شناسهٔ خبر: 66664834 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

اصلاحات اساسی لازمه رقابت بخش معدن در بازار جهانی اصلاحات اساسی لازمه رقابت بخش معدن در بازار جهانی

به گزارش اکوایران؛ درحالی که رقبای ایرانی در بخش معدن و صنایع معدنی سرمایه‌گذاری قابل توجهی کرده‌اند که این بخش در ایران همچنان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند. در این خصوص رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران معتقد است برای رقابت در بازارهای جهانی نیازمند اصلاحات اساسی

صاحب‌خبر -

به گزارش اکوایران؛ درحالی که رقبای ایرانی در بخش معدن و صنایع معدنی سرمایه‌گذاری قابل توجهی کرده‌اند که این بخش در ایران همچنان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند. در این خصوص رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران معتقد است برای رقابت در بازارهای جهانی نیازمند اصلاحات اساسی هستیم، چرا که رقبای خارجی، با بسیاری از چالش‌هایی که در ایران با آن‌ مواجه هستیم، روبرو نیستند.

بهرام شکوری در جلسه مشترک کمیسیون معادن و فلزات اتاق تبریز با کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با انتقاد از همکاری نکردن دستگاه‌های متولی با فعالان این حوزه اظهار کرد: گاهی صدور یک بخشنامه، موجب بروز رانت شده و در عمل مانع صادرات می‌شود و علیرغم اینکه در بدنه سیاست‌گذاری دولت، افراد دلسوزی هستند که تمام تلاش خود را برای رفع موانع انجام‌ می‌دهند، با این حال ساختار، اجازه اثرگذاری را به این افراد نمی‌دهد.

وی با اشاره به وجود مشکلات متعدد در بخش معادن، ابراز امیدواری کرد: از طریق پیگیری‌های اداره حقوقی اتاق ایران در مراجع قانونی از قبیل دیوان عدالت مشکلات فعالان این حوزه رفع شود.

شکوری با اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه، رشد 8 درصدی در کل اقتصاد کشور و ۱۳ درصدی برای بخش معدن تعریف شده است، تاکید کرد: تحقق اهداف پیش‌بینی‌ شده با شرایط فعلی، مشکل خواهد بود.

وی، چند نرخی بودن ارز، دخالت دولت در قیمت‌گذاری، بهره بانکی بالا، ناترازی انرژی، تعدد بخشنامه‌ها و سامانه فرسوده حمل‌ونقل بین‌المللی را از جمله عوامل مؤثر در جلوگیری از توسعه بخش معادن در کشور دانست.

تکمیل زنجیره ارزش در بخش معدن

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی گفت: تکمیل زنجیره ارزش در بخش معدن نیازمند توانمندسازی نیروی انسانی و تربیت افرد ماهر و حرفه ای در این عرصه است.

به گفته حیدر فتح‌زاده، در مقطع کنونی اشتراک گذاری سنجه‌های مدیریت دانش در بین فعالان معدنی و تکمیل صنایع بالا دستی و پایین دستی مرتبط با مواد معدنی بسیار اهمیت دارد.

وی متناسب سازی صنایع و تکنولوژی در بخش اکتشاف و استخراج مواد معدنی بسیار ضروری قلمداد کرد.

فتح زاده به این نکته نیز اشاره کرد که اصلاح فرایندهای اداری صدور مجوزهای مرتبط با مواد معدنی و تسهیل‌گری در فرایندهای معدنی در بخش گمرکات بخشی از زنجیره تکمیل و ارتقا دهنده سهم ارزش افزوده معدن از کل اقتصاد کشور است.

کاهش شاغلان بخش معدن

امید ظفر رئیس کمیسیون معادن و فلزات اتاق تبریز نیز در این نشست به این نکته اشاره کرد که حوزه معدن یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی محسوب می‌شود، با این حال به‌دلیل مشکلات متعدد این حوزه، طی‌ سال‌های اخیر شاهد کاهش سرمایه‌‌گذاری از یکسو و کاهش شاغلان در این بخش هستیم.

رئیس کمیسیون معادن و فلزات اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به فعال بودن ۲۲۱ معدن از ۵۶۳ معدن، نشان دهنده وجود برخی مشکلات در این حوزه است که باید احصا و برطرف شود.  

او در ادامه افزود آذربایجان شرقی به عنوان بهشت معادن مس و طلا شناخته می شود. این استان همچنین دارای معادن سیلیس، نفلین سینیت، مولیبدن، آهن، منگنز، سیلیس، پرلیت، تراورتن، خاک‌های صنعتی، آهک، پوکه معدنی و گچ است.

 

 

 

منبع: ecoiran-63507

نظر شما