شناسهٔ خبر: 66666452 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

اداره امور اقامت عراق: از آغاز 2024 تاکنون 4658 خارجی متخلف دستگیر شدند

صاحب‌خبر -

شفقنا- اداره امور اقامت عراق از دستگیری بیش از چهار هزار شهروند خارجی متخلف در این کشور از آغاز سال جاری میلادی تاکنون خبر می دهد.

به گزارش شفقنا، خبرگزاری رسمی عراق (واع) شامگاه امروز (سه شنبه) در پایگاه اینترنتی خود نوشت که سرلشکر «حسین الیساری»، رئیس اداره امور اقامت این کشور از دستگیری چهار هزار و 658 شهروند خارجی متخلف از آغاز سال 2024 میلادی تاکنون خبر داده و راه های ورود متخلفان خارجی به کشورش و عوامل منجر به صدور حکم ممنوعیت ورود را مشخص کرد.

رئیس اداره امور اقامت عراق در گفت و گو با واع در این باره اظهار داشت: خارجی های متخلف موجود در داخل عراق تنها تحت عنوان کارگر خارجی نیستند، بلکه برخی از آنها با هدف گردشگری یا زیارت اماکن مذهبی و بازدید از اماکن باستانی وارد عراق شدند با این حال از خروج طی مدت قانونی داده شده به خود سر باز می زنند.

سرلشکر الیساری همچنین تصریح کرد: مدت قانونی داده شده به افراد ورودی اگر تحت عنوان زیارت یا گردشگری باشد، یک ماه است که برای یک بار قابل تمدید است و اگر از این مدت فراتر رفت بدون آن که تمدید شود نیز، تخلف به شمار می آید. کارگری خارجی نزد ما اساساً از ملیت های آسیایی و عمدتاً از بنگلادش و پاکستان است و ورود آنها به عراق تحت عنوان زیارت یا گردشگری و یا از طریق اقلیم کردستان یا از طریق قاچاق است.

رئیس اداره امور اقامت عراق در ادامه نیز عنوان کرد: بخشی از آنها به قصد کار در عراق پس از گشایش اقتصادی در آن در مقابل وخامت شرایط زندگی در کشورهایشان می آیند. این افراد اگر با قراردادهای کاری وارد نشوند، از قانون اقامت و قانون کار تخلف کرده و اقدامات اداره اقامت در حق آنها بر اساس مواد قانون اقامت شماره 76 سال 2017 اعمال می شود.

بنا بر اعلام سرلشکر الیساری، مواد 24 تا 35 قانون اقامت عراق ایجاب می کند که شهروندان خارجی متخلف از قانون اقامت و کار، تحت تعقیب قرار گرفته و به دلیل نقض قانون، دستگیر و جریمه نقدی شوند سپس اخراج شده و در صورت انجام این کار نیز، برای مدت دو سال ورود دوباره آنها به این کشور ممنوع خواهد بود.

رئیس اداره امور اقامت عراق ضمن تاکید بر این که شهروندان خارجی اجازه کار در این کشور را ندارند مگر این که تاییدیه وزارت کار را دریافت کنند، اعلام کرد که از آغاز سال جاری میلادی تاکنون چهار هزار و 658 متخلف خارجی دستگیر شده، اقدامات قانونی در حق آنها انجام گردیده و به کشورهای خود اخراج شدند.

سرلشکر الیساری همچنین تاکید کرد که آمار مذکور در حال افزایش است جایی که بر اساس نتایج عملیات اخیر، در حال حاضر هزار و 600 نفر دیگر چنین شرایطی را دارند و اداره امور اقامت عراق در حال آماده سازی این افراد برای اخراج آنها به کشورهای خودشان است.

رئیس اداره امور اقامت عراق در پایان نیز گفت: در سال 2023 آمار متخلفان به هشت هزار و 45 نفر رسید که اقدامات قانونی در حق آنها انجام شده و به کشورهای خودشان اخراج شدند در حالی که پیش بینی می کنیم فرآیند دستگیری و اخراج متخلفان امسال افزایش یابد.

خبر اصلی را در واع ببینید

نظر شما