شناسهٔ خبر: 66668538 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

الاکلنگ دولت برای تخصیص ارز ترجیحی به کشاورزی/ نه ارز تخصیص داده می‌شود و نه رفع تعهد ارزی صورت می‌گیرد الاکلنگ دولت برای تخصیص ارز ترجیحی به کشاورزی/ نه ارز تخصیص داده می‌شود و نه رفع تعهد ارزی صورت می‌گیرد

به گزارش اکوایران، حذف ارز ترجیحی از کالاهای اساسی کشاورزی به خصوص برای اقلام بذر، کود و سم فعالان بخش کشاورزی را با چالش‌های جدیدی از جمله توقف ثبت سفارش، مشکلات رفع تعهد ارزی و ترخیص کالاها از گمرک مواجه کرده است. تصویب‌نامه هیات وزیران در نیمه اول اردیبهشت 1403 مصوب شد که بر اساس آن تعیین فهرست

صاحب‌خبر -

به گزارش اکوایران، حذف ارز ترجیحی از کالاهای اساسی کشاورزی به خصوص برای اقلام بذر، کود و سم فعالان بخش کشاورزی را با چالش‌های جدیدی از جمله توقف ثبت سفارش، مشکلات رفع تعهد ارزی و ترخیص کالاها از گمرک مواجه کرده است.

تصویب‌نامه هیات وزیران در نیمه اول اردیبهشت 1403 مصوب شد که بر اساس آن تعیین فهرست دارو، مواد اولیه و تجهیزات مصرفی پزشکی و کالاهای اساسی کشاورزی مشمول ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۳ توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

حسینی: نه خبری از تخصیص ارز است و نه رفع تعهد ارزی

سید مهدی حسینی یزدی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با اکوایران درباره حذف ارز ترجیحی از بذر، سم و کود و جایگزینی ارز نیمایی برای این بخش اظهار کرد: در آخرین روزهای سال 1402 بانک مرکزی و معاون اول رئیس جمهور اعلام کردند، به واردکنندگان سم، کود و بذر نرخ نیمایی ارز 28500 تومانی تعلق خواهد گرفت، اما در روزهای روز گذشته ابلاغیه رسمی برخلاف وعده داده منتشر شد و با این شرایط به واردکنندگان این اقلام نرخ نیمایی تعلق خواهد گرفت. 

به گفته حسینی یزدی، تمام ارز مورد نیاز برای واردات سم، کود و بذر حدود 500 میلیون یورو برآورد می‌شود، این در حالی است که ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی حدود 9 میلیارد یورو است، با این شرایط می‌توان گفت تخصیص ارز 28500 تومانی برای دولت نه تنها زیان ندارد بلکه سود هم به همراه دارد.  

رئیس انجمن واردکنندگان سم، کود و بذر ایران تاکید کرد: محصولات کشاورزی حدود نیمی از قوت مردم را تشکیل می‌دهد و با این شرایط مشخص نیست دولت به چه علتی اقدام به حذف ارز ترجیحی این بخش کرده است.

براساس اظهارات حسینی یزدی چهار میلیون کشاورز و کاربر در این زمینه منفعت دارند. 

رئیس انجمن واردکنندگان سم، کود و بذر ایران گفت: در نشست با رئیس کل بانک مرکزی نیز در خصوص مشکلاتی که حذف ارز ترجیحی به همراه خواهد داشت صحبت کرده و درخواست کردیم که از این تصمیم منصرف شوند چرا که تخصیص ارز ترجیحی به این بخش به معنی اختصاص دادن 120 دلار برای خرید نهاده به هر کشاورز است که پس از صادرات به کشور بازخواهد گشت. 

حسینی یزدی بیان کرد: بیش از 4 ماه است که نه تنها ارز مورد نیاز برای واردات بذر، سم و کود تخصیص نیافته، بلکه اقدامی برای رفع تعهد ارزی نیز صورت نگرفته است. با این شرایط شرکت‌ها قفل شده‌اند و نمی‌توانند ثبت سفارش جدید داشته باشند و اقدام به ترخیص نهاده‌های مورد نیاز کنند. 

رئیس انجمن واردکنندگان سم، کود و بذر ایران اظهار کرد: در نشستی که با فرزین برگزار شد صادرکنندگان این بخش خواستار رفع تعهد ارزی تا 31 تیر 1403 شدند.

برنامه بانک مرکزی، تسهیل‌گری برای رفع تعهد ارزی 

هم‌چنین دیروز خبری مبنی بر نشست تخصصی و هم‌اندیشی رئیس کل بانک مرکزی با رئیس، هیات رئیسه و جمعی از اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برای بررسی دغدغه ‌ها و مشکلات فعالان اقتصادی بخش خصوصی، تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور برگزار شد.

محمد آرام، معاون ارزی بانک مرکزی با اشاره به دغدغه‌های فعالان اقتصادی و محورهای مختلف سیاست‌های بانک مرکزی در حوزه ارزی گفت: تسهیل‌گری‌های خوبی طی روزهای گذشته در زمینه رفع تعهد ارزی انجام شده است. 

طبق اعلام روابط عمومی بانک مرکزی، آرام اظهار کرد: براساس بخشنامه‌ای که اخیرا با هماهنگی سازمان بازرسی کل کشور از سوی بانک مرکزی به تمام بانک‌ها ابلاغ شده است مقرر شده تا تمام واردکنندگانی که ارز ۲۸۵۰۰ تومانی دریافت کرده اند در صورت تایید وزارتخانه مربوطه در خصوص عمل به تعهدات، رفع تعهد ارزی شوند که با این تسهیل گری، زمینه برای رفع مشکلات شرکت های وارد کننده سم، کود و بذر فراهم می شود.

تعیین امتیاز صادراتی در راستای کنترل نرخ ارز

علیرضا پیمان پاک، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در این نشست با اشاره به مشکلات صادر کنندگان محصولات کشاورزی، تسهیل برگشت ارز حاصل از صادرات را مشکل اصلی صادر کنندگان این حوزه دانست. 

براساس اظهارات پیمان پاک، تعیین امتیاز صادراتی در راستای کنترل نرخ ارز یکی از سیاست‌هایی است که می‌تواند در اولویت‌بندی کالاهای صادراتی تاثیرگذار باشد ضمن اینکه از این طریق مشکل برگشت ارز حاصل از صادرات نیز برطرف خواهد شد.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی درباره مشکل شرکت‌های وارد کننده سم، کود و بذر در حوزه کشاورزی به دلیل عدم رفع تعهد ارزی، خواستار حل سریع مشکل این شرکت‌ها با تایید وزارت جهاد کشاوری و تسهیل در ثبت سفارش واردات این شرکت‌ها از سوی بانک مرکزی شد.

ارز ترجیحی برای اقلامی مانند بذر، کود و سم از آن جهت اهمیت دارد که تاثیر مستقیمی بر کیفیت و قیمت محصولات کشاورزی می‌گذارد و در صورت کیفیت پایین این محصولات، آنها از بازار صادراتی حذف و ارزآوری محصولات کشاورزی به صفر می‌رسد.

منبع: ecoiran-63454

نظر شما