شناسهٔ خبر: 66648501 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

«محمد رسول‌اف» از ایران خارج شد/ ویدئو «محمد رسول‌اف» از ایران خارج شد/ ویدئو

به گزارش شبکه شرق، «محمد رسول‌اف» کارگردان معترض محکوم به زندان و شلاق، با انتشار مطلبی در اینستاگرامش، از خروج خود از ایران خبر داد. «محمد رسول‌اف» کارگردان سینمای ایران که به تازگی به هشت سال حبس و شلاق محکوم شده بود، در اینستاگرام خود، با انتشار ویدیویی از مرز ایران، خبر خروجش از کشور را داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه شرق، «محمد رسول‌اف» کارگردان معترض محکوم به زندان و شلاق، با انتشار مطلبی در اینستاگرامش، از خروج خود از ایران خبر داد. 

«محمد رسول‌اف» کارگردان سینمای ایران که به تازگی به هشت سال حبس و شلاق محکوم شده بود، در اینستاگرام خود، با انتشار ویدیویی از مرز ایران، خبر خروجش از کشور را داد.

 

بانی‌فیلم در این خصوص نوشت: در حالی که حدود ده روز پیش، از اقامت محمد رسول‌اف در اروپا خبر داده بودند، برخی از افراد نزدیک به این فیلمساز ضمن تکذیب از حضور او در ایران و انجام کارهای فنی مربوط به فیلم «دانه انجیر مقدس» خبر داده بودند.

پس از رسانه‌ای شدن خبر محکومیت هشت سال زندان رسول‌اف که وکیلش آن را اعلام کرد امروز در کمال تعجب، خبر خروج «محمد رسول‌اف» از ایران را از سوی «ژان کریستف سایمون»، مدیر عامل دو شرکت فیلمز بوتیک و پارالل۴۵ شنیدیم.

در متنی که این شرکت برای برخی از رسانه‌های اروپایی فرستاده، اعلام شده، محمد رسول‌اف کارگردان، بدون اجازه رسمی ایران و پس از یک سفر سخت، از ایران خارج شده است و مشخص نیست که آیا او می‌تواند با فیلم خود «دانه انجیر مقدس» در کن شرکت کند یا خیر.

در بیانیه‌ای مدیرعامل فیلمز‌بوتیک منتشر کرده به نقل از رسول‌اف آمده که او از یک مکان نامشخص، تایید کرد که موفق به ترک کشورش شده و در حال حاضر در مکانی نامعلوم در اروپا اقامت دارد و این احتمال را افزایش می‌دهد که در اولین اکران جهانی جدیدترین فیلمش حضور داشته باشد.

ژان کریستف سایمون می‌گوید: «از اینکه محمد پس از یک سفر خطرناک به سلامت به اروپا رسیده است، بسیار خوشحالیم و احساس آرامش می‌کنیم. ما امیدواریم که او بتواند علیرغم تمام تلاش‌هایی که برای جلوگیری از حضور او در آنجا [جشنواره کن] حضور داشته باشد و در اولین اکران فیلم «دانه انجیر مقدس» در کن شرکت کند.»

خبر خروج مخفیانه او اندکی پس از محکومیت او به هشت سال زندان و همچنین شلاق، جریمه نقدی و مصادره اموال توسط دادگاه انقلاب ایران منتشر شد. آنطور که بابک پاک‌نیا، وکیل رسول‌اف در پی صدور حکم گفت: «علت اصلی صدور این حکم امضای بیانیه و ساخت فیلم و مستند است. به نظر دادگاه، این اقدامات از مصادیق تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور بوده است.»

محمد رسول‌اف، امروز در بیانیه‌ای که برای رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران فرستاده، تایید کرده که «چند روز پیش، پس از یک سفر طولانی و پیچیده وارد اروپا شدم.»

رسول‌اف همچنین دلیل خروج غیرقانونی‌اش از ایران را تایید حکم زندانش دانسته و گفته: «حدود یک ماه پیش وکلایم به من اطلاع دادند که حکم هشت سال حبس من در دادگاه تجدیدنظر تایید شده و در کوتاه مدت اجرا خواهد شد. با علم به اینکه خیلی زود خبر فیلم جدیدم فاش می‌شود، می‌دانستم که بدون شک یک جمله جدید به این هشت سال اضافه خواهد شد. وقت زیادی برای تصمیم‌گیری نداشتم. باید بین زندان و خروج از ایران یکی را انتخاب می‌کردم. با دلی سنگین غربت را انتخاب کردم. جمهوری اسلامی در سپتامبر 2017 پاسپورت من را مصادره کرد، بنابراین مجبور شدم مخفیانه ایران را ترک کنم.»

منبع: sharghdaily-930587

نظر شما