شناسهٔ خبر: 66663522 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

بزرگترین آب شیرین‌کن خشکی در خاورمیانه به زودی وارد مدار خواهد شد

سخنگوی صنعت آب گفت: بزرگترین آب شیرین‌کن خشکی در خاورمیانه در حال نصب در سیستان و بلوچستان است و به زودی وارد مدار خواهد شد.

صاحب‌خبر -

سخنگوی صنعت آب گفت: بزرگترین آب شیرین‌کن خشکی در خاورمیانه در حال نصب در سیستان و بلوچستان است و به زودی وارد مدار خواهد شد.
عیسی بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب در خصوص بزرگترین آب شیرین‌کن خشکی خاورمیانه که در سیستان و بلوچستان قرار است ایجاد شود به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: این آب شیرین‌کن ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار مترمکعب در روز را دارد. بیش از ۱۲۰ چاه در منطقه هامون هیرمند و شیله ایجاد و بیش از ۷۰ کیلومتر احداث جاده انجام و حدود  ۷۰ کیلومتر برق رسانی‌ها انجام شده است.
او افزود: این آب شیرین‌کن با ظرفیتی که گفته شد، پیش از این سفارش داده شده بود، در حال حاضر در مراحل پایانی نصب قرار دارد و به زودی وارد مدار تولید خواهد شد که نوید بسیار خوبی برای مردم سیستان خواهد بود.
سخنگوی آب ادامه داد: علاوه بر این انتقال آبی از منطقه بندان برای سیستان خواهیم داشت که تضمینی برای تامین آب شرب، بهداشت و نیاز‌های مصارف خدماتی و صنعتی سیستان در کوتاه مدت خواهد بود. به جز این مورد هم طرح انتقال آب از آبخوان شرقی را هم برای آن منطقه داریم که به عنوان طرح میان مدت ما تا یک ماه دیگر اجرایی خواهد شد.
بزرگ زاده با اشاره به طرح بلند مدت وزارت نیرو برای این استان گفت: طرح بلند مدتی که داریم طرح انتقال آب از دریا است، اما همه این برنامه‌های سه لایه که وزارت نیرو اجرا می‌کند، جایگزین حقابه هیرمند نیست و این آب حق مردم ایران و مردم سیستان و بلوچستان است. این حقابه صرف اهداف کشاورزی و محیط زیستی خواهد شد؛ بنابراین پیگیری حقابه هیرمند در دستور کار ما است و به طور نسبی هم اتفاقات خوبی در هفته‌های اخیر افتاده است.
این مقام مسئول در پایان گفت: با بارش‌های اخیر و تلاش‌هایی که وزارت نیرو انجام داده در منطقه بلوچستان جنوبی و میانی، تا مدت‌ها تنش آبی شرب، بهداشت، کشاورزی و صنعت نخواهیم داشت.

نظر شما