شناسهٔ خبر: 66649373 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای هیئت علمی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) مطرح کردند

بیان معارف ائمه اطهار(ع) به زبان روز دنیا

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای هیئت علمی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) که در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار شده بود، روز گذشته در محل برگزاری این کنگره در حرم مطهر رضوی منتشر شد.

صاحب‌خبر -

حضرت آیت الله خامنه‌ای در این دیدار بیان کردند:‌ به نظر من ما به عنوان شیعه، به عنوان مجموعه اهل تشیع، یکی از وظایف بزرگمان این است که ائمه خودمان را به دنیا معرفی کنیم. حالا بعضی از ائمه (ع) مثل امام حسین (ع) و امیرالمؤمنین (ع)، به دلایلی معرفی‌شده هستند؛ دیگران درباره‌شان نوشته‌اند، گفته‌اند و نوعی شناخت از آن‌ها در دنیای غیر شیعه و حتی دنیای غیر اسلام وجود دارد؛ لکن اکثر ائمه (ع) ناشناخته‌اند. اگر چنانچه درباره این‌ها حرفی هم گفته شده از غیر شیعه ــ قهراً از غیر شیعه که باشد، جنبه غیر فرقه‌ای پیدا می‌کند ــ خیلی قلیل و محدود است. 
رهبر معظم انقلاب تصریح کردند: من به نظرم می‌رسد راجع به زندگی ائمه (ع) از سه بُعد ‌باید کار بشود: یکی از آن بُعد معنوی و الهی، یعنی آن قداست؛ جنبه قداست ائمه (ع)؛ از این نمی‌شود صرف‌نظر کرد؛ درباره این باید صحبت بشود، منتها متقن صحبت بشود. گاهی حرف‌هایی زده می‌شود، روایاتی به عنوان پشتیبان آن حرف‌ها آورده می‌شود، [اما] حرف‌ها ضعیف است. ما باید جنبه ملکوتی ائمه (علیهم السلام)، جنبه معنوی و عرشی ائمه را بیان کنیم؛ این جزو چیزهایی نیست که ما درباره‌اش بخواهیم تقیه کنیم یا مثلاً مخفی کنیم؛ نه، باید این جنبه معنوی و عرشی ائمه را بگوییم؛ کمااینکه در مورد خود پیغمبر(ص) [گفته‌ایم]. مسئله معصومیتشان، مسئله ارتباطات آن‌ها با خدای متعال، ارتباطات آن‌ها با فرشته‌ها ــ این‌هایی که هست ــ  ولایت آن‌ها به آن معنای معنوی‌اش، این‌ها را باید بگوییم؛ از این جنبه باید یک کار عالمانه قوی خوبی انجام بگیرد. ایشان ادامه دادند: جنبه دوم، جنبه کلمات و درس‌های این‌هاست ــ همین که آقایان هم به آن اشاره کردید ــ در زمینه‌های مختلف؛ در زمینه مسائل زندگی، مسائل گوناگونِ مورد نیاز انسان: اخلاقیات،‌ معاشرت، دین، احکام؛ ائمه ما حرف دارند، مکتب دارند [که باید] بیان بشود.
حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند:‌ بعضی از این جنبه‌ها که ما خیلی هم به آن توجه نمی‌کنیم، در دنیا موضوعیت دارد؛ حالا مثلاً فرض کنید مسئله حمایت از حیوانات؛ شما نگاه کنید در روایات ما از ائمه، نسبت به مسئله رعایت حیوانات و حمایت از حیوانات چقدر بحث شده؛ این اگر چنانچه در دنیا مطرح بشود، گفته بشود، شناخته بشود، خب یک چیز مهمی است. ببینید حالا چه کسی از ماها درباره این فکر می‌کند؟ کداممان دنبال این قضیه هستیم؟ [یا موضوع] معاشرت‌ها،‌ مضامینی که درباره ارتباط با غیر شیعه و غیر مسلمان هست؛ این‌همه در روایات ما در این زمینه به تَبَع قرآن کریم حرف هست؛ [مثل] «لاین‌هاکُمُ اللهُ عَنِ الَّذینَ لَم یُقاتِلوکُم فِی الدّین‌»؛ این‌ها حرف‌هایی است که تکرار کرده‌ایم و مکرر این‌ها را گفته‌ایم. این‌ها از میان کلمات ائمه باید بیان بشود و منتقل بشود.
رهبر معظم انقلاب بیان کردند:‌ خب، این‌همه ما کتاب داریم؛ یعنی مثلاً بحارالانوار [بیشتر از] 100 جلد کتاب است و از این قبیل کتب فراوان است، اما این‌ها در یک محدوده خاصی هستند دیگر. این[جوری] نمی‌شود؛ این باید به زبان روز، به زبان فنی، با شیوه‌های درست به دنیا منعکس بشود. امروز دیگر ارتباط با دنیا کار آسانی شده است. منتها زبان مهم است. این هم بخش دوم آن چیزی است که برای معرفی ائمه(ع) باید دنبال بشود.
ایشان در ادامه گفتند: بخش سوم، مسئله سیاست است؛‌ این همان چیزی است که بنده در آن [بررسی] سال‌های زندگی ائمه(ع)، عمدتاً این را دنبال می‌کردم که ائمه چه کار می‌کردند و چه کار می‌خواستند بکنند. بخش سیاست، بخش خیلی مهمی است. سیاست ائمه(ع) چه بود؟ اینکه امام با همه آن مقامات، با همه آن مرتبتِ الهی که دارد و امانت الهی که دستش هست، اکتفا کند به اینکه مثلاً یک مقدار احکام بگوید و یک مقدار اخلاق بگوید و مانند این‌ها، این به نظر اصلاً برای انسان وقتی که درست توجه کند قابل فهم نیست. آن‌ها هدف‌های بزرگی داشتند. هدف عمده آن‌ها هم ایجاد جامعه اسلامی [بوده]؛ که ایجاد جامعه اسلامی بدون ایجاد حاکمیت اسلامی امکان‌پذیر نیست؛ پس دنبال حاکمیت اسلامی بودند. یک بُعد مهم امامت این است؛ امامت یعنی ریاست دین و دنیا، ریاست ماده و معنا. خب ماده‌اش عبارت است از همین سیاست و اداره کشور و اداره حکومت و همه ائمه دنبال این بوده‌اند؛ یعنی بدون استثنا همه ائمه(ع) دنبال این بوده‌اند؛ منتها با شیوه‌های مختلف، در فصول مختلف، با روش‌ها و اهداف کوتاه‌مدت مختلف؛ [اما] هدف بلندمدت یکی بود. 
ایشان ادامه دادند: بنابراین این سه بخش در زندگی حضرت امام رضا (علیه ‌الصّلاة و السّلام) و بقیه ائمه باید تبیین بشود. هنر شما این است که این سه بخش را اولاً استخراج کنید؛ ثانیاً این‌ها را از زیاده‌گویی‌ها و حرف‌های غیر متقن تخلیص کنید؛ ثالثاً که این سومی‌ مهم‌تر از همه است، با زبان مناسب، با زبان روز، با زبان قابل فهم برای مخاطب غیر شیعه و حتی شیعه ــ چون دوری بعضی از جوان‌های خودمان هم از این معارف، کمتر از دوری غیر شیعه و غیر مسلمان نیست و اطلاعی ندارند ــ بیان کنید این‌ها را. به نظر من اگر این کار انجام بگیرد، فقط صِرف یک گردهمایی و سخنرانی و مانند این‌ها دیگر نخواهد بود؛ یعنی یک فایده محسوسی بر آن اتفاق می‌افتد.

نظر شما