شناسهٔ خبر: 66644458 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

تبلیغات/ سوالات متداول درباره پاسپورت

صاحب‌خبر -

رپرتاژ آگهی – شاید شنیده باشید که بعضی از کشورها قانون ویزا را برای ورود لغو کرده‌اند؛ اما یادتان باشد در هر شرایطی برای تجربه سفر خارجی باید پاسپورت داشته باشید! پاسپورت دفترچه‌ای معتبر همراه با هولوگرام و چندین مهر است که هویت شما را در سطحی جهانی تایید می‌کند. با استفاده از پاسپورت شرط لازم برای سفر به کشورهای خارجی است.

پاسپورت نه‌تنها برای سفر ضروری است؛ بلکه برای خرید بلیط سفر خارجی هم موردنیاز خواهد بود. برای مثال تا زمانی که شما گذرنامه نداشته باشید، نمی‌توانید قیمت بلیط هواپیما از تهران به استانبول چارتر را بپردازید. اگر تاکنون تجربه سفر به فراتر از مرزهای کشور را نداشتید، در این مطلب با ما همراه باشید تا سوالات متداول گردشگران را درباره پاسپورت موردبررسی قرار دهیم.

اعتبار گذرنامه

هر پاسپورت تا پنج سال اعتبار دارد. یادتان باشد برای سفر به بعضی از کشورها، زمان باقی‌مانده تا پایان اعتبار پاسپورت حائز اهمیت است. برای مثال اگر قصد پرداخت هزینه قیمت بلیط هواپیما از تهران به استانبول چارتر را دارید، باید بیشتر از شش ماه تا پایان اعتبار گذرنامه زمان داشته باشید. درچنین شرایطی می‌توان زودتر برای تمدید گذرنامه اقدام کرد.

 

انواع پاسپورت

پاسپورت هم مانند ویزا انواع مختلفی دارد. هر فردی که شرایط دریافت گذرنامه را داشته باشد، برای خروج از کشور نیاز به پاسپورت توریستی دارد. درواقع همه مردم کشور برای تجربه سفر خارجی با هر هدفی (تحصیلی، کاری، تفریحی و…) باید گذرنامه گردشگری دریافت کنند.

گذرنامه دیپلمات ویژه دولتمردان و افراد در رده‌های مهم سیاسی صادر می‌شود. مدارک لازم برای این گذرنامه و مقررات صدور آن تا حد زیادی با پاسپورت گردشگری متفاوت است. آخرین نوع گذرنامه، پاسپورت خدمت نام دارد. این گدرنامه به‌طور ویژه برای افرادی صادر می‌شود که کارمند رسمی دولت هستند. کارمندان در بعضی از اداره‌های خاص دولتی به‌راحتی اجازه خروج از مرزهای کشور را ندارد. افراد با این گذرنامه می‌توانند برای سفرهای کاری و ماموریت‌های ویژه برای مدت زمانی وطنشان را ترک کنند.

شرایط دریافت گذرنامه

همه افراد نمی‌توانند پاسپورت بگیرند. افرادی که سوءپیشینه دارند، تا دو سال مجاز به خروج از کشور نیستند. همچنین افرادی که طبق حکم کتبی و تاییدشده از سوی قوه‌قضاییه اجازه ترک کشور را ندارند، نمی‌توانند پاسپورت بگیرند یا آن را تمدید کنند. گروه دیگری که شرایط دریافت گذرنامه را ندارند، بدهکاران مالیاتی هستند. اگر فردی مبلغی را به دولت یا قوه قضاییه بدهکار باشد، طبق قوانین اجازه خروج از کشور یا دریافت پاسپورت را ندارد.

بانوان برای دریافت پاسپورت باید مدرک رضایت کتبی همسرشان را ارائه دهند. کودکان زیر 18 سال هم با اجازه ولی می‌توانند پاسپورتشان را دریافت کنند. افرادی که دوران سربازی را می‌گذرانند، برای دریافت گذرنامه باید تایید اداره وظیفه عمومی را داشته باشند.

مدارک لازم برای دریافت پاسپورت

مدارک لازم برای دریافت پاسپورت یا تمدید آن یکسان هستند. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به شناسنامه، کارت ملی و ارائه نسخه اصلی گذرنامه اشاره کرد. علاوه‌بر این مدارک، همراه‌داشتن بعضی از تاییدیه‌ها نیز ضروری است. افراد زیر 15 سال باید گواهی اشتغال به تحصیل یا نسخه قبلی گذرنامه را به مسئول پذیرش تحویل دهند. افراد زیر 18 سال باید رضایت‌نامه کتبی و محضری وی یا قیم قانونی را همراه داشته باشند. ارائه شناسنامه عکس‌دار برای افراد بالای 15 سال ضروری و الزامی است.

 

اگر شما از بازنشستگان نظامی هستید، باید با قوانین اخذ پاسپورت آشنا شوید. بازنشستگان نظامی که بیشتر از پنج سال از آخرین روز خدمتشان می‌گذرد، نیاز به ارائه اصل و کپی مدارک بازنشستگی دارند. درصورتی‌که مدت زمان بازنشستگی شما هنوز به پنج سال نرسیده باشد، برای دریافت پاسپورت باید مجوزی کتبی همراه با مهر و امضا از واحد حفاظت یگان محل خدمتتان داشته باشید. درنهایت اگر هنوز هم به‌عنوان فردی نظامی مشغول خدمت هستید، برای دریافت گذرنامه با محدودیت‌های بیشتری روبه‌رو می‌شوید. واحد حفاظت یگان محل خدمتتان باید به‌طور کتبی رضایتش را از دریافت پاسپورت و خروج از کشور اعلام کند.

مدارک لازم برای دریافت و تمدید پاسپورت برای افرادی که خارج از ایران متولد شده‌اند متفاوت است. این افراد باید مدارکی ارائه دهند که نحوه ورودشان برای اولین بار به خاک کشور را نشان دهد. تصویر بیومتریک مهم‌ترین بخش در ارائه مدارک برای اخذ پاسپورت است. مردان و بانوان شرایط متفاوتی برای ثبت تصویر بیومتریک و انگشت‌نگاری دارند. نوع حجاب، لباس، تصویر پیش‌زمینه و… همگی برای ثبت تصویر بیومتریک استاندارد حائز اهمیت هستند.

 

نظر شما