شناسهٔ خبر: 66667820 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

پارادوکس رفتار حقیقی‌ها در بازار سهام و صندوق‌های طلا پارادوکس رفتار حقیقی‌ها در بازار سهام و صندوق‌های طلا

به گزارش اکوایران،‌ شاخص کل پس از ۱۴ روز منفی، در روز‌ جاری سبزپوش شد هرچند ارزش معاملات خرد چنگی به دل نمی‌زند ولی در روز قبل شاخص کل به محدوده حمایتی آر‌اس‌آی واکنش نشان داد و کمی بالا آمد، هر چند رشد شاخص کل چشمگیر نبود ولی بازار سرمایه پس از کاهش بیش از ۵ درصدی در ماه جاری امروز نفس کشید. هدف

صاحب‌خبر -

به گزارش اکوایران،‌ شاخص کل پس از ۱۴ روز منفی، در روز‌ جاری سبزپوش شد هرچند ارزش معاملات خرد چنگی به دل نمی‌زند ولی در روز قبل شاخص کل به محدوده حمایتی آر‌اس‌آی واکنش نشان داد و کمی بالا آمد، هر چند رشد شاخص کل چشمگیر نبود ولی بازار سرمایه پس از کاهش بیش از ۵ درصدی در ماه جاری امروز نفس کشید.

هدف رییس سازمان بورس برای بازار سرمایه

مجید عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در آئین افتتاحیه دومین همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان کرمان آیدکس ۲۰۲۴ افزایش دو برابری تامین مالی را یکی ازهدف گذاری‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در سال جاری دانست و افزود در صورت بهبود بازار سرمایه، رفع چالش‌های موجود و اعمال حمایت‌های دولتی، تامین مالی در سال جاری گسترش خواهد یافت.

آنچه مشخص است تامین مالی بازار سرمایه پیش‌نیازهای مدنظر رییس سازمان بورس را ندارد و بازارساز با این سرخی بازار به مطلوب خود نخواهد رسید.

فرابورس ایران اطلاعیه داده است که سهام شرکت تولیدی و صنعتی گوهرفام در روز آتی عرضه اولیه خواهد شد. تحلیلگران این اقدام را به نفع بازار سرمایه نمی‌دانند؛ چرا که بازار سرمایه از کمبود نقدینگی رنج می‌برد و بعد از مدت‌ها اصلاح، تازه در روز جاری نفسی کشیده است.

کمیته ارزی احیا شد

 در روز جاری خبرگزاری ایرنا خبر از احیای کمیته ارزی داد. کیوان کاشفی عضو هیئت رییسه اتاق ایران هم از احیای کمیته ارزی به درخواست فعالان بخش خصوصی خبر داد.

در گذشته کمیته ارزی واسط میان سیاست‌گذار ارزی، تولیدکنندگان و صادرکنندگان بود. در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی، نگرانی‌های تولیدکنندگان را به سیاست گذاران گوشزد می‌کرد و مشکلات تصمیمات ارزی را برای تولیدکنندگان برای بازارساز خاطرنشان می‌شد و در مقابل به دنبال تأمین خواست‌ها و نیاز های ارزی بازارساز بود.

اکوایران در زمان انتقال کمیته اقدام ارزی آسیب‌های این تصمیم را در گذشته گوشزد کرده بود حال احیای این کمیته در اتاق ایران نقطه عطفی است که می‌تواند زبان مشترک میان بازارساز و صادرکننده ایجاد کند و به بهبود وضعیت اقتصادی و ارزی کمک کند.

خروج پول حقیقی از سهام ادامه دارد

خروج پول حقیقی در بازار سرمایه در روز جاری هم همچنان ادامه یافت. بسیاری از حمایت‌های مهم که پیشتر در دیدبان ارایه شده بود از دست رفت حالا بازار سرمایه باید برای بازگشت روبه بالا اول حمایت‌های از دست رفته را که اکنون به مقاومت تبدیل شده‌اند را پس بگیرد.

بررسی دیدبان نشان می‌دهد که بازار سهام دوازده روز متوالی است که با خروج پول حقیقی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و علیرغم روند نزولی دلار، صندوق‌های طلا در دوازده روز متوالی شاهد ورود پول حقیقی بوده است، اگرچه در این مدت روند کلی بازار طلا و سهام نزولی بوده است ولی حقیقی‌ها رفتار متناقضی را در صندوق‌های طلا و بازار سهام در روند نزولی نشان داده‌اند.

IMG_20240514_181906_225

در روز جاری صاحبان سرمایه در میان صندوق‌های طلا، بورس و صندوق‌های درآمد ثابت بیشترین گرایش را به صندوق‌های درآمد ثابت نشان دادند.

صندوق‌های درآمد ثابت ۲۴۲ میلیارد تومان ورود پول حقیقی را ثبت کرده‌اند. ۱۳۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سرمایه خارج شد و ۹۸ میلیارد تومان پول حقیقی وارد صندوق‌های طلا شده است.

 حمایت تکنیکی دلار

در روز جاری سکه امامی کاهش یافت ولی اقلام کوچکتر سکه در برابر کاهش قیمت مقاومت کردند. حباب سکه امامی یک پله کاهش یافته و اختلاف قیمت دلاری درهم و دلار تهران در محدوده نرمالی است.

دلار آمریکا روی حمایت مهم ۵۹ هزار و ۵۰۰ تومانی قرار گرفته که سطح اصلاحی ۵۰ درصد فیبوناچی است و در صورتی که از دست برود حمایت مهم بعدی محدوده ۵۷ هزار تومان سطح ۶۱ درصدی فیبوناچی خواهد بود.

منبع: ecoiran-63527

نظر شما