شناسهٔ خبر: 66650066 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

درد‌دل پیشکسوت استقلال؛

حریفان قعرنشین سخت‌ترین رقبای سرخابی‌ها هستند

در «فرهیختگان» با علی چینی درباره آخرین وضعیت سلامتی‌اش به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که متن آن را در زیر می‌خوانید.

صاحب‌خبر -
حریفان قعرنشین سخت‌ترین رقبای سرخابی‌ها هستند

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: علی چینی پیشکسوت استقلالی‌ها این روزها اصلا شرایط جالبی ندارد. حسابی وزن کم کرده و منتظر است تا برای دومین بار و بعد از حدود 16 سال دوباره یک کلیه دیگر پیوند بزند. این پیشکسوت شب قبل از بازی با فولاد راهی هتل المپیک شده و دقایقی با استقلالی‌ها و جواد نکونام دیدار داشت. به همین بهانه در «فرهیختگان» با علی چینی درباره آخرین وضعیت سلامتی‌اش به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که متن آن را در زیر می‌خوانید.

به نظر می‌رسد وضعیت خوبی نداشته باشید و این موضوع موجب نگرانی استقلالی‌ها و همبازیان سابق هم شده است. درباره روند درمانی‌تان صحبت را آغاز کنیم.
این برای سومین بار است که دارم آزمایش می‌دهم. آنتی‌بادی بدنم بالاست و پزشکان می‌گویند باید آنتی‌بادی بدنم پایین بیاید تا بتوانیم کلیه جدید را پیوند کنیم در غیر این صورت با این وضعیت، امکان دارد که بدنم کلیه جدید را قبول نکرده و آن را پس بزند. حالا تا 29 اردیبهشت قرار است جواب آزمایشم بیاید تا کمیسیون پزشکی تشکیل شده و در این رابطه تصمیم لازم گرفته شود. اگر این بار هم آنتی بادی بدنم بالا باشد به احتمال زیاد بستری‌ام کنند و دیگر با آمپول و دارو آن را ضعیف کنند تا ان‌شاءالله به امید خدا بتوانیم پیوند را انجام بدهیم. الان معطل این موضوع هستیم تا فقط جواب آزمایش بیاید.

طی یکی دو سال اخیر به یک وضعیت ثابتی رسیده بودید. چرا دوباره این بیماری پیشرفت کرده و دردسرهای جدید را درست کرد؟
بله، درست است. هرچند الان 16 سال شد که کلیه‌ای که پیوند زده بودم خوب کار می‌کرد؛ منتها در یکی دو سال آخر دوباره همین کلیه دارد اذیتم می‌کند. الان دوباره در یکی دو سال اخیر کارم را مشکل کرده و اذیتم می‌کند. 22 کیلوگرم در این مدت وزن کم کرده‌ام و همه لباس‌هایم به تنم گشاد شده است. الان فقط یک کلیه دارم که آن هم دارد نصفه‌ نیمه کار می‌کند.

کاهش وزن شدیدتان به خاطر همین بیماری هست؟
بله، به خاطر اینکه یکی از وظایف کلیه عضله‌سازی است که کلیه فعلی‌ام نمی‌تواند این کار را انجام بدهد. کم‌خونی شدید هم دارم و این کم‌خونی هم مزید برعلت شده است. فعلا تحت درمانم تا ببینم خدا چه می‌خواهد. فعلا باید با این وضعیت سوخت و ساخت تا ان‌شاءالله آماده پیوند شوم. دکترم می‌گوید چون پیوند دوم من است خدای‌ناکرده طوری نشود که کلیه بعد از پیوند پس زده و پشیمانی به بار بیاید. می‌خواهد کار کاملا به ثبات برسد و مطمئن شود که بعد از پیوند، کلیه‌ام کار می‌کند و آن خون‌سازی و عضله‌سازی مجدد بر‌می‌گردد.

به نظر رژیم‌های غذایی سختی هم دارید؟
بله، درست است. همه‌چیز سخت شده است. شرایط آنقدر دشوار شده که همه مردم لای منگنه هستند. خدا همه بیماران را شفا بدهد تا دچار مشکلاتی که با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنیم، نشوند.

صحبت و نظر نهایی پزشکان چیست؟
منتظر جواب آزمایشم هستند تا اگر آنتی‌بادی بدنم پایین نیامد با دارو و آمپول ایمنی بدنم را پایین بیاورند.

از دوستان فوتبالی چه خبر؟ کمک‌تان می‌کنند؟
به رفقا گاهی سر می‌زنیم. بعضی وقت‌ها هم برخی از آنها به ما لطف دارند و تماس می‌گیرند و جویای احوالم هستند. منتها‌ مراتب کاری از دست‌شان برنمی‌آید. اما همین که به فکرم هستند و برایم دعا می‌کنند از آنها ممنونم. بالاخره باید این شرایط را سپری کرد. سخت است اما باید آن را گذراند. یک‌سری کمک‌ها هم شده است که دست آقای فریبا است. البته گفته بودم نیازی ندارم اما چون کلیه آزاد می‌خرم یک مقداری رقم آن سنگین است و برای همین دوستان به من لطف داشته‌اند. دو سالی هم هست که فعالیت نمی‌کنم و یک مقدار به‌هم ریخته‌ام اما شرایط فعلا این‌طور است؛ سخت و سنگین. عمل بسیار سنگینی هم پیش رو دارم. ان‌شاءالله به امید خدا و با دعای خیر مردم بتوانم سلامتی‌ام را دوباره به دست بیاورم.

در این مدت خانواده چقدر همراه‌تان بوده‌اند؟
آنها همیشه همراه بوده‌اند. کاری جز غصه خوردن و دعا کردن از دست‌شان بر‌نمی‌آید. الان هم که شاهد افزایش قیمت داروها هستیم و قیمت‌ها سرسام آور شده است. الان یک سرم آهن حدود 600 هزار تومان می‌شود.

از طرف باشگاه در این مدت چقدر به شما کمک کرده‌اند؟
با حمایت باشگاه تحت حمایت بیمه تکمیلی قرار گرفتم. بنابراین بخشی از هزینه‌ها با کسر درصدی از آن را پس می‌گیرم که آن را هم دوباره هزینه مداوا و داروهایم می‌کنم. قیمت داروها به قدری گران شده است که خودمان هم مانده‌ایم.

چقدر دلت برای فوتبال و مربیگری تنگ شده است؟
خیلی زیاد. بیشتر از همه این موضوع اذیتم می‌کنم که چرا نمی‌توانم فعالیت کنم و این موضوع واقعا به من فشار می‌آورد اما وقتی با خودم خلوت می‌کنم. در هر صورت این هم قسمت ما بوده که این یکی دو‌ساله خانه‌نشین شوم. ان‌شاء‌الله عمل کنیم و صحیح و سلامت برگردیم و دوباره مربیگری را ادامه بدهیم.

گویا شب قبل از بازی با فولاد در هتل محل اقامت استقلالی‌ها حاضر شدید و با جواد نکونام دیدار کردید.
بله، همین‌طور است. کلی با آقا جواد صحبت کردیم و برای استقلال آرزوی موفقیت کردم. ان‌شاءالله بازیکنان هم در این چند بازی باقی‌مانده با غیرت و تعصب همیشگی و خاص خود به میدان بروند تا قهرمانی را به هواداران تقدیم کنند. به نظرم اگر بتوانیم از دیدار بعدی با دست پر بیرون بیاییم، شانس قهرمانی‌مان بیشتر می‌شود. در هر صورت پرسپولیس باید با شمس آذر و مس رفسنجان بازی کند و به نظرم این دیدارها سخت‌تر از بازی‌های استقلال هستند. ما هم گل‌گهر و نساجی را داریم، هرچند معتقدم سخت‌ترین بازی ما همین فولاد بوده چون دست و پا می‌زند برای نیفتادن و هرکاری می‌کند. بنابراین این تیم‌ها خطرناک‌تر هستند. البته تیم‌هایی مانند پیکان و استقلال خوزستان هم چنین شرایطی دارند. تیم‌های قعرجدولی در پایان فصل خیلی خطرناک می‌شوند و دست به هرکاری می‌زنند و حتی انتحاری بازی می‌کنند تا 3 امتیاز را بگیرند.

صحبتی باقی می‌ماند؟
ممنونم از همه کسانی که کمکم کردند و به فکرم هستند. دست‌شان درد نکند. آنهایی که برایم دعا کردند، از آنها هم ممنونم. امیدوارم هر چه زودتر عملم انجام شود تا بتوانم صحیح و سالم به جامعه برگردم.

نظر شما