرد؟ ما در 900 فروشگاه خدمات بهتری به مردم می‌دهیم یا یک فروشگاه؟

انصاف نیوز: شما باید بگویید درد چه بوده که بانک رفته سراغ یکی دو فروشنده قسطی‌فروش؟

پازوکی: درد  را دارم می‌گویم. تورم 5 سال گذشته باعث شده ثبات اقتصادی از بین برود. منی که حقوقم هیچ هم‌خوانی‌ای با افزایش قیمت‌ها ندارد، و دختر هم در خانه دارم، چه باید بکنم؟ شما سال 98 اگر به بازار می‌آمدید می‌دید یک درخواست کاذب خرید به وجود آمده بود. چرا؟ می‌گفت اگر امروز نخرم فردا یخچال و گاز این‌قدری، می‌شود آن‌قدر. کلی لوازم خانگی خرید شد و به انباری‌های مردم رفت. قدرت خریدا داشتند.

امروز ما می‌گوییم آقای دولت؛ اگر پول بانک را به سمت تولید هدایت کردی، اگر از تولیدکننده حمایت کردی که صادرات کند، می‌تواند هزینه سرباری‌اش را کم کند و با من خرده‌فروش، مثل قبل از 97 کار کند. وگرنه صداوسیما تمام تبلیغاتش شده کف قیمت، مرجع تخصصی

این آقایان بیایند یک طرف بنشینند و من و صنفم هم یک طرف؛ ببینیم ما مرجع تخصصی هستیم یا این‌ها. کف قیمت را از کجا آورده‌ای؟ الان سازمان حمایت کف قیمت هیچ کالایی را اعلام نکرده، شما چطور کف قیمت شدی؟ از کجا کف قیمت را آوردی؟ چطور تبلیغ می‌کنی و مردم را می‌کشانی آن‌جا.

الان تولیدکننده هزار جور هزینه دارد؛ حقوق و دستمزد دارد، خرید مواد اولیه دارد، بهره بانک دارد. باید این هزینه‌ها را مدیریت کند. من توزیع‌کننده چه کنم؟ چاره من چیست؟ الان در این سیستمی که ترسیم کردیم، توزیع کجا ایستاده؟ نگوییم چون از دنیا عقب افتاده‌ایم باید یک‌سری مردم را له کنیم.

امروز در سفره مردم نان نیست، مجبور است برود قسطی بخرد اما برویم ببینیم چه کالاهایی را دارند به اسم اقساط به مردم می‌فروشند؟ غیر از چند برند شناخته‌شده مثل امرسان و… چه کالایی دارند به مردم می‌فروشند.

بانک رفته پشت این آقایان؛ حالا من سوال می‌کنم اگر به من هم 5 ماهه بدهید، من 5 ماهه به مردم نمی‌فروشم؟ ضمنا با سند و مدرک ثابت می‌کنم تخفیفی که به آن آقایان می‌دهند به همکار خرده‌فروش و حتی همکار بنکدار من نمی‌دهند.

حرف من این است که این نوع فروشگاه‌ها و فروش‌ها به نفع مردم نیست. من این حرف را قبول ندارم که این‌ها به نفع مردم کار می‌کنند.

ماموری: امرسان نگران صلاحیت مالی شرکت‌های فروش اقساطی لوازم خانگی است

انصاف نیوز: قبول دارید که آقای ماموری راحت‌تر است که با یک نفر، با یک سرا طرف شود و 30 هزار دستگاه به او بفروشد تا با 100 آقای پازوکی طرف شود که یکی‌شان 3 تا می‌خرد، دیگری 2 تا، دیگری 5 تا؟

پازوکی: این 30 هزار دستگاه ‌از کجا آمده؟ اضافه تولیدش است دیگر. خب، بر چه اساس آقای وزارت صمت به ایشان گفته برو تولیدت را زیاد کن؟

انصاف نیوز: نیاز مردم…

پازوکی: نه دیگر، ما که می‌گوییم مردم پول ندارند. وزارت صمت به این‌ها گفته اضافه تولید کن. بسیار خب، تولید کرده. صادرات چه شد؟ هیچی. اگر صادرات کند می‌تواند هزینه‌اش را کاهش دهد و مدت‌دار بفروشد. نه این‌که یک فروشگاهی بیاید، قسطی بفروشد و بانک هم برود پشتش، بقیه هم بزنند توی سرشان. کجای دنیا از این خبرهاست؟ کجای دنیا شرکت تولید لوازم خانگی می‌رود دنبال تاسیس فروشگاه زنجیره‌ای؟

می‌دانید چرا تولیدکننده دنبال ایجاد فروشگاه است؟ چون کالایش را نمی‌تواند بفروشد، نمی‌تواند صادر کند. ایشان راست می‌گوید؛ مجبور است دنبال چنین فروشگاهی بگردد. ولی این فروشگاه را کی تاسیس کرده؟ بنیاد پولش از کجاست. دولت به این‌ها فشار آورده افزایش تولید بدهند. حالا نمی‌تواند بفروشد، راهش این است که چند تا فروشگاه تاسیس کنیم که قسطی بفروشد و ایشان هم کل جنسش را بدهد به او. نه کل جنسش، 20درصد کالایش را به او بفروشد. چرا؟ چون نمی‌توانید تورم را مهار کنید؟ چون نمی‌توانید بانک را کنترل کنید؟

من می‌گویم ما 20 سال، 30 چهل سال سابقه داریم؛ مرجع تخصصی لوازم خانگی ما هستیم. ما در رقابت 2هزار واحد صنفی مجبوریم با سه 4 درصد، بعضا حتی یکی دو درصد سود کالا بفروشیم اما الان در یک رقابت ناسالم داریم از بین می‌رویم.

انصاف نیوز: رقابت نابرابر بین کی با کی؟

پازوکی: رقابت بانک، سرمایه با منشا نامعلوم و تورم با صنف خرده‌فروشان لوازم خانگی. بعد هم ما همه‌جا شاهد نظارتیم، جز صداوسیما؟ چطور یکی در صداوسیما روی تبلیغات این آقا نظارت ندارد؟ سازمان حمایت اجازه تغییر قیمت به تولیدکننده نداده، می‌گوید من به قیمت پارسال می‌فروشم. تو چه کاره‌ای؟

انصاف نیوز: آقای ماموری، شما اجازه گران‌کردن کالاهای تولیدی نداشته‌اید؟

ماموری: نه، تا الان که مجوز تغییر قیمت برای ما صادر نشده است.

انصاف نیوز: یعنی یخچالی که پارسال مثلا 50 میلیون تومان می‌فروختید، امسال و پس از رشد حقوق دستمزد و رشد قیمت مواد اولیه و رشد قیمت ارز، به همان قیمت پارسال می‌فروشید؟

ماموری: ما که قیمت 100 میلیونی نداریم اما بله، قیمت فروش همان قیمت پارسال است.

انصاف نیوز: پس فروش به قیمت پارسال در واقع کار شماست نه آن‌کسی که تبلیغش را می‌کند و دارد نانش را می‌خورد.

ماموری: بله، 100 درصد. ما به قیمت سال قبل می‌فروشیم. همین امروز هم نامه‌ای از سوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی به وزارت صمت و سازمان حمایت نوشته‌ایم که تحمل این شرایط برای شرکت‌ها دیگر ممکن نیست و به زودی با مشکلات بسیار بیشتری مواجه خواهیم شد.

انصاف نیوز: آیا شرکت امرسان در مجموع از همکاری‌اش با این چند فروشگاه زنجیره‌ای لوازم خانگی راضی است؟

ماموری: جبر زمان است و ما نمی‌توانیم از آن جا بمانیم. فقط هزینه‌ای که برای تبلیغات می‌کنند، اصلا در توان شرکت ما نیست. این‌همه تبلیغی که دارند، به نوعی تبلیغ کالای من هم هست. از این امکان استفاده می‌کنیم.

انصاف نیوز: من یک بررسی و با چند نفر مشورت کردم؛ ظاهرا 100 میلیارد تومان در ماه هزینه تبلیغ فقط یکی از این شرکت‌های قسطی‌فروش لوازم خانگی است.

ماموری: خیلی بیشتر از این حرف‌هاست. خب، این دارد جای من تبلیغ هم می‌کند.

پازوکی: پولش را هم از مردم می‌گیرند. یک باری روی دوش تولید هستند، پول تبلیغ را هم از جیب مردم درمی‌آورند. یعنی با پول مردم، علیه مردم!

ماموری: من یک توصیه هم به نسل جدید بنکداران دارم؛ بالاخره همه‌شان دست به گوشی هستند و تکنولوژی‌های را می‌شناسد. خب از روش‌های جدید و ایده‌های تازه برای فروش لوازم خانگی استفاده کند. باید اصناف ما به سمت تحول در فروش بروند.

پازوکی: ما هم به سمت تحول در فروش می‌رفتیم اما پولی که باید می‌آمد و این کار را حمایت می کرد، رفت جای دیگر. کرونا شد، گفتند فروش از طریق فضای مجازی. هر چه فریاد زدیم آقا! از پتانسیل اصناف استفاده کنید؛ صنف من سال 1315 تاسیس شده. 90 سال قدمت دارد. بیا از این ظرفیت استفاده کن و بگو هر کس می‌خواهد کالایی را در فضای مجازی بفروشد، برود از اتحادیه تخصصی‌اش مجوز بگیرد. ما هم می‌توانستیم کمیته‌اش را تشکیل دهیم و با هم پیش برویم. اصلا صدای و حرف ما را نشنیدند. الان چه شده؟ کالای فیک به مردم می‌فروشند به اسم لوازم خانگی برند. کالای قاچاق می‌فروشند، کلاه‌برداری می‌کنند و… جلوی من را سد می‌کنند، بلافاصله بغل دستش یک راه انحرافی می‌زنند؛ شد کرونا، فروش فضای مجازی، فروش قسطی.

انصاف نیوز: شما در مقام رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران می‌گویید یک توطئه برای زمین‌زدن صنف در جریان است؟

پازوکی: من نمی‌گویم یک توطئه در کار است، من می‌گوییم جلوی دلالی بانک را بگیرید. من می‌گویم چرا یک دستگاه نظارتی به این فروشگاه‌ها سر نمی‌زند؟ چرا تعزیرات یک‌بار هم نرفته از این آقایان فاکتور خرید بخواهد. چرا فاکتور خریدش از امرسان را نمی‌خواهند؟ تا حرف می‌زنیم می‌گویند این‌ها شرکت هستند و همه‌چیزشان صاف و شفاف و شسته رفته است؛ خیلی خوب، اگر شفاف است، بیایند شفاف نشان دهند که از این شرکت امرسان چقدر خرید کرده‌اند، چطور هم پول داده‌اند.

من می‌گویم یک رقابت نابرابر است؛ دست مرا بسته‌اند و می‌گویند توی خانه تمرین کن. رقیب من هم با دستگاه و مربی و پزشک تمرین می‌کند. رهبری چه گفتند برای امسال؟ گفتند مهار تورم. تمام شد رفت؛ این تورم، فقط برای من است؟ من فقط باید کتک‌خور تحریم و تورم باشم؟ بابا! ما هم جزیی از همین مردم هستیم؛ ما هم زن و بچه داریم، ما هم باید کاسبی کنیم. من سال 95 با 100 میلیون تومان 20 دستگاه ماشین لباس‌شویی بوش می‌خریدم. اگر ایرانی می‌خواستم بگیریم 100 دستگاه می‌توانستم بخرم. الان با آن 100 میلیون 5 تا لباس‌شویی هم نمی‌توانم بخرم. سرمایه من هم رفت.

انصاف نیوز: شما هیچ تنوعی در فروش‌تان نمی‌توانید ایجاد کنید؟

پازوکی: چه کنم؟ من و تمام صنف هم که جمع شویم نمی‌توانیم نصف روز تبلیغات این آقایان را در صداوسیما داشته باشیم. از صبح تا شب، کف قیمت، تضمین قیمت، مرجع تخصصی لوازم خانگی… تبلیغ این‌هاست. آخر این‌که نشد. کجا دنیا با کسبه‌اش که از اول انقلاب پشتیبان این نظام بوده، چنین برخوردی می‌کند.

انصاف نیوز: اگر بجای 20 درصد، 50 یا 60 درصد کالای شما را این فروشگاه‌ها بفروشند؛ می‌توانند به شما قیمت را دیکته کند؟

ماموری: ما اصلا چنین برنامه‌ای نداریم. چنین ریسکی هم نمی‌کنیم.

انصاف نیوز: من اصلا درباره امرسان حرف نمی‌زنم؛ شما از فضای شرکت خودتان بیایید بیرون. اگر یک تولیدکننده، بیشتر از نیمی از تولیدش را در یک شبکه فروش به پول برساند، می‌تواند تابع قیمت‌گذاری آنان شود؟

ماموری: بالاخره یک سازمان حمایتی در این کشور وجود دارد که مرجع تعیین قیمت‌ها است. ما در امرسان که به هیچ‌وجه چنین ریسکی نمی‌کنیم چون در نهایت اعتبار برند برای‌مان مهم است اما در مورد قیمت، بالاخره دستگاه‌های نظارتی وجود دارند و نظارت می‌کنند. گرچه ممکن است زد و بندی هم دور از چشم‌های نظارتی انجام شود.

انصاف نیوز: آقای پازوکی! جمع‌بندی کنید.

پازوکی: خوش‌بختانه امروز شما از یک تولیدکننده دعوت کرده‌اید که دغدغه‌اش را گفت. دغدغه ایشان تامین نقدینگی برای تولید است و وقتی تولید می‌کند، دغدغه‌اش فروش کالایش است. تولیدی که باید سر ماه به هزار نفر حقوق دهد، باید بتواند نقدینگی‌اش را تامین کند. من می‌گویم این خلق پولی که به کانال قسطی‌فروشی افتاده، چرا به تولید نمی‌رود؟ این 1200 میلیارد تومانی که آقایان هزینه تبلیغات می‌کنند، از کجا آمده است؟ غیر از این است که به اسم مردم، از جیب مردم درآورده‌اند

انصاف نیوز: هی نگویید به نام مردم؛ این مردم بالاخره راضی هستند دیگر.

پازوکی: آقا، تبلیغات این‌ها که رایگان نیست، هست؟ صداوسیما عاشق چشم و ابروی کسی که نیست.

انصاف نیوز: نه، بخشی از حاشیه سودش را تبلیغ می‌کند.

پازوکی: خب، حاشیه سودش مگر چقدر است؟

انصاف نیوز: من نمی‌دانم؛ 30 درصد!

پازوکی: 30 درصد؟ پس چرا به من می‌گویند باید با 3 درصد سود بفروشی. باریکلا! یک ساعت است حرف می‌زنیم برای همین. سود 30 درصدی از کجا آمده؟ نه، با حاشیه سود 3 درصدی چطور میلیارد میلیارد تبلیغ می‌کنند؟ شما بهتر از من قیمت ثانیه تبلیغات در صداوسیما را می‌دانید. غیر از این است که این پول را از جیب مردم درآورده‌اند؟ این آقای تولیدکننده که کنار شما نشسته نمی‌تواند یک‌دهم این تبلیغ را داشته باشد که شب و روز بگوید مردم بیایید امرسان بخرید. بالاخره یکی جواب ما را بدهد؛ این آقایان به چه پشتوانه‌ای این‌همه تبلیغ می‌کنند.

انصاف نیوز: من 30 درصد را از خودم گفتم…

پازوکی: بگو 5 درصد. اصلا بگو یک درصد. آقا با حاشیه سود یک درصد چطور این‌همه تبلیغ می‌کنند.

انصاف نیوز: بهره‌وری‌اش را بهبود داده است. هزینه‌هایش را کم کرده است.

پازوکی: چطوری؟ این‌ها که می‌گویند 4 برابر حقوق پایه حقوق می‌دهند.

انصاف نیوز: این‌ها دیگر خبر پشت پرده‌ای است. من خبر ندارم.

پازوکی: نشد دیگر. با تبلیغ 4 برابر حقوق پایه، نیروی کار جذب کردند. بعد شما می‌گویید هزینه‌هایش را کم کرده است. نیاییم با این سوالات بگوییم کار این‌ها و راه این‌ها درست است، کار یک صنف 90 ساله غلط است. می‌گوید فروش به قیمت پارسال؛ آهای مردم به ولله ما هم هنوز به قیمت پارسال می‌فروشیم. پارسال هم به قیمت پیارسال می‌فروختیم!

ماموری: همه مشکل برمی‌گردد به همان فضای اقتصاد کلان. ما باید مشکل تحریم را حل کنیم تا بتوانیم صادرات کنیم. راهی جز صادرات نداریم برای حل مشکلات صنعت و تولید. الان بازارهای صادراتی ما به شدت در معرض خطر است. بازار صادراتی عراق را داریم به راحتی از دست می‌دهیم چون یک اختلاف 20 درصدی بین قیمت دلار رسمی و دلار آزاد در عراق هم به وجود آمده است. تاجر عراقی با طرف ایرانی با کمترین نرخ دلار کار می‌کند. از آن‌طرف باید این‌جا دلار را 20 تا 30 درصد زیر قیمت در سامانه نیما عرضه کنیم. همین اختلاف نرخ باعث شده ما صادرات خود به عراق را متوقف کنیم در حالی که جایگاه خوبی را گرفته بودیم. امروز نوبت امرسان است، فردا شرکت‌های دیگر که از بازار عراق اخراج شوند چون هیچ‌کس به فکر تولید نیست. هیچ‌کس نگران بازارهای صادراتی نیست. در این شرایط، واقعا نمی‌توانیم فروش مدت‌دارمان را افزایش دهیم. می‌خواهم بگویم دولت باید فکری برای تولید کند و زودتر هم اقدام کند. اگر بازار صادراتی را از دست دادیم، دیگر به این سادگی امکان بازگشتن نخواهیم داشت.

پازوکی: تحریم و فشار باید برای همه باشد. نمی‌شود یک‌عده هزینه فشار و گرانی و تحریم و کرونا را بدهند اما یک‌عده دیگر بیایند و از حمایت بانک‌های جمهوری اسلامی برخوردار شوند. فردا که اتفاقی مثل کوروش کمپانی افتاد، به تکاپو نیفتید!

انتهای پیام    

نظر شما