شناسهٔ خبر: 66659317 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی ایران | لینک خبر

مدل هوش مصنوعی GPT-4o ٬ پرچمدار جدید OpenAI رونمایی شد

حانیه شریف حانیه شریف

صاحب‌خبر -

شرکت اپن‌ای‌آی نسخه جدید از مدل چت‌جی‌پی‌تی-4 را تحت عنوان GPT-4o و با هدف ارتقا عملکرد این سیستم عرضه کرده است. مدل جدید، سرعت بیشتری دارد و متن، تصویر و صداها را بهتر درک می‌کند. استفاده از این نسخه برای همه رایگان بوده اما کاربران با پرداخت حق اشتراک، به قابلیت‌های بیشتری دسترسی پیدا می‌کنند.

اپن‌ای‌آی با انتشار پُستی در وبلاگ این شرکت اشاره کرده که قابلیت‌های نسخه GPT-4o،به مرور زمان و کم کم در دسترس کاربران قرار می‌گیرد اما از امروز، استفاده از قابلیت تشخیص ارتقا یافته تصویر و متن، برای همه کاربران ممکن شده است. سم آلتمن، مدیر عامل اپن‌ای‌آی توضیح می‌دهد که این مدل جدید قادر است مطالب را از روی صدا، متن و تصویر درک کرده و محتوای جدیدی بر اساس آنها تولید کند. توسعه دهندگان برنامه و برنامه نویسان نیز از این به بعد می‌توانند از طریق API به نسخه GPT-4o دسترس پیدا کنند که سرعت به مراتب بیشتری از GPT-4 Turbo داشته و هزینه استفاده از آن ارزان‌تر است.

در مدل جدید، حالت صدا یا Voice Mode، ارتقا یافته و براساس ادعای اپن‌ای‌آی، عملکردی مشابه دستیار صوتی معرفی شده در فیلم«Her» دارد. در این نسخه سرعت پاسخ گویی به درخواست‌ها یا پرامپت‌های کاربر بالا رفته و همچنین این سیستم قادر است محیط اطراف کاربر را نیز بررسی کرده و بر اساس داده‌های دریافتی از محیط اطراف، واکنش نشان دهد.

در نسخه فعلی، سیستم چت‌جی‌پی‌تی صرفا قادر است در لحظه به یک سوال پاسخ دهد و تنها از طریق صدای کاربر، داده‌های مورد نیاز خود را دریافت می‌کند.

آلتمن در اکانت اکس(توییتر سابق) خود توضیح داده که هدف ابتدایی و اصلی اپن‌ای‌آی این بوده تا این سیستم هوشمند، راحتی بیشتری برای انسان‌ها فراهم کند. با این وجود آلتمن اقرار می‌کند که تمرکز این شرکت تغییر کرده است. شرکت اپن‌ای‌آی چندی پیش با انتقادات زیادی روبرو شد و بسیاری معتقد بودند که استفاده از تکنولوژی پیشرفته مدل این شرکت باید برای عموم ممکن شود.

آلتمن توضیح می‌دهد که  شرکت حالا تصمیم گرفته تا بهره برداری از این تکنولوژی را برای برنامه نویسان و توسعه دهندگان برنامه از طریق API  ممکن سازد.

تا پیش از معرفی نسخه GPT-4o، شایعه‌های مختلفی در مورد اپن‌ای‌آی در دنیای اینترنت منتشر شد و برخی معتقد بودند که این شرکت تصمیم دارد موتور هوشمند جستجوی خود را معرفی کرده تا با گوگل رقابت کند.

با نزدیک شدن به زمان برگزاری کنفرانس I/O  گوگل، در واقع اپن‌ای‌آی زمان بسیار مهم و استراتژیکی برای معرفی نسخه GPT-4o انتخاب کرده است. پیش‌بینی می‌شود در کنفرانس I/O  گوگل، تیم Gemini  این شرکت محصولات مختلفی در حوزه هوش مصنوعی معرفی کنند.

منبع:theverge

برچسب‌ها:

نظر شما