شناسهٔ خبر: 66669509 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

گزارش «جام جم» از سودجویی جدید ساقیان مشروبات الکلی درفضای مجازی

چیپس بلوط با طعم مرگ

مجید غمخوار

مافیا و سودجویان مشروبات الکلی فضای مجازی را جولانگاه خود کرده‌اند. آنها مدتی است با تحریک افراد به تولید مشروبات الکلی در خانه، اقدام به فروش تجهیزات تهیه مشروبات الکلی در این فضا می‌کنند. به تازگی هم با انتشار فیلم‌هایی از آموزش تغییر مشروب دست‌ساز به ویسکی با چوب بلوط و چیپس بلوط ، علاوه بر به خطر انداختن جان هزاران نفر، سودهای میلیونی می‌کنند.

صاحب‌خبر -
حال این‌که این چوب‌ها اگر درست فرآوری نشود، باعث تولید مشروبات الکلی مرگبار می‌شود. با گسترش فضای مجازی در کشور، مافیای مشروبات الکلی و ساقیان سودجو نیز پای‌شان به این فضا باز شد و در سایه غفلت مسئولان این محل را به جولانگاه فروش و آموزش ساخت مشروب تقلبی و فروش آن به‌عنوان جنس اصلی تبدیل کردند. در این فضا هستند صفحاتی که علاوه بر فروش، ساخت مشروبات را آموزش می‌دهند. یکی از این صفحات وقتی وارد پیجش می‌شوی، اولین چیزی که توجهت را جلب می‌کند، هایلایت آموزش تبدیل عرق به ویسکی است‌. در آن به‌راحتی به شما یاد می‌دهد با چوب بلوط، عرق دست‌ساز را به ویسکی تبدیل و از این راه درآمدزایی کنید.این صفحه بیش از ۲۱۲هزار دنبال‌کننده دارد و به‌راحتی آموزش آن را منتشر کرده و 1.5میلیون نفر آن را دیده و به خطری برای جامعه تبدیل شده‌اند که هر‌لحظه برای سودجویی می‌توانند مشروبات تقلبی تولید و باعث کشته و معلول‌شدن صدها نفر شوند.
ادمین این صفحه به هیچ‌وجه حاضر به گفت‌وگو نیست و فقط اصرار دارد ما آموزش می‌دهیم و ویو می‌گیریم. چرخ بیشتری در اینستاگرام زده و با صفحات سریالی که به‌نوعی با یکدیگر مرتبط است و در حوزه مشروبات الکلی مشغول است، رو‌به‌رو می‌شویم. سرنخ ماجرا را در یک صفحه اینستاگرامی پیدا کردیم؛ صفحه‌ای که مدعی بود برای این‌که ویسکی خوب داشته باشید، باید عرق یک تا سه سال در بشکه‌های چوب بلوط قرار گیرد.بعد هم مدعی می شود، قیمت این بشکه‌ها نجومی است و زمان برای تبدیل عرق به ویسکی در این بشکه‌ها طولانی و به‌صرفه نیست. ضمن این‌که بشکه‌های بلوط در ایران اندک است و به‌آسانی در دسترس نیست.گردانندگان این صفحه اما ادعا کرده‌اند که چوب بلوط مخصوص تبدیل عرق به ویسکی را آماده کرده‌اند و به‌عنوان چیپس بلوط به خریداران خانگی می‌فروشند تا در ۱۰ روز خودشان بتوانند عرق را در خانه به ویسکی تبدیل کنند.
ادمین این صفحه اینستاگرام که ۴۸هزاردنبال‌کننده دارد،مدعی است چیپس بلوط رادرچند مرحله فرآوری، پخته و خشک کرده است.
با ادمین این پیج وارد گفت‌وگو شدیم تا ببینیم ادعایش چقدر صحت دارد. مرد جوان می‌گوید ما تنها سازنده و واردکننده چیپس بلوط داخل ایران هستیم و بسته به میزانی که می‌خواهید عرق را تبدیل به ویسکی کنید، برای‌تان ارسال می‌کنیم.چوب را داخل بطری انداخته و رویش عرق‌ها را ریخته و ۱۰ تا ۱۳ روزصبر می‌کنید تا به ویسکی تبدیل شود. این برای مصرف‌کنندگان داخلی به‌صرفه است و همان طعم ویسکی را می‌دهد.
از او درمورد عوارض مرگبار مشروبات دست‌ساز می‌پرسیم که در جواب می‌گوید: ما از کارمان مطمئن هستیم و هیچ خطری مشتری را تهدید نمی‌کند. چوب ها زهرگیری می‌شود و کارمان استاندارد است. اگر ناخالصی هم داخل مشروب باشد، نشان می‌دهد. اگر مشروب شما آب‌قرص باشد با انداختن چوب داخلش ظرف یک ساعت تمام مشروب سیاه می‌شود. او در مورد قیمت این بسته ها می گوید: بسته‌های متفاوتی را برای مشتریان در نظر گرفته‌ایم. پک سفید، سیاه و طلایی برای ۱۰لیتر، 700هزار تومان قیمت دارد و تفاوت سفید و طلایی در عطر و مزه است. چون ما چوب را طعم‌دار کرده و دیگر نیازی نیست شما طعم‌دهنده به عرق اضافه کنید. هر پک هم دارای ۱۰عدد فیلتر است، البته قیمت چیپس دودی مخصوص برای ۲۵لیتر ۸۴۰هزار تومان قیمت دارد. پسر جوان در مورد این‌که چگونه پک را برای‌مان ارسال می‌کند، مدعی شد اگر تهران باشید با تیپاکس یا پیک به دست شما می‌رسانیم. ما از کارمان مطمئن هستیم و می‌توانید برای مشاوره با تلفن همراهم تماس بگیرید.او در مورد این‌که از کجا بدانیم این محصول واقعی بوده و تقلبی نیست، گفت: خیلی راحت به پیج ما سر بزنید و رضایت مشتریان را در زیر پست‌ها ببینید. ما مشتریان زیادی داریم که دیگر به‌صورت ثابت از ما خرید می‌کنند.مشخص نیست چگونه در امنیت کامل این افراد در فضای مجازی جولان داده و محصولات‌شان را که غیر قانونی است و می‌تواند با جان هزاران نفر بازی کرده و امنیت جامعه را به خطر اندازد، به‌راحتی عرضه می‌کنند. نکته مهم این است که سودجویان بازار مشروبات الکلی با خرید این محصول می‌توانند عرق‌های دست‌ساز خطرناک خود را با شکل واسم جدید به چندبرابر قیمت فروخته و موجب جان‌باختن ده‌ها نفر شوند.یکی از افرادی که در حوزه فروش مشروبات الکلی اطلاعات زیادی دارد، در مورد این چوب‌ها به جام‌جم گفت: استفاده از این چوب‌ها اگر فرآوری آنهابه‌درستی انجام نشده باشد، می‌تواند تولید سم کرده و عرق را به جای ویسکی به نوشیدنی مرگبار تبدیل کند. سودجویان بدون این‌که سم چوب را بگیرند،آن رابه فروش می‌رسانندومعمولا افراد ناآگاه و مصرف‌کننده خانگی آنها را خریده و بادست‌شان مرگ‌ خود را رقم می‌زنند.سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتای کشور هم در این باره می گوید: کارشناسان پلیس فتا با مشاهده آگهی های جرم زا با دستور قضایی با آن برخورد می کنند اما بررسی ها نشان می دهد در این حوزه اغلب ادعاها غیرواقعی است وکلاهبرداران با گرفتن پول،جنسی را نمی‌فرستند و با توجه به مجرمانه بودن عمل،مطمئن هستند کسی ازآنها شکایت نمی‌کند.هموطونان بامشاهده این صفحات جرم زا موضوع را به پلیس فتا اطلاع دهند.

تمام‌مشروبات‌سمی است
دکتر شاهین شادنیا - رئیس بخش مسمومیت‌های بیمارستان لقمان

متاسفانه باور غلطی سال‌ها است که در میان مصرف کنندگان مشروبات الکی شایع شده است که مشروبات الکلی سمی نیستند. این در حالی است که تمامی الکل ها چه اتانول،متانول و الکل چوب دارای سموم بوده و سمی تلقی می‌شوند.اینکه برخی می‌گویند ما مشروب مصرف می‌کنیم وتاحالا مسموم نشده ایم اشتباه است ومصرف کنندگان اتانول در درازمدت و متانول و الکل چوب در کوتاه مدت با مسمومیت روبرو می‌شوند. افراد مصرف کننده اتانول در دراز مدت با مشکلات گوارشی، کبد چرب، مشکل لوزالمعده و کم خونی روبرو  می‌شوند که همین نشان دهنده سمی بودن این نوع الکل است که در بازار با عناوین عرق کشمش،ویسکی، ودکا و عرق سگی شناخته‌ می‌شوند. درمورد الکل های متانول وچوب هم که درکشور به عنوان الکل تقلبی شناخته می‌شوند عوارض بین ۶ تا ۷۲ ساعت پس از مصرف نمایان می‌شود و فرددرساعات اولیه فکرمی‌کندکه این عوارض همان حالت مستی است. اولین عوارض در گوارش و چشم رخ داده و فرد فکر می‌کند دچار برفک دیدن، تاری دید یا حالت تهوع مداوم است. مصرف کنندگان این نوع الکل اگر در همان زمان طلایی مراجعه نکنند خیلی زود با کاهش سطح هوشیاری،تشنج و خونریزی روبرو شده و در کمترین زمان پس از رخ دادن این علائم جان خود را از دست  می‌دهند.

مجید غمخوار - گروه حوادث

نظر شما