شناسهٔ خبر: 66665175 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

چشم‌انداز جاه‌طلبانه رئیس‌جمهور فرانسه برای قاره سبز: اروپایی که بتواند با آمریکا و چین رقابت کند؟ چشم‌انداز جاه‌طلبانه رئیس‌جمهور فرانسه برای قاره سبز: اروپایی که بتواند با آمریکا و چین رقابت کند؟

به گزارش اکوایران، امانوئل مکرون - رئیس‌جمهور فرانسه - در مصاحبه اختصاصی با بلومبرگ اعلام کرد که او نسبت به خریداری یک بانک بزرگ فرانسوی توسط یک بانک دیگر در اتحادیه اروپا، رویکردی باز دارد و این موضوع را منتفی نمی‌داند. رئیس‌جمهور فرانسه معتقد است که این اتفاق می‌تواند همبستگی مالی قوی‌تری در

صاحب‌خبر -

به گزارش اکوایران، امانوئل مکرون - رئیس‌جمهور فرانسه - در مصاحبه اختصاصی با بلومبرگ اعلام کرد که او نسبت به خریداری یک بانک بزرگ فرانسوی توسط یک بانک دیگر در اتحادیه اروپا، رویکردی باز دارد و این موضوع را منتفی نمی‌داند. رئیس‌جمهور فرانسه معتقد است که این اتفاق می‌تواند همبستگی مالی قوی‌تری در اتحادیه اروپا به وجود آورد و همین امر برای موفقیت آینده این بلوک سیاسی، اهمیت زیادی دارد.

به نوشته بلومبرگ، امانوئل مکرون در حاشیه اجلاس سرمایه‌گذاری «فرانسه را انتخاب کنید» که در کاخ ورسای در نزدیکی پاریس برگزار می‌شود، با «جان میکلتویت» - سردبیر خبرگزاری بلومبرگ - به گفت‌وگو نشست. رئیس‌جمهور فرانسه در این مصاحبه اعلام کرد: «مدیریت شرایط به سبک اروپایی نیازمند یکی شدن کشورهای اروپایی است. ما اکنون باید مسیر جدیدی را باز کنیم و یک رویکرد بازار واحد را در پیش بگیریم که تأثیر مثبت بیشتری دارد.»

برنامه متحول‌کننده مکرون برای اتحادیه اروپا

همزمان با دست‌وپنجه نرم کردن اروپا با جنگ روسیه در اوکراین و وخامت ادامه‌دار سیستم تجارت جهانی، مکرون در تلاش بوده همتایان خود در اتحادیه اروپا را ترغیب کند تا از یک برنامه متحول‌کننده از اصلاحات استقبال کنند؛ برنامه‌ای که هدف آن ایجاد اتحاد بیشتر در اتحادیه اروپا و قدرتمندتر کردن اقتصاد این بلوک سیاسی است. عالی‌ترین مقام اجرایی فرانسه معتقد است این اتفاق در صورتی رخ می‌دهد که اتحادیه اروپا نسبت به حفاظت از منافع خود باهوش‌تر عمل کند، مقررات در بازار واحد این بلوک سیاسی کاهش یابد و از قدرت مالی آن به شکل کامل بهره‌برداری شود؛ اینگونه است که اتحادیه اروپا می‌تواند شانس رقابت اقتصادی قوی‌تر با چین و آمریکا را به دست آورد.

با سرمایه‌گذاری جدید خارجی به ارزش 15 میلیارد یورو (16 میلیارد دلار) در فرانسه که در اجلاس روز دوشنبه (24 اردیبهشت) این کشور اعلام شد، مکرون سعی دارد تا نشان دهد چشم‌انداز او بسیار فراتر از لفاظی است. مکرون پس از صحبت درباره تصمیم شرکت آمریکایی مایکروسافت برای گسترده‌تر کردن حضورش در فرانسه، اعلام کرد: «ما به شکل واضح شکافی را با دیگران پر کردیم که ما را در اروپا به یک پیشتاز تبدیل کرده است.»

مدل فرانسوی کاپیتالیسم

اما پیشنهادهای امانوئل مکرون با مخالفت آلمان و دیگر متحدان سنتی این کشور همراه شده است؛ کشورهایی که نسبت به تقسیم وظایف مالی خود با سایر اعضای اتحادیه اروپا محتاط عمل می‌کنند و درباره به‌کارگیری مدل فرانسوی کاپیتالیسم تردید دارند.

رئیس‌جمهور فرانسه می‌گوید: «ما باید به‌طور کامل رویکرد خود را تغییر دهیم.»

از منظر رهبر فرانسه، شکست باعث می‌شود اروپا در مسیری قرار بگیرد که تبعات آن شامل نزول اقتصادی بلندمدت است.

مشاوران مکرون نیز یک سناریوی تلخ را توصیف می‌کنند که در آن صنایع با یک روند نزولی همراه می‌شوند، بهره‌وری کاهش می‌یابد و بدهی‌های عمومی فزاینده به دلیل فشار ناشی از برنامه‌های رفاه اجتماعی گسترده و جمعیت رو به پیری، وخیم‌تر می‌شود.

محوریت اصلی برنامه آقای مکرون، آزادسازی قدرت مالی محبوس اروپا است تا از طریق آن موجی از سرمایه‌گذاری به اروپا وارد شود؛ موضوعی که می‌تواند رشد اقتصادی و نوآوری در این قاره را به شکل قابل توجهی افزایش دهد و ارتش قاره سبز را در برابر تهدید تجاوز روسیه، تقویت کند.

مدیر اجرایی بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس در مصاحبه با بلومبرگ اعلام کرده: «ما فرانسه را انتخاب کرده‌ایم که یک قطب بسیار مهم برای ما در قاره اروپا است. حتی مردم ما بسیار علاقه‌مند به زندگی در این کشور هستند.»

untitled

فرانسه محل حضور باارزش‌ترین بانک منطقه یورو است

بانک‌های بزرگ منطقه یورو در فرانسه

فرانسه محل حضور چندین بانک بزرگ منطقه یورو است، از جمله گروه بانکداری فرانسوی «بی‌ان‌پی پاریبا» با ترازنامه 2/7 تریلیون یورویی که با تولید ناخالص داخلی چندین کشور برابری می‌کند. بی‌ان‌پی پاریبا به عنوان جی‌پی مورگان قاره سبز شناخته می‌شود. با این حال، ارزش بازار 80 میلیارد یورویی این بانک، در مقایسه با بانک‌های پیشتاز آمریکایی، تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرده ناتوانی بی‌ان‌پی در اجرای ادغام‌های فرامرزی، «مسائل متعددی» را ایجاد می‌کند.

امانوئل مکرون می‌گوید:‌ «ما به شکل جدی به ادغام نیاز داریم تا بی‌ان‌پی بتواند رقبای کوچک‌تر را خریداری کند». زمانی که از او پرسیده شد که آیا این شامل خریداری شدن یک بانک فرانسوی مانند سوسیته ژنرال توسط یک رقیب اروپایی نیز می‌شود یا خیر، مکرون پاسخ داد: «بله، مطمئنا.»

یکی از دلایل این مشکل به بحران مالی برمی‌گردد، زمانی که دولت‌ها مجبور شدند وارد عمل شوند و بانک‌های داخلی خود را نجات دهند و این امر باعث آشکار شدن شکاف‌ها در بازار اروپا شد. رهبران سیاسی اتحادیه اروپا در ایجاد روابط نزدیک‌تر به عنوان پاسخی به بحران بدهی دولتی، واگذاری اختیارات نظارتی به بانک مرکزی اروپا و ایجاد یک مرجع مشترک برای انحلال بانک‌های ناموفق، به پیشرفت‌هایی دست یافته‌اند.

اما قطعه نهایی و گم‌شده در آنچه که اتحادیه بانکداری اروپا نامیده می‌شود، «بیمه سپرده مشترک» است.

آلمان و کشورهای هم‌فکر آن، با این استدلال که پس‌اندازکنندگان در کشورشان نباید درگیر ضرر بانک‌های دیگر کشورها باشند، تلاش‌ها برای پیشبرد این طرح را مسدود کرده‌اند.

بانکداران اغلب می‌گویند که این اتفاق مانعی برای ادغام‌های فرامرزی در این بلوک می‌شود زیرا وجوه در یک کشور به اندازه وجوه در یک کشور دیگر، امن تلقی نمی‌شوند.

یک مسئله اساسی مختص اروپا نیز وجود دارد؛ کشورهای عضو اتحادیه اروپا نسبت به خریداری شدن موسسات مالی بزرگ و مهم خود توسط رقبای بزرگ‌تر، ناراضی هستند،‌ حتی با وجود اینکه این مسئله می‌تواند به شکل کلی، قدرت اقتصاد اروپا را افزایش دهد.

untitled

امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه در کاخ ورسای، پاریس، 13 می

رئیس‌جمهور فرانسه در روز دوشنبه به بلومبرگ اعلام کرد: «این یک دنیای کاملا جدید است و اروپا نیاز مبرمی به این مدل تجاری جدید دارد.»

چارچوب ژئوپولیتیکی امانوئل مکرون

رهبر فرانسه در ماه گذشته میلادی چارچوب ژئوپولیتیکی چشم‌انداز خود را در دانشگاه سوربن این کشور مطرح کرد و گفت: «جهان با یک بلوای بی‌سابقه روبه‌روست و اتحادیه اروپا باید سریعا وارد عمل شود تا از سایر کشورها عقب نماند.»

امانوئل مکرون معتقد است اتحادیه اروپا باید ساده‌لوحی خود در اجرای اقدامات حمایت‌گرایانه، آن هم در زمانی که منافعش در خطر است را کمتر کند، چراکه چین و آمریکا، هیچ‌کدام از قوانین سازمان تجارت جهانی تبعیت نمی‌کنند. علاوه بر این، بودجه اتحادیه اروپا باید تا یک تریلیون یورو افزایش پیدا کند تا بتواند با رشد سرمایه‌گذاری‌های خصوصی همراه شود.

مکرون با اقداماتی برای کاهش کسری بودجه به محدوده اتحادیه اروپا (هرچند به‌طور موقت) و پیشبرد اصلاحات کارگری طرفدار تجارت که یادآور تلاش‌های آلمان از اوایل دهه ۲۰۰۰ بود، در ابتدای دوره ریاست‌جمهوری خود توانست اعتبار فرانسه را دوباره احیا کند. این اتفاق به فرانسه کمک کرده است تا در صدر فهرست جذب پروژه‌های سرمایه‌گذاری بزرگ قرار بگیرد.

untitled

فرانسه در زمینه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، رتبه نخست اروپا را دارد

اقدامات موفق دولت مکرون و چالش‌های آن

اقدامات دولت امانوئل مکرون مانند کاهش مالیات برای کسب‌وکارها و ایجاد تغییراتی در بازار کار که باعث شده استخدام و اخراج کارکنان آسان‌تر شود، نرخ بیکاری در فرانسه را به پایین‌ترین سطح خود در 40 سال اخیر رسانده و میزان رشد این کشور را فراتر از همتایان اروپایی خود قرار داده است.

اما اقتصاد فرانسه با چالش‌هایی نیز مواجه است مانند بحران تورم و متوقف شدن روند کاهشی نرخ بیکاری. رئیس‌جمهور فرانسه در تلاش است تا کسری بودجه را مهار کند، اما بدهی‌ها در یک مسیر صعودی قرار دارند. همه این‌ موارد فوریت درخواست تجدید نظر او در سیاست‌های اتحادیه اروپا را برجسته می‌کند.

untitled

میزان بدهی فرانسه در مسیر مطلوبی قرار ندارد

تنها در صنعت انرژی نیست که چشم‌انداز بزرگ مکرون با پیچیدگی‌های چارچوب اقتصادی موجود اروپا روبه‌رو می‌شود.

شرکت توتال‌انرژیز، غول فرانسوی که می‌تواند به بازیگر بزرگی در اروپا تبدیل شود، در حال بررسی انتقال سها‌م‌های اصلی خود به بورس نیویورک است. مدیرعامل این شرکت، پاتریک پویان، دلیل این امر را قوانین سختگیرانه اقلیمی در اروپا می‌داند. این قوانین باعث مشکلاتی در زمینه جذب سرمایه و کاهش ارزش سهام برای این شرکت نفتی شده است. طبق برآوردهای بلومبرگ، اگر درآمدهای توتال‌انرژیز با همان روشی که شرکت‌های مشابه آمریکایی مانند اکسون موبیل ارزش‌گذاری می‌شوند، مورد ارزیابی قرار گیرد، ارزش بازار 165 میلیارد یورویی آن حدود ۴۰ درصد بیشتر خواهد بود.

اما بانکداری و تأمین مالی در مرکز چشم‌انداز مکرون قرار دارند.

استراتژی بانک بی‌ان‌پی پاریبا

گروه بانکداری فرانسوی بی‌ان‌پی پاریبا مانند دیگر بانک‌ها تعدیل نیرو نکرد و در عوض به گسترش فعالیت خود پرداخت، از جمله در زمینه معاملات سهام. این بانک فرانسوی یکی از شعبه‌های خود در آمریکا را فروخت تا بتواند سرمایه بیشتری برای گسترش در اروپا به دست بیاورد. با این حال، بی‌ان‌پی به جای انجام معاملات بزرگ، بر خرید سهام متمرکز شد و برای رشد، به خریدهای کوچک‌تر روی آورد.

در حالیکه خرید بانک‌های دیگر حضور بی‌ان‌پی در کشورهای نظیر آلمان و ایتالیا را تقویت می‌کند، محدودیت‌های مربوط به کاهش مشاغل می‌تواند منافع این بانک فرانسوی را کاهش دهد.

همراه شدن آلمان با فرانسه؟

رئیس‌جمهور فرانسه باور دارد که اروپا نباید قوانین بانکداری سختگیرانه‌تری در پیش بگیرد که باعث شود بانک‌های آمریکایی یک مزیت رقابتی بیشتر به دست آورند. با این حال، اولاف شولتس - صدراعظم آلمان - در برابر پیشنهادهای انتشار اوراق قرضه مشترک مقاومت کرده است؛ امری که منجر به ایجاد تنش میان پاریس و برلین شده است.

مکرون که بر ایجاد شغل و حمایت از کسب‌وکارها تأکید دارد، امیدوار است که منافع متقابل در نهایت آلمان را با اهداف اقتصادی و ژئوپولیتیکی فرانسه همسو کند.

منبع: ecoiran-63518

نظر شما