شناسهٔ خبر: 66646488 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

دادگاه عالی اسرائیل درخواست ارتش برای جلوگیری از تحقیقات در مورد ناکامی در غزه را رد کرد

صاحب‌خبر -

شفقنا- دادگاه عالی اسرائیل امروز دوشنبه درخواست ارتش اسرائیل و مشاور قضایی دولت برای جلوگیری از تحقیقاتی که توسط ناظر دولت در مورد شکست‌های ارتش در حمله 7 اکتبر 2023 آغاز شده است، رد کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، به نقل از اسپوتنیک، دفتر ناظر دولت از این تصمیم استقبال کرده و عنوان داشت: «ناظر دولت از رئیس ستاد ارتش اسرائیل و همه نهادهای تحت نظارت انتظار دارد که به افراد تحت امر خود دستور دهند تا وظایفی را که بر اساس قانون اساسی بر آنها واجب شده است، انجام دهند: با همکاری کامل با ناظر دولت و نمایندگان دفترش، همانند دیگر دستگاه‌های دفاعی.

این دفتر خاطرنشان کرد که «نحوه روند بازرسی در ارتش اسرائیل پس از چندین ماه مذاکره با رئیس ستاد کل، به تدریج مشخص شد و سازوکاری ایجاد گشت که با تحولات زمان جنگ سازگار باشد».

در آغاز ماه مه سال جاری، منانیاهو انگلمن، بازرس دولت اسرائیل، نامه‌هایی به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و هرتزی هالیوی، رئیس ستاد ارتش فرستاد و از آن‌ها خواست هرگونه مدرک یا اسناد مورد نیاز برای تحقیقات درخصوص رویدادهای 7 اکتبر را ارائه کنند.

انگلمن دو هفته پس از جنگ گفت: «پس از بیش از نیم سال جنگ، شهروندان اسرائیل حق دارند در مورد مسئولیت همه عوامل و شرایط و مسئولین این شکست پاسخ‌هایی دریافت کنند و ناظر دولتی مصمم به ارائه آن‌ پاسخ‌ها است».

ارتش اسرائیل و دولت با تلاش‌های انگلمن برای گشودن تحقیقات مخالفت و ادعا کردند که با منحرف کردن توجه فرماندهان ارتش اسرائیل از هدایت جنگ فعلی و مداخله در کمیته دولتی تحقیقات آتی در مورد فاجعه نظامی، اطلاعاتی و سیاسی حمله جماس، این اقدام انگلمن به تلاش‌های جنگی آسیب می‌رساند.

متن خبر در اسپوتنیک

نظر شما