شناسهٔ خبر: 66644870 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

وام سربازی | شرایط دریافت وام سربازی

سورپرایز بزرگ دولت به سربازان | آغاز ثبت نام وام سربازی با شرایط طلایی در سامانه زیر + جزئیات کلی

در ادامه جزئیات جدید از دریافت وام سربازی را بخوانید.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبرنگار شایلین بهبودی:

در سال ۱۴۰۳ سربازان واجد شرایط می‌توانند برای دریافت وامی خاص در طول دوره یا پس از پایان دوره‌های آموزشی تدارک دیده شده اقدام کنند. این دوره‌ها که به منظور ارتقاء مهارت‌های فردی سربازان طراحی شده‌اند، به آن‌ها اجازه می‌دهد تا با اخذ گواهینامه‌های معتبر، وارد بازار کار شده یا در نهادهای نظامی مشغول به کار شوند.

برای بهره‌مندی از وام سربازی، سربازان باید دوره خدمت خود را به طور کامل به پایان رسانده و گواهینامه‌های مربوط به مهارت‌های کسب شده را دریافت کرده باشند. این مهارت‌ها می‌توانند در حوزه‌هایی همچون فرهنگ، هنر، صنعت، کشاورزی و خدمات باشند.

در ضمن وام مذکور به سربازانی اختصاص داده می‌شود که از سال ۱۳۹۷ به بعد خدمت کرده و گواهینامه‌های خود را دریافت کرده باشند.

یکی دیگر از معیارهای مهم برای دریافت وام، سن متقاضی است. افراد زیر ۱۵ سال نمی‌توانند برای این وام اقدام کنند. همچنین متقاضیان باید ملیت ایرانی و کارت ملی هوشمند داشته باشند.

پس از تقاضا برای وام، بررسی‌های لازم انجام شده و در صورت احراز شرایط، وام به متقاضیان واجد شرایط اعطا خواهد شد.

مدارک مورد نیاز وام سربازی 1403

برای اخذ وام سربازی در سال ۱۴۰۳ متقاضیان باید مجموعه‌ای از مدارک را گردآوری کنند که نشان‌دهنده توانایی‌های حرفه‌ای و سطح تحصیلی آن‌ها باشد. اسناد و مدارک مورد نیاز عبارتند از:

گواهینامه‌های مهارتی: این گواهینامه‌ها باید توسط موسسات آموزشی معتبر صادر شده باشد و می‌تواند شامل دوره‌هایی باشد که قبل، حین، یا پس از دوره خدمت سربازی گذرانده شده‌اند.

مدارک شناسایی: شامل کارت ملی و شناسنامه به‌روز و معتبر

مدرک تحصیلی: مدارکی که توسط موسسات آموزشی مختلف از جمله هنرستان‌ها، دانش‌سراها، دانشگاه‌های علمی کاربردی و دیگر دانشگاه‌ها صادر شده‌اند. سطح تحصیلات می‌تواند شامل کارشناسی یا تحصیلات تکمیلی باشد.

کارت پایان خدمت: برای کسانی که خدمت سربازی خود را به اتمام رسانده‌اند، ارائه کارت پایان خدمت که از سال ۱۳۹۷ به بعد صادر شده، ضروری است.

علاوه بر این متقاضیان باید فرم درخواست وام را که شامل اطلاعات شخصی و جزئیات درخواست است، به دقت تکمیل کنند. هزینه درخواست وام برای سال جاری ۵۰ هزار تومان تعیین شده که باید هنگام ارائه درخواست پرداخت شود.

سایت ثبت نام وام سربازی

پلتفرم آنلاین وام سربازی، موسوم به «سایت سرباز ماهر»، یک سامانه اینترنتی است که برای ثبت‌نام و ارائه درخواست‌های وام به صورت آنلاین طراحی شده است. این سامانه اینترنتی به سربازان اجازه می‌دهد تا اطلاعات اساسی مانند نام دوره‌های آموزشی که در طول یا پس از خدمت سربازی گذرانده‌اند را وارد کنند. همچنین این پلتفرم خدمات متنوع دیگری را نیز ارائه می‌دهد.

در حال حاضر سایت سرباز ماهر به آدرس اینترنتی smaher.ir در دسترس است. هرچند تا به امروز امکان ردیابی فرآیند دریافت وام سرباز ماهر یا سایر وام‌های مرتبط از طریق این وب‌سایت میسر نبوده، اما ثبت اطلاعات سربازان و بارگذاری اسناد مربوط به مهارت‌های آن‌ها در این پلتفرم، روند درخواست و دریافت وام را تسهیل می‌بخشد.

تمامی سربازانی که مایل به استفاده از وام‌های کارآفرینی یا خوداشتغالی نیروهای مسلح در طول یا پس از دوران خدمت خود هستند، باید اقدام به ثبت‌نام در این پورتال نمایند.

نحوه ثبت نام وام سربازی 1403

برای دریافت انواع وام سربازی، متقاضیان باید ابتدا در وبسایت سرباز ماهر به نشانی smaher.ir ثبت‌نام کنند. این وبسایت راهنمایی‌های لازم برای دریافت وام‌های خوداشتغالی و کارآفرینی را ارائه می‌دهد. در زیر مراحل مورد نیاز برای ثبت‌نام و درخواست وام توضیح داده شده است:

ورود به وبسایت: با وارد کردن آدرسir در مرورگر، به صفحه اصلی وبسایت وارد شوید.

ایجاد حساب کاربری: اگر برای اولین بار به وبسایت مراجعه می‌کنید، باید با کلیک بر روی دکمه «ثبت نام» در پایین صفحه بزنید تا فرآیند ایجاد حساب کاربری را آغاز کنید. اگر قبلا ثبت‌نام کرده‌اید، می‌توانید با انتخاب گزینه «ورود»، وارد حساب کاربری خود شوید.

تکمیل فرم ثبت‌نام: پس از کلیک بر روی دکمه «ثبت نام»، فرم الکترونیکی ظاهر می‌شود که باید تمامی بخش‌های آن را با دقت پر کنید.

تأیید شماره تلفن: با وارد کردن شماره تلفن همراه و اطلاعات تماس، یک کد تأیید به تلفن شما ارسال می‌شود که باید آن را در صفحه مربوطه وارد نمایید.

بارگذاری مدارک: در مراحل بعد، امکان وارد کردن اطلاعات دوره‌های آموزشی و بارگذاری گواهینامه‌های مرتبط فراهم می‌شود.

ارسال درخواست وام: درخواست‌ها برای بررسی به سازمان وظیفه عمومی استان‌ها ارسال می‌شوند و کارگروه اشتغال تصمیم‌گیری خواهد کرد.

اطلاع‌رسانی و دریافت وام: در صورت تأیید درخواست، متقاضی از طریق پیامک مطلع می‌شود و می‌تواند برای دریافت وام به بانک مراجعه کند. بررسی‌ها با دقت و حساسیت انجام می‌پذیرد.

وام سربازی اشتغال چیست؟

وام اشتغال سربازی به منظور تسهیل اشتغال و ازدواج سربازان پس از خدمت مقرر شده و از طرح‌های مورد استقبال در دوران خدمت سربازی به شمار می‌رود. بر اساس این وام که از سال پیش به اجرا درآمده، اولویت دریافت وام به افرادی تعلق خواهد گرفت که قصد دارند ازدواج کنند یا به دنبال اشتغال باشند.

مبلغ وام سربازی اشتغال 1403 نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته است. در ابتدا این وام ۱۰۰ میلیون تومان بود، اما بر اساس گزارش‌های اخیر و دستورات فرماندهی قرارگاه مهارت‌آموزی ستاد کل نیروهای مسلح، مبلغ وام به ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است. اما در سال جاری خبری از وام سربازی 150 میلیونی نیست و حداکثر میزان وام می‌تواند از ۳۰۰ میلیون تومان تا ۴ میلیارد تومان باشد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، حداکثر مبلغ وام برای سربازانی که به دنبال وام خوداشتغالی هستند به ۳۰۰ میلیون تومان و برای دریافت‌کنندگان وام کارآفرینی به ۴ میلیارد تومان افزایش یافته است. البته در مورد وام ۴ میلیاردی کارآفرینی شرایط خاصی در نظر گرفته شده است.

از طرفی باید بدانید که اختیار اعطای وام سربازی 150 میلیونی به استان‌ها واگذار شده و هر استان می‌تواند در مورد میزان و نحوه اعطای وام به سربازان خود تصمیم‌گیری کند.

وام اشتغال سربازی به تمامی سربازان واجد شرایط، بدون توجه به محل یا سازمان خدمت آن‌ها، در طول دوران خدمت و پس از آن تعلق می‌گیرد. این بدان معناست که سربازان در هر یک از نهادهای جمهوری اسلامی ایران می‌توانند برای دریافت وام اقدام کنند.

علاوه بر این نسبت به سال گذشته، این وام با نرخ بهره پایین‌تری همراه است. دریافت‌کنندگان این وام می‌توانند پس از یک دوره تنفس یک ساله، اقساط را طی ۷ سال بازپرداخت کنند. نرخ بهره برای این وام بین ۲ تا ۴ درصد تعیین شده است. البته برای دریافت وام لازم است که متقاضیان یک کسب‌وکار یا شغل مناسب معرفی کنند.

شرایط دریافت وام سربازی با کارت پایان خدمت

اعطای وام به سربازانی که خدمت نظام وظیفه خود را به پایان رسانده‌اند، یکی از خدمات مالی است که توسط بانک‌های مختلف ارائه می‌شود. در سال ۱۴۰۳، سربازانی که دارای کارت پایان خدمت هستند، می‌توانند برای دریافت وام‌های متنوع بانکی اقدام کنند. این وام‌ها به منظور حمایت مالی از سربازانی که به تازگی خدمت خود را به اتمام رسانده‌اند، در نظر گرفته شده‌اند.

بانک‌هایی نظیر بانک ملت با همکاری قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی نیروهای مسلح، این وام‌ها را به سربازان واجد شرایط ارائه می‌دهند. در سال ۱۴۰۰ میزان وام اعطایی ۱۰۰ میلیون تومان بود که با شرایط بازپرداخت پنج ساله و نرخ سود ۱۸ درصدی عرضه می‌شد. سربازانی که در سال‌های ۹۷ تا اوایل ۱۴۰۰ کارت پایان خدمت خود را دریافت کرده بودند، می‌توانستند برای دریافت این وام اقدام نمایند.

در سال گذشته نیز این فرصت همچنان برای سربازانی که کارت پایان خدمت خود را از سال ۹۷ تا ۱۴۰۲ دریافت کرده بودند، فراهم بود. توجه داشته باشید که وام سربازی با کارت پایان خدمت صرفا به سربازانی که دارای مهارت‌های خاص هستند و ترخیص شده‌اند، تعلق می‌گیرد. متقاضیان باید تاییدیه‌ای از کارگروه مهارت و اشتغال نیروهای مسلح دریافت کنند که تحت نظارت معاونت‌های استانداری‌های مختلف قرار دارد و پس از آن برای دریافت وام به بانک معرفی می‌شوند.

وام سربازی مهارت آموزی چیست؟ وام سربازی با مدرک فنی حرفه ای

در سال ۱۴۰۳ سربازانی که مهارت‌های خاصی دارند و معیارهای خاصی را که توسط ستاد کل نیروهای مسلح تعیین شده‌ برآورده می‌کنند، می‌توانند برای دریافت وام‌هایی با مقادیر متفاوت از ۱۵۰ میلیون تا ۴ میلیارد تومان اقدام کنند. این وام‌ها با هدف تشویق سربازان به کسب مهارت و همچنین تسهیل ایجاد کسب‌وکارهای جدید ارائه می‌شوند. متقاضیان باید طرح‌های کاربردی ارائه دهند و گواهینامه‌های معتبری از دوره‌های مهارت‌آموزی داشته باشند.

در واقع برای بهبود تجربه خدمت سربازی، دوره‌های مهارت‌آموزی برگزار می‌شود و وام سربازی مهارت آموزی به سربازانی که این دوره‌ها را با موفقیت به پایان رسانده‌اند، اعطا خواهد شد. این وام‌ها می‌توانند تا سقف ۴ میلیارد تومان باشند و به بهبود وضعیت مالی سربازان و ترویج کارآفرینی کمک می‌کنند.

لازم به ذکر است که همه سربازان واجد شرایط دریافت وام مهارت نیستند. داشتن حداقل یکی از سه شرط زیر برای دریافت وام سربازی با مدرک فنی حرفه ای الزامی است:

داشتن گواهینامه مهارت از مراکز معتبر

فارغ‌التحصیلی از موسسات آموزشی معتبر

داشتن مدرک تحصیلی دانشگاهی

افرادی که فاقد هرگونه گواهینامه مهارت‌آموزی هستند، احتمالا شانس کمتری برای دریافت وام دارند. میزان وام و نحوه تخصیص آن به پیشنهاد و طرح کسب‌وکار ارائه شده توسط متقاضی بستگی دارد و افرادی که قصد دارند کسب‌وکاری راه‌اندازی کنند و به اشتغال‌زایی بپردازند ممکن است پس از تأیید طرح‌شان، وام‌های بیشتری دریافت کنند.

وام سربازی ارتش و سپاه چیست؟

در سال ۱۴۰۳ نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران شامل سپاه پاسداران و ارتش، برنامه‌ای را برای ارائه تسهیلات مالی به سربازان خود اجرا کرده‌اند. این برنامه با هدف ترویج اشتغال‌زایی تکمیل دوره خدمت سربازی و همچنین ترغیب به ازدواج طراحی شده است. سربازانی که در واحدهای سپاه پاسداران خدمت می‌کنند یا در قرارگاه خاتم‌الانبیاء پذیرفته شده‌اند، می‌توانند تحت شرایط معینی از این وام بهره‌مند شوند.

وام سربازی ارتش و سپاه، بخشی از مجموعه وام‌های حمایتی و کارآفرینی برای سربازان است و شرایط دریافت آن مشابه سایر وام‌های مرتبط با سربازی است. متقاضیان باید مطابق با دستورالعمل‌های ارائه شده در وب‌سایت مربوطه برای وام سربازی ثبت‌نام نمایند. همچنین لازم است سربازان دارای مهارت‌های لازم و مدارک تحصیلی باشند تا واجد شرایط دریافت وام شناخته شوند.

میزان سود وام بین ۲ تا ۴ درصد تعیین شده و دوره بازپرداخت آن از یک سال پس از دریافت وام آغاز می‌شود و تا 7 سال ادامه دارد.

کدام بانک ها وام سربازی می‌دهند؟

در سال جدید فرآیند دریافت وام سربازی تحت شرایط و مقررات جدیدی قرار گرفته است. امسال متقاضیان می‌توانند از طریق سیستم‌های بانکی معتبر و تحت نظارت نظام وظیفه عمومی، برای وام‌های سرباز ماهر و وام اشتغال سربازی اقدام کنند.

درحالی‌که سال گذشته بانک‌هایی نظیر سپه، تجارت، انصار، ملت و ملی وام‌هایی را به سربازان واجد شرایط اعطا کردند، امسال هنوز اطلاعات دقیقی در مورد بانک‌هایی که وام سربازی ارائه خواهند داد، منتشر نشده است. با این حال بر اساس اطلاعیه‌های رسمی، 18 بانک در سراسر کشور مسئولیت این امر را بر عهده خواهند داشت.

اگرچه هنوز لیست کامل بانک‌های مشارکت‌کننده اعلام نشده، اما انتظار می‌رود که بانک‌هایی مانند سپه، صادرات، ملت و ملی در این طرح شرکت کنند. متقاضیان باید منتظر اطلاعیه‌های بعدی نظام وظیفه برای آگاهی از جزئیات و شرایط دقیق باشند.

وام سربازی بانک سپه

بانک سپه به عنوان یکی از موسسات مالی پیشرو در اعطای وام به سربازان، شرایط خاصی را برای دریافت وام پس از خدمت وظیفه تعیین کرده است. سربازانی که دوره خدمت خود را به پایان رسانده‌اند و به دنبال ورود به بازار کار هستند، می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت بانک سپه یا شعب آن، از شرایط و نحوه دریافت وام سربازی بانک سپه مطلع شوند.

وام سربازی بانک ملت

بانک ملت نیز که به سربازان پایان خدمت وام می‌دهد، شرایطی را برای اعطای وام تا سقف 100 میلیون تومان با بازپرداخت 60 ماهه تعیین کرده است. این وام‌ها با نرخ سود 18 درصدی ارائه می‌شوند و متقاضیان باید از نظر مالی واجد شرایط باشند و هیچ سابقه‌ای از چک برگشتی نداشته باشند تا واجد شرایط وام سربازی بانک ملت شوند.

وام سربازی چند درصد است؟ شرایط بازپرداخت وام سربازی

در سال جاری شرایط بازپرداخت وام‌های مهارت‌آموزی سربازان تغییراتی داشته است. وام‌های مهارت‌آموزی اکنون با نرخ سود 2 تا 4 درصد و به صورت قرض‌الحسنه ارائه می‌شوند. مدت زمان بازپرداخت این وام‌ها نیز از 5 سال به 7 سال افزایش یافته است.

وام سربازی چقدر است؟

با توجه به نوع وام می‌تواند از 150 میلیون تومان تا 4 میلیارد تومان متغیر باشد.

وام سربازی به چه کسانی تعلق میگیرد؟

برای دریافت وام سربازی 1403، سربازان باید حتما یک مهارت کسب کرده و مدرک مربوط به آن را دریافت کرده باشند. همچنین داشتن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم نیز ضروری است. 

وام سربازی از چه سالی تعلق میگیرد؟

برخی از وام‌ها بعد از پایان دوره خدمت به متقاضیان تعلق می‌گیرند، اما برخی دیگر از انواع وام سربازی را می‌توان در حین خدمت دریافت کرد.

وام سربازی چند درصد است؟

با توجه به نوع وام سربازی، نرخ بهره آن می‌تواند بین 2 تا 4 درصد باشد.

آیا وام سربازی تنفس دارد؟

سربازان پس از دریافت وام اشتغال سربازی می‌توانند پس از یک دوره تنفس یک ساله، اقساط را طی ۷ سال بازپرداخت کنند

آنچه دیگران می خوانند

نظر شما