شناسهٔ خبر: 66643308 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

علت اعتراض و اعتصاب طلافروشان از زبان رئیس اتحادیه طلافروشان مشهد/ مغازه‌ها و بازار طلای مشهد تعطیل هستند علت اعتراض و اعتصاب طلافروشان از زبان رئیس اتحادیه طلافروشان مشهد/ مغازه‌ها و بازار طلای مشهد تعطیل هستند

به گزارش شبکه شرق، رئیس اتحادیه طلافروشان مشهد برخورد قهری با همکاران معترضش به اجرای بندی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را دلیل تعطیلی بخش قابل توجهی از فعالیت این صنف در مرکز خراسان عنوان می‌کند. یوسف تقی‌زادگان، رئیس اتحادیه طلافروشان مشهد، عصر یکشنبه درباره شرایط حاکم بر بازار طلای مشهد

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه شرق، رئیس اتحادیه طلافروشان مشهد برخورد قهری با همکاران معترضش به اجرای بندی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را دلیل تعطیلی بخش قابل توجهی از فعالیت این صنف در مرکز خراسان عنوان می‌کند.

یوسف تقی‌زادگان، رئیس اتحادیه طلافروشان مشهد، عصر یکشنبه درباره شرایط حاکم بر بازار طلای مشهد گفت: شرایط اصلا شرایط مناسبی نیست و درصد بسیار بالای واحدهای صنفی فروش طلا و جواهر در سطح شهر مشهد تعطیل هستند.

او در توضیح علت تنش‌های پیش‌آمده گفت: روز شنبه هفته گذشته، برخی از طلافروشان مشهد در اعتراض به تبصره «۴» ماده «۱۸» قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز فعالیت خود را متوقف کردند. متاسفانه روز بعد که بنده برای حل مشکل به تهران رفته بودم و در اتاق اصناف جلسه‌ای با حضور نمایندگان وزارت کشور، وزارت صمت و… داشتم، دوستان خبر دادند که به دستور فرماندار و با حضور یگان ویژه پلیس، برخی از واحدهای صنفی منطقه امامت یا آزادگان را پلمب کرده‌اند. تعداد زیادی مغازه را با دستگاه جوش پلمب کرده و مقابل‌شان بلوک سیمانی هم گذاشته بودند.

رئیس اتحادیه طلافروشان مشهد ادامه داد: در همان جلسه من اطلاع‌رسانی کردم و با پیگیری معاون وزیر صمت و نمایندگان وزارت کشور، از ادامه آن کار جلوگیری شد.

تقی‌زادگان این حرکت را از نظر خود غیرقانونی خواند و افزود: روز دوشنبه هفته گذشته (۱۷ اردیبهشت ۴۰۳) جلسه کمیسیون نظارت را تشکیل دادیم و به این تصمیم رسیدیم که نامه‌ای توسط اتحادیه نوشته و درخواست بازگشایی واحدهای صنفی ارائه شود. از آن‌سو هم واحدها فک پلمب شوند اما روز سه‌شنبه و چهارشنبه هیچ حرکتی انجام نشد و بنابراین روز پنج‌شنبه بار دیگر جلسه کمیسیون نظارت را تشکیل دادیم. گفتیم این پلمب غیرقانونی بوده؛ شما فک پلمب کنید تا من بتوانم از همکارانم خواهش کنم مغازه‌هایشان را باز کنند.

تقی‌زادگان این نوع حرکات را موجب سلب اعتماد اعضای صنف خواند و گفت: تا این لحظه، جز برداشتن بلوک‌های سیمانی از مقابل چند مغازه در منطقه امامت مشهد هیچ کار دیگری صورت نگرفته است که من این را به اطلاع مقامات کشور هم رسانده‌ام. گفتم در مشهد چنین کارهایی صورت گرفته و در نتیجه، واحدهای صنفی اگر هم تصمیم به بازگشایی مغازه‌های خود داشته‌اند با دیدن این رفتارها منصرف شده‌اند.

خبرنگار پرسید آیا تصمیم فرمانداری تصمیم شخصی بوده یا اجرای تصمیم شورای تامین شهر مشهد؟ تقی‌زادگان پاسخ داد: این کار شماست، به من که حکمی نشان ندادند اما مطمئن هستیم این کار به دستور مستقیم فرماندار مشهد صورت گرفته است.

رئیس اتحادیه طلافروشان مشهد به مصاحبه سه‌شنبه گذشته فرماندار مشهد با روزنامه خراسان اشاره کرد و افزود: ایشان به کلی منکر دخالت و نقش‌آفرینی خودش در این ماجرا شده اما نه، برخورد به دستور ایشان انجام شده است.

او گفت: یک فضای تبلیغاتی درست کرده‌اند که این‌ها ضد انقلاب هستند، برانداز هستند، مرتد هستند، معاند هستند اما همین‌ها که آقایان برانداز و معاند می‌خوانندشان، روز ۲۷ ماه رمضان جمع شدند و زمینه آزادی بیش از ۱۰۰ زندانی جرایم غیرعمد را فراهم کردند. آن‌هم در این شرایط رکود بازار، در این شرایط تورم و مشکلات.

تقی‌زادگان درباره تبصره «۴» ماده «۱۸« قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، که علت اصلی اعتراض طلافروشان مشهد و تهران است، توضیح داد: ما هیچ‌گاه مخالف قانون نبوده‌ایم اما تبصره «۴» درباره طلا نبود و سوال ما این است که چه کسانی و چرا دارند این تبصره را به طلا مربوط می‌کنند. در جلسات متعددی که در مجلس داشتیم، آقای پورابراهیمی و آقای طغیانی اعلام کردند که این اصلا برای صنف طلا نبوده است.

این طلافروش مشهدی گفت: هیچ‌کس حاضر نیست که موجودی سرمایه‌اش را به دیگری اعلام کند. نه حجم کالایی داریم که نیاز به انبارگردانی داشته باشد، نه ارز دولتی و نیمایی می‌گیریم. اکثرا این کار را از پدران‌مان به ارث برده‌ایم.

رئیس اتحادیه طلافروشان مشهد در پایان گفت: شنیدم که عصر یک‌شنبه (۲۳ اردیبهشت ۴۰۳) جلسه‌ای در مسجد امام بازار تهران با حضور معاون وزیر صمت برگزار شده اما کلماتی که استفاده شده، هیچ مثبت نبوده و خروجی مشخصی هم نداشته است. ظاهرا قرار است جلسه‌ای در حضور رئیس‌جمهور برگزار شود که امیدواریم با واقع‌بینی به تصمیمات خوب و مشخص منجر شود.

منبع: sharghdaily-930512

نظر شما