شناسهٔ خبر: 66655465 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

خاطرات هاشمی ۲۵ اردیبهشت سال ۸۰ | درخواست برای جلوگیری از تضعیف انقلاب

صاحب‌خبر -

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در اردیبهشت سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1380 | 21 صفر 1422 15 می 2001

آقای [محمدمهدی] صباحی، مسئول شهرک مهدیه حوزه [علمیه] قم آمد. گفت، تاکنون 1000 واحد مسکونی تحویل شده و 1000 واحد در دست ساخت است و آب و برق و تلفن وگاز تأمین شده و فضای سبزی وسیع با آب قنات ساخته شده است. از من به‌خاطر کمک‌های فراوان و دادن زمین قدردانی کرد و از وزارت مسکن [و شهرسازی]، به‌خاطر تأخیر در تکمیل زیربناها گله دارند. بناست، ده هزار واحد مسکونی ساخته شود.

آقای [حسن] غفوری‌فرد، [عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی] آمد. نامزد [انتخابات] ریاست‌جمهوری شده است. از [حزب] مؤتلفه گله داشت که با اینکه به اتفاق آرا به نامزدی او، رأی داده‌اند، اکنون حاضر نیستند که او را تأیید کنند و از آقای [علی‌اکبر] ناطق [نوری] نیز گله داشت و گفت، آقای [علی] شمخانی، [وزیر دفاع]، اگر می‌خواست نامزد شود، بهتر بود مدتی قبل، از نظامی‌گری استعفا می‌داد.

آقای مهندس [سیدرضا] میرمحمدصادقی و [آقای محمود گوهرین]، مدیرعامل شرکت پرلیت [و علیرضا ناصر معدلی] آمدند که در پالایشگاه بندرعباس و سد شهید رجایی و سد مسجدسلیمان، کار عمده‌ای را انجام داده‌اند و دوران سازندگی را از پُربارترین دوره‌های تاریخ ایران خواندند و گفتند، در ساحل کنار عسلویه، اسکله‌ای ساخته‌اند، اما از آنها خواسته‌اند که به جای دیگری بروند. برای جلوگیری از اخراج آنها به دلیل نزدیکی این محل با معادن [نفت و گاز]، استمداد کردند.

عصر آقای [محمدحسن] محجوبی آمد؛ ماشین بافت فرش اختراع کرده که شبیه فرش‌های دستبافت تولید می‌کند. در دوران ریاست‌جمهوری من، از او حمایت شده و وام و ارز و زمین گرفته، ولی هنوز کارش ناتمام مانده است؛ برای تخفیف‌هایی در قیمت زمین و نرخ بهره وام استمداد کرد حدود پنجاه نفری از نمایندگان مستقل و راست مجلس [ششم] آمدند. آقای [غلامعلی] حدادعادل و جمعی از نمایندگان صحبت کردند و از خدمات فراوان دوران سازندگی و نقش من در مجلس و جنگ و انقلاب، تجلیل کردند و خواستار حضور بیشتر در صحنه برای جلوگیری از تضعیف انقلاب شدند و بعضی‌ها با صراحت از اوضاع فرهنگی و اقتصادی و سیاسی جاری، ابراز نگرانی کردند. من هم سخنرانی مفصلی در مورد کارایی نظام و خطرهای موجود کردم و از آنها خواستم که منسجم‌تر عمل کنند.[1]

ظهر، آقای محمد مؤمن، عضو شورای نگهبان آمد. ناهار را با هم خوردیم. گزارشی از موارد تصویب و ردصلاحیت‌های داوطلبان داد وگفت، آقای [سیدمحمد] خاتمی، به طور طبیعی در شورای نگهبان، جز دو سه رأی موافق ندارد و اگر رأی‌گیری شود، رد می‌شود و خواست که رهبری تعیین تکلیف کنند.

[1] – در بخشی از این سخنرانی آمده است: «مجموعه نیروهای مسلمان، متعهد و انقلابی که به انقلاب مربوط می‌شویم، وظایف بسیار سنگینی دارند. باید با یک انسجام، همفکری، کار بیشتر و روحیه قوی‌تر حرکت کنیم. شما نباید دلسرد شوید. این انقلاب و این کشور اسلامی است و این جامعه شیعه است و اصولی‌ترین مسأله برای مردم ما، هنوز افکار دینی است؛ منتها نه تفسیرهایی که انسان‌های متحجر و ساده و گاهی هم خیلی‌خوب و دلسوز دارند. افکار دینی که عالمانه و با تفسیرهای درست و منطبق با زمان و با اجتهاد واقعی و پویا و اجتهاد، نه تقلید از هشت قرن گذشته، باشد. اجتهاد، می‌تواند در زمان ما کارساز باشد. اگر بخواهیم دین‌مان برای 1400 سال بعد از پیامبر (ص) هم بر جامعه حاکم باشد، حتماً باید حق اجتهاد را به نیروهای آگاه و عالم بدهیم. اگر اسلام را این‌گونه تفسیرکنیم، نیرومندترین جریان کشور، نیروهای متکی به دین هستند. قوی‌ترین، مقاوم‌ترین و با پشتوانه‌ترین هستند. شما اگر یک مقدار تلاش‌تان را زیادترکنید، از همین دورانی که مقداری چالش داشتیم، درآینده می‌توانیم به نقطه مطمئن‌تر و باثبات‌تری برسیم.» رجوع کنید ←کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1380»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1402.

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

نظر شما