شناسهٔ خبر: 66651945 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

افزایش حملات سایبری در آلمان/ در یک سال 800 شرکت، قربانی حملات سایبری شدند

صاحب‌خبر -
شفقنا- مطابق گزارش منتشر شده توسط اداره جنایی پلیس آلمان، حملات سایبری در این کشور افزایش یافته به طوری که بیش از ۸۰۰ شرکت و موسسه در سال ۲۰۲۳ مواردی مانند حملات باج افزار را در سراسر کشور گزارش کردند.
به گزارش سیتنا به نقل از دویچه وله، آمار حملات سایبری از خارج کشور در آلمان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. این حملات در سال ۲۰۲۳، خسارتی بالغ بر ۲۰۵.۹ میلیارد یورو در پی داشته است. وزیر کشور روسیه را عامل جرائم سایبری می‌داند.

گزارش اداره جنایی پلیس آلمان از افزایش حملات سایبری در این کشور خبر می‌دهد. این گزارش پایگاه‌های اطلاعاتی پلیس و همچنین یافته‌های تک تک ارائه‌دهندگان خدمات امنیت فناوری اطلاعات را بررسی کرده و روند صعودی حملات سایبری را از لحاظ کمی و کیفی برای سال ۲۰۲۳ ارزیابی کرده است.

بر اساس این گزارش در سال ۲۰۲۳، جرایم سایبری ثبت شده از سوی عواملی خارج از آلمان نسبت به سال قبل حدود ۲۸ درصد افزایش یافته است. این حملات از سوی افرادی با محل اقامت ناشناس در خارج خاک آلمان صورت گرفته اما هدف آن کاربران داخل آلمان بوده‌اند.

مطابق گزارش منتشر شده، بیش از ۸۰۰ شرکت و موسسه در سال ۲۰۲۳ مواردی مانند حملات باج افزار را در سراسر کشور گزارش کردند.

این گزارش نشان می‌دهد که مجرمان اینترنتی به صورت ویژه اغلب به شرکت‌ها و مؤسسات از نظر مالی قوی و نیز به ارائه‌دهندگان خدمات عمومی حملات سایبری انجام می‌دهند. در مقام بعدی اما شرکت‌های کوچک و متوسط ​​هدف این حملات قرار می‌گیرند.

تاکید این گزارش بر این است که “جدی‌ترین” تهدید همچنان حملات باج‌افزاری است که در آن مجرمان پس از رمزگذاری داده‌های شرکت یا ادارات دولتی، برای رمزگشایی درخواست باج می‌کنند.

اگرچه حملات سایبری خارجی به آلمان در سال گذشته افزایش پیدا کرده، با این حال، این گزارش می‌افزاید که داده‌های آماری از کاهش ۱.۸ درصدی حملات سایبری داخلی خبر می‌دهند.

دست داشتن روسیه و چین درجرایم سایبری 

در همین زمینه  نانسی فیزر، وزیر کشور آلمان گفته اداره پلیس جنایی فدرال آلمان با موفقیت شبکه‌های جنایی را که جرایم سایبری از آنها سرچشمه می‌گیرد از بین برده است.

او همچنین با اشاره به روسیه به عنوان عامل جرایم سایبری گفت: «ما باید به افزایش حفاظت در برابر تهدیدات فعلی در همه جا ادامه دهیم.»

از سوی دیگر برنهارد روهلدر، مدیر عامل موسسه “بیتکم” در مجله صبحگاهی مشترک ARD و ZDF انگشت اتهام را به سوی چین نشانه گرفت و گفت در فاصله دو سال تعداد حملات سایبری از چین ۵۰ درصد افزایش داشته است. او گفت این حملات از روسیه نیز دوبرابر شده است.

به گفته او ۸۰ درصد از شرکت‌ها تحت تأثیر حملاتی مانند سرقت اطلاعات، جاسوسی یا خرابکاری قرار می‌گیرند.

بنا بر داده‌های شرکت “بیتکوم”، عاملان حملات سایبری در سال ۲۰۲۳ خسارتی به ارزش ۲۰۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون یورو از طریق سرقت آنالوگ و دیجیتال، جاسوسی صنعتی و خرابکاری در شرکت‌ها وارد کردند. این نهاد همچنین تقریباً سه چهارم کل خسارت را به حملات سایبری نسبت داده است.

عاملان این حملات با در دست داشتن اطلاعات سرقت‌شده و دارای رمزگذاری ۱۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورو باج‌خواهی کرده‌اند. بر اساس این گزارش، بیشتر مجرمان در بهار و پاییز اقدام به حملات سایبری کرده‌اند و در حد فاصل این دو بازه زمانی یک “استراحت تابستانی” سالیانه به چشم می‌خورد.

حملات سایبری به شرکت‌ها و نهادهای دولتی در آلمان موضوع جدیدی نیست.

پیش‌تر در همین زمینه آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان در آستانه سفر خود به استرالیا در نشست خبری اعلام کرده بود که گروه هکر APT28 مرتبط با سازمان اطلاعات نظامی روسیه، پشت حملات هکری به سرور حزب سوسیال دموکرات آلمان است.

گروه APT28 مسئول ده‌ها حمله سایبری در سراسر جهان است. این گروه که به عنوان خرس فانتزی نیز شناخته می‌شوند، مظنون به ارتباط با سازمان اطلاعات نظامی روسیه هستند.

اداره حفاظت از قانون اساسی آلمان می‌گوید این گروه حداقل از سال ۲۰۰۴ در سراسر جهان، عمدتاً در زمینه جاسوسی سایبری، فعال بوده است.

نظر شما