شناسهٔ خبر: 66664521 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بانی فیلم | لینک خبر

تجلیل خزاعی از دبیر قبلی جشنواره؛ مجتبی امینی در سال ۱۴۰۱ در اوج ناآرامی‌ها، مردانه پای کارآمد

صاحب‌خبر -

18:36

رییس سازمان سینمایی با تقدیر از مجتبی امینی دبیر سابق جشنواره فیلم فجرگفت: در سال ۱۴۰۱ در اوج ناآرامی‌های کشور با روی باز این مسئولیت خطیر را پذیرفت ومردانه پای کار آمد. اگر هرکس دیگری جای آقای امینی بود و به ماهیت کاری که درپیش داشته است، باور نداشت، قطعا حاضر نمی شد مسئولیت بزرگ دبیری جشنوارهفیلم فجر را در آن شرایط بحرانی را بپذیرد.

یکصد و نهمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی همزمان با برگزاریسی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در محل سالن کنفرانس نمایشگاه درمصلی برگزار شد.

به گزارش ایسنا روابط عمومی سازمان سینمایی ، محمد خزاعیرئیس سازمان سینمایی در ابتدای این نشست ضمن تقدیر از زحمات و تلاش‌هایمجتبی امینی دبیر دو دوره قبل جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گفت: آقای امینی دوسال پی در پی و در شرایط سخت حوزه فرهنگ و سینما با از خود گذشتگی دبیریجشنواره فیلم فجر را عهده‌دار شد و به خوبی آن را مدیریت کرد. وی در سال ۱۴۰۱ دراوج ناآرامی‌های کشور با روی باز این مسئولیت خطیر را پذیرفت و مردانه پای کار آمد. اگر هرکس دیگری جای آقای امینی بود و به ماهیت کاری که در پیش داشته است، باورنداشت، قطعا حاضر نمی شد مسئولیت بزرگ دبیری جشنواره فیلم فجر را در آنشرایط بحرانی را بپذیرد.
خزاعی افزود: آقای امینی با روحیه جهادی، مسئولیت را پذیرفت و انصافاجشنواره‌های آبرومند و بسیار خوبی را برگزار کرد.

چاپ ۳۷ کتاب راهبردی جدید با موضوع سینما

خزاعی در ادامه با اشاره به غرفه سازمان سینمایی در نمایشگاه کتاب تهران و اهمیتنشر کتاب‌های سینمایی عنوان کرد: در دولت سیزدهم توجه جدی به موضوع تالیف ونشر کتب سینمایی صورت گرفته است. هر چقدر در حوزه تالیف و پژوهش غنی‌ترباشیم به همان اندازه پشتوانه تئوری، تحلیلی و پژوهشی سینمای ما در بسترهایگوناگون قدرتمندتر خواهد بود.

وی اضافه کرد: در ۹۰۰ روزی که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد سازمان سینمایی وموسسات تابعه آن حدود ۳۷ عنوان کتاب راهبردی جدید که برخی از آنها آثار مرجع وتخصصی هستند، به چاپ رسیده است که بخش عمده این آثار در غرفه سازمانسینمایی در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شده است.

رئیس سازمان سینمایی با توضیح اینکه از ابتدای دولت سیزدهم ماهیانه یک کتابسینمایی در سازمان سینمایی منتشر شده است، گفت: چاپ و انتشار کتب سینمایینسبت به ده سال گذشته رشد قابل توجهی داشته و با برنامه‌ریزی‌هایی که درموسسات تابعه سازمان درحال انجام است این روند به صورت تصاعدی همچنانادامه خواهد داشت.

* حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی

خزاعی با توضیح این مطلب که سالانه دهها عنوان پژوهش و پایان‌نامه دانشجویانسینما از سوی سازمان سینمایی مورد حمایت قرار می‌گیرد ادامه داد: در چشم‌اندازعملکرد سازمان سینمایی موضوع اکران، اقتصاد سینما و توسعه زیرساخت‌ها که باجهش‌های قابل اعتنایی روبرو بوده است که بخشی از این فعالیت ها از رسانه برجستهشده و سایر بخش‌های سازمان سینمایی، همانند آموزش، پژوهش و انتشاراتتحت‌الشعاع این برجستگی‌ها قرار گرفته بود که خوشبختانه امسال با حضور متمرکزموسسات سینمایی در نمایشگاه کتاب تهران، بخشی از این دستاوردها در معرض دیدقرار گرفت.

رئیس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: بخشی از کتاب‌های عرضه شده در ایننمایشگاه منابع تدریسی دانشگاهی و آموزشگاه‌های سینمایی است. علاوه براین ۴ جلدفصلنامه بنیاد سینمایی فارابی که از منابع مرجع و موثق هستند و مورد مطالبه وتقاضای علاقمندان و اساتید دانشگاه‌ها بوده است که امسال چاپ و عرضه شد.

خزاعی در ادامه با توضیح اینکه کارهای قابل تمجیدی در حوزه نشر آثارسینماییصورت گرفته تصریح کرد: معتقدم انتشارات سینمایی باید هدفمندترشده و کتبیگردآوری و تالیف شود که با نیازسنجی، پاسخگوی نیازهای فرهنگی، اجتماعی، ملی وتاریخی کشور باشند. ما باید کتب بیشتری در حوزه تبیین گفتمان سینمای ملی که نیازواقعی سینمای امروز است ، منتشر کنیم.

* چهره واقعی فرهنگ ایران را به جهان نشان دهیم

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت اولویت‌دهی به دغدغه‌ها ومطالبات فرهنگی کشور گفت: رویکرد اصلی تولید ، اعم از تولید فیلم و محصولاتمکتوب باید به سمت ایران فرهنگی واقعی رود. تمام تلاش ما باید منجر به این مهمشود که چهره واقعی از فرهنگ ایران را به جهانیان نشان دهیم. ایران فرهنگی، هویت واعتبارش را از مردم پرافتخار این سرزمین می‌گیرد و مانا می‌شود. ایران فرهنگی در قلبتک تک مردمان این دیار که هشت سال مقاومت پر افتخار در دفاع مقدس و سه دههتحریم‌ها را برای عزت و اقتدار ملی تحمل کرده‌اند، زنده است نه آنانکه این واژه را پلهای برای رسیدن به منیات و خواسته‌های شخصی خود به کار می‌گیرند.
رئیس سازمان سینمایی پس از بازدید از بخش‌های مختلف سی و پنجمین نمایشگاهبین‌المللی کتاب تهران ، با تقدیر از زحمات یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت ارشاداسلامی و دبیر نمایشگاه کتاب ، نمایشگاه سی و پنجم کتاب را باشکوه، پررونق، متنوع،گسترده و بسیار گرم توصیف کرد و افزود: نمایشگاه کتاب سهم به‌سزایی در سبدفرهنگی خانواده‌ها دارد و جزو شناخته شده‌ترین و بزرگترین رویدادهای فرهنگی استکه خوشبختانه استقبال بسیار پرشوری از آن شده و نشان می‌دهد که این رویداد جایخود را در بین قاطبه اهالی جامعه بازکرده است.
خزاعی در ادامه خودکفایی کشور در زمینه تولید کاغذ را یکی از مهم‌ترین دستاوردهایوزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت سیزدهم عنوان و خاطرنشان کرد: با جهشی کهدر تولید و خوداتکایی کاغذ افتاده ، خوشبختانه امسال شاهد برگزاری نمایشگاه کتاببسیار متفاوت و پررونقی هستیم.

نظر شما