شناسهٔ خبر: 66665111 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

سهمیه بنزین | قیمت بنزین

خبر فوری از قطع سهمیه بنزین این رانندگان | سهمیه بنزین برای این افراد شارز نمی شود

آنطور که از مجلس شنیده می شود، سهمیه بنزین کامیون داران شهری شارژ نخواهد شد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبرنگار شایلین بهبودی:

تاکنون سهمیه بنزین را دریافت می کردند اما اکنون شنیده می شود که این سهمیه قرار نیست شارژ شود.

نماینده مردم سربیشه و نهبندان در مجلس شورای اسلامی خواستار رفع مشکلات مربوط به سهمیه سوخت کامیون‌داران شهری شد. 

مصطفی نخعی نماینده مردم سربیشه و نهبندان در مجلس شورای اسلامی در جلسه روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ صحن مجلس در تذکری شفاهی به وزیر کشور گفت: دو ماه است که سهمیه سوخت کامیون‌داران شهری شارژ نمی‌شود؛ از وزارت کشور درخواست می کنم با ثبت کارکرد کامیون‌داران این مشکل را مرتفع سازد.

وی در تذکر دیگر خواستار رسیدگی به حادثه دیدگان سیل اخیر شد و اظهار کرد: سیل خراسان جنوبی خسارت زیادی به نهبندان و سربیشه وارد کرده و ساختارهای منطقه و البته خانه‌های مردم را نابود کرده و لازم است هرچه سریعتر خسارات مردم جبران شود.

سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت با بیان اینکه اگر مراجعات مردمی برای استفاده از کارت آزاد بیشتر شود، ممکن است شارژ کارت آزاد از لحاظ لیتری و یا از لحاظ تعداد دفعات مجاز سوخـت‌گیری تمام شود، چراکه هر کارت آزاد در جایگاه‌های عرضه سوخت، امکان سوخت‌گیری تا سقف ۷۰۰۰ لیتر در شبانه روز و یا با تعداد دفعات سوخت‌گیری ۲۵۵ بار را دارد.

رضا نواز، در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که اگر مراجعات مردمی برای استفاده از کارت آزاد بیشتر شود، شارژ کارت آزاد ممکن است از لحاظ لیتری و یا از لحاظ تعداد دفعات مجاز سوخـت‌گیری تمام شود، گفت: چند دسته جایگاه سوخت داریم؛ تعدادی جایگاه داریم که اصلا کارت آزاد ندارند که این قبیل جایگاه‌ها بیشتر در مناطق مرزی هستند؛ یک دسته جایگاه داریم که فقط یک کارت سوخت آزاد در اختیار دارند و جایگاه‌های دیگری که به لحاظ فروش بالاتر و یا در کلانشهرها هستند، بیش از یک کارت آزاد در اختیار دارند، بیشترین تعداد کارت‌های آزاد سوخت در استان تهران و به‌ویژه شهر تهران در جایگاه‌های عرضه سوخت وجود دارد که به‌ازای هر سکو یک کارت آزاد سوخت موجود است.

وی افزود: هر کارت آزاد در جایگاه‌های عرضه سوخت، امکان سوخت‌گیری تا سقف ۷۰۰۰ لیتر در شبانه روز و یا با تعداد دفعات سوخت‌گیری ۲۵۵ بار را دارد که اگر یک کارت آزاد سوخت به این سقف در تعداد دفعات و یا در حجم سقف ۷۰۰۰ لیتری برسد، دیگر امکان سوخت‌گیری با آن کارت تا بعد از ۱۲ شب یعنی شروع شبانه‌روز بعدی، وجود ندارد؛ از این رو برخی جایگاه‌ها که کارت آزاد آنها در مراجعات مکرر مردمی، دیگر امکان سوخت‌گیری ندارد، ممکن است به مراجعه کننده اعلام کنند کارت آزادی نداریم.

وی تاکید کرد: به جز مناطق مرزی که شرایط ویژه خودشان را دارند، در دیگر مناطق کشور باید تمامی جایگاه‌ها حداقل یک کارت آزاد داشته باشند و اگر در مراجعاتی مردم دیدند جایگاهی عنوان می‌کند کارت آزاد در اختیار ندارد، یا در صورت امکان به نزدیک‌ترین جایگاه بعدی در مسیر مراجعه کنند و یا مراتب را با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و یا صنف جایگاه‌داران سوخت کشور با شماره‌هایی که در جایگاه‌ها در معرض دید عموم قرار دارد، در میان بگذارند.

وی با بیان اینکه از مردم تقاضا می‌کنیم که همواره از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنند تا کارت آزاد جایگاه‌ها برای مواردی که به هر دلیل کارت سوخت به همراه ندارد باقی بماند، گفت: نتیجه این کار یعنی استفاده از کارت سوخت شخصی به نفع خود مردم خواهد بود، هم از ازدیاد صف در زمان سوخت‌گیری به دلیل تعدد تقاضای کارت آزاد جلوگیری می‌کند و هم ظرفیت سوخت‌گیری با کارت آزاد جایگاه‌ها برای مردمی باقی می‌ماند که به هر دلیل کارت سوخت شخصی به‌همراه ندارند.

سهمیه بنزیناین کارشناسان به مسئولان توصیه کرده اند که سیاست «سنگ‌اندازی» را کنار بگذارند و «تسهیل‌گری» را در پیش بگیرند.

سهمیه‌ بنزین اردیبهشت‌ماه خودروهای شخصی و عمومی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت صفر بامداد امروز (یکم اردیبهشت‌ماه) در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ شد.

سهمیه‌بندی بنزین بر اساس واریز ۶۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت شخصی خودروهای بنزین‌سوز و ۲۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت موتورسیکلت‌ها که از ۲۴ آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد.

سهمیه‌های بنزین برای خودروهای شخصی و عمومی، بدون تغییر نسبت به ماه‌های گذشته، برای دومین ماه ۱۴۰۳ ساعت صفر بامداد امروز (یکم اردیبهشت‌ماه) در کارت‌های هوشمند سوخت شارژ شد.

درحال حاضر در هر کارت سوخت خودروهای شخصی ۶۰ لیتر بنزین با نرخ ۱۵۰۰ تومانی و ۱۰۰ لیتر بنزین با نرخ ۳۰۰۰ تومانی به‌صورت سهمیه در ابتدای هر ماه شارژ می‌شود و به‌گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، ۹۳درصد از مردم کمتر از ۱۶۰ لیتر در ماه مصرف بنزین دارند و این میزان سهمیه، نیاز آنها را برای ترددهای ماهانه پاسخ می‌دهد.

جزئیات جدید از قطعی سهمیه بنزین 

در کارت‌های سوخت خودروهای شخصی، امکان ذخیره‌سازی سهمیه ۶۰ لیتری بنزین ۱۵۰۰ تومانی تا ۶ ماه و حداکثر ۳۶۰ لیتر وجود دارد و اگر شخصی، سهمیه ماهانه خود را به‌طور کامل مصرف نکند، سهمیه باقی‌مانده به ماه بعد منتقل خواهد شد؛ اما سهمیه ۱۰۰ لیتری بنزین ۳۰۰۰ تومانی قابل ذخیره‌سازی نیست و مختص مصرف در همان ماه است.

برای افرادی که بیش از ۱۶۰ لیتر در ماه مصرف بنزین دارند و یا به هر دلیل کارت سوخت شخصی به همراه ندارند، باوجود تأکید بر لزوم سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی، کارت‌هایی در جایگاه‌های عرضه سوخت به عنوان کارت‌های اضطراری وجود دارد که نزد متصدیان جایگاه‌ها بوده و می‌توان از این کارت‌ها با نرخ ۳۰۰۰ تومانی در هر لیتر استفاده کرد.

یک کارشناس انرژی، توضیحاتی را درباره واریز سهمیه بنزین به کد ملی ارائه داد.

کارشناسان بسیاری اعلام کرده اند که این طرح می تواند از قاچاق سوخت و هدر رفت بنزین جلوگیری کند.

با اعطای یارانه بنزین به نفر نه تنها عدالت در توزیع ثروت و همچنین الگوی مبتنی بر افزایش جمعیت حکمفرما خواهد شد، بلکه الگوهای مصرف انرژی را در جامعه نیز بهینه می کند. با اعطای سهمیه بنزین به افراد به جای خودروها، خانوارها تشویق می شوند تا الگوهای مصرف انرژی خود را بهینه کنند که منجر به راندمان بیشتر، کاهش هدررفت و مقابله با قاچاق خواهد شد.

اعطای یارانه‌های قابل توجه بنزین به مصرف کنندگان ذیل مدل سهمیه بندی مرتبط با خودرو، به ویژه آن‌هایی که دارای چندین خودرو هستند، مدت هاست که موضوعی بحث برانگیز بوده و نابرابری درآمدی را تشدید کرده و مالی دولت را تحت فشار قرار داده است. در همین رابطه پیرامون بازطراحی یارانه بنزین بر اساس مدل اعطای سهمیه به نفر به جای خودرو با سهیل محمودیان کارشناس انرژی به گفتگو پرداختیم که در ادامه نظرات ایشان را خواهیم خواند.

سهیل محمودیان کارشناس انرژی با اشاره به اعطای یارانه بنزین ۱۰۰ میلیون تومانی به هر خودرو اظهار کرد: رویه ریشه‌دار ارائه یارانه بنزین به خودرو منجر شده است که عمدتاً خانوار‌های ثروتمند با خودرو‌های متعدد بیشترین نفع را از یارانه بنزین ببرند که با احتساب واردات بنزین در سال جاری معادل ۵ میلیارد دلار، هر ساله بیش از ۱۰۰ میلیون تومان یارانه بنزین دولت به خانوار‌های دارای خودرو اعطا می‌کند و این موضوع نه تنها پویایی بازار را مخدوش می‌کند، بلکه نابرابری درآمد و تخصیص نادرست منابع و یارانه‌های پنهان انرژی را نیز تداوم می‌بخشد. ماهیت ضد بهینه‌سازی مصرف بنزین در این نوع از اعطای یارانه نه تنها رشد تصاعدی مصرف را به دنبال داشته است بلکه به موجب آن ثروتمندان به طور نامتناسبی به از یارانه بنزین بیشتری نسبت به افراد کم درآمد و بدون خودرو منتفع می‌شوند که همین بی عدالتی در تخصیص یارانه که برای کمک به دهک‌های پایین جامعه است؛ بر نیاز فوری به اصلاح و همسویی مجدد سیاست‌های یارانه انرژی به سمت چارچوبی عادلانه‌تر و کارآمدتر تاکید می‌کند که این رویکرد همان اعطای یارانه بنزین به نفر به جای خودرو است.

جزئیات جدید از واریز سهمیه بنزین

این کارشناس انرژی با اشاره به اصلاح یارانه‌های انرژی پنهان در بخش بنزینی با رویکردی عادلانه و هدفمند مبتنی بر اعطای یارانه بنزین به نفر به جای خودرو اظهار کرد: یک پیشنهاد مهم برای رفع کاستی‌های طرح‌های یارانه انرژی پنهان در بخش بنزین، معرفی یک سیستم سهمیه بندی بنزین بر اساس فرد به جای مالکیت خودرو است. با تغییر تمرکز از یارانه‌های خودرو محور به تخصیص شخص محور، هدف تضمین توزیع عادلانه یارانه‌های انرژی پنهان است و به همه افراد این امکان را می‌دهد تا بدون توجه به مالکیت خودرو از حمایت انرژی بهره‌مند شوند و همچنین خانواری که مصرف یا خودروی بیشتری دارند که منجر به مصرف بیشتر خواهد شد، باید هزینه واقعی پرمصرف بودن خود در زمینه استفاده از بنزین را بپردازند.

وی ادامه داد: با اعطای یارانه بنزین به نفر نه تنها عدالت در توزیع ثروت و همچنین الگوی مبتنی بر افزایش جمعیت حکمفرما خواهد شد، بلکه الگو‌های مصرف انرژی را در جامعه نیز بهینه می‌کند. این توزیع مجدد یارانه‌های انرژی بر اساس اعطای سهمیه بنزین به فرد با اصول برابری، کارایی و بهینه مصرف کردن همراستا خواهد بود و سیستم مصرف انرژی فراگیرتر و متعادل‌تر را تقویت می‌کند.

محمودیان با اشاره به مزایای کلیدی یارانه بنزین شخص محور در جمع‌بندی صحبت‌های خود گفت: گذار به سوی یارانه‌های بنزین با محوریت شخص، مجموعه‌ای از مزایای را به همراه دارد که فراتر از صرفه جویی اقتصادی صرف می‌شود و مزایای اجتماعی، زیست محیطی و توسعه‌ای گسترده تری را در بر می‌گیرد. با اعطای سهمیه بنزین به افراد به جای خودروها، خانوار‌ها تشویق می‌شوند تا الگو‌های مصرف انرژی خود را بهینه کنند که منجر به راندمان بیشتر، کاهش هدررفت و مقابله با قاچاق نیز خواهد شد.

نظر شما