شناسهٔ خبر: 66639878 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

حجت الاسلام والمسلمین عاملی: سرمایه اجتماعی امام رضا(ع) تمدن ساز و راهگشای آینده بشریت است

صاحب‌خبر -

شفقنا- دبیر پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) گفت: سرمایه اجتماعی امام رضا (ع) راهگشای آینده بشریت، تمدن ساز و هویت ساز است.

به گزارش شفقنا از آستان نیوز، حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید سعیدرضا عاملی، در افتتاحیه کنگره جهانی حضرت رضا (ع) که صبح امروز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در ابتدا لازم می‌دانم از رهبر حکیم و دوراندیشی انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای برای پایه گذاری این کنگره مهم امام شناسی و همه مراجع عظام دانشمندان و اندیشمندانی که پایه این امر معرفتی را گذاشتند سپاسگزاری کنم و تشکر خاص برای بیانات حکیمانه رهبر انقلاب و سپاسگزار مراجع عظام حضرت آیه الله مکارم شیرازی حضرت آیه الله جوادی آملی و همچنین حضرت آیه الله سبحانی برای پیام های راهشگا و فاخر آنها هستم.

وی در ادامه گفت: از تولیت آستان قدس رضوی و ریاست کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام برای همه حمایت و راهنمایی ها و دغدغه مندی ایشان نسبت به احیاء معارف و تراث تمدنی اهل بیت عليهم السلام به طور عام و حضرت رضا علیه السلام بطور خاص تشکر می کنم.

وی تصریح کرد: بدیهی است محتوای این کنگره عظیم وامدار اندیشه های متفکرین و عالمان بزرگی است که از بیش از ۳۵ کشور جهان و ایران عزیز به عنوان مهد فکر و تمدن اسلامی است که بدون این مشارکت ملی و جهانی تحقق این گردهمایی بزرگ امکان پذیر نبود.

دبیر پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) یادآور شد: کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام یک سابقه ۴۰ ساله دارد که از سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۷۲ چهار کنگره را برگزار کرده است و متاسفانه با یک وقفه ۳۰ ساله مواجه شده است. هم اکنون تولیت، بنا دارند که این کنگره مهم معرفتی هر دو سال یک بار  برگزار شود و برنامه ریزی مفهومی و نظری برای هفت کنگره صورت گرفته است.

محوریت کنگره نگاه تمدنی امام رضا علیه السلام با تاکید بر عدالت است 
حجت الاسلام عاملی محوریت این کنگره را نگاه تمدنی امام رضا علیه السلام با تاکید بر کلیدی ترین آرزوی جهان یعنی عدالت و استقرار عدالت برای همگان و همچنین با نگاه به مهمترین چالش جهان معاصر یعنی فراگیری ظلم و تبعیض عنوان کرد و افزود: این کنگره به دنبال معرفت گشایی و راز گشایی از حقیقت الهی و واقعیت های جهان معاصر است و در حالی برگزار می شود که تبعیض و ظلم روز به روز فراگیرتر و عمیق تر و امید به استقرار عدالت جهانی در میان مردم جهان ضعیف شده است و به نوعی شاهد بی عدالتی و ظلم نسبت به همگان هستیم، باید توجه داشت که عصر ما عصر فراگیری ارتباطات جهانی است و به نوعی همه ما در فضای واحد جهانی زندگی می کنیم و مشمول قاعده تاثیر و تاثر هستیم؛ خداوند در قرآن دستور به عدل و احسان داده است: إن الله يأمر بالعدل والإحسان» (آیه ۹۰ سوره نحل) و این ارزش بزرگی است که وجه مشترک همه ادیان الهی و اساسا حسن عدالت و قبح ظلم یک امر عالی و یک رای محمود برای همگان است.

وی ادامه داد: عدالت هم ابعاد فردی دارد و هم ابعاد اجتماعی، هم در عرصه سیاسی و هم در قلمرو فرهنگی و هم در همه ارکان اقتصادی عدالت انفاذ فراگیر دارد، عدالت پیوند وسیعی با حقیقت دارد. در واقع بنیان همه حقایق الهی اعم از توحید، نبوت و معاد بر پایه عدالت است. همه آنچه خداوند برای هستی و انسان بعنوان اشرف مخلوقات بعنوان حقایق الهی تدبیر کرده است مبتنی بر عدالت است.

وی اشاره کرد: امام رضا(ع) می‌فرمایند: کسی که با مردم در تعامل است و بر  آنان حکومت می کند ولی ظلم نمی کند و با مردم سخن می گوید ولی دروغ نمی گویند و به مردم وعده می دهد ولی تخلف نمی کند، چنین شخصی از حیث مروت کامل است و از عدالت آشکار و عیان است و برادری با او واجب است و غیبت کردن او حرام است.

دبیر پنجمین کنگره جهانی امام رضا(ع) تشریح کرد: متاسفانه امروز نماد مهمترین و عمیق ترین ظلم و تبعیض که از جنس جنایات بزرگ به حساب می آید کشتار جمعی مردم و کودکان در غزه است که منجر به فشرده ترین درد بر پیکر مردم مظلوم فلسطین شده است. کشته شدن بیش از ۱۶۰۰۰ کودک، کشتار زنان باردار و آواره شدن نزدیک به یک میلیون جمعیت و قتل عام و مفقود الاثر شدن بیش از ۵۰ هزار نفر و تخریب فراگیر بیمارستانها، مدارس، خانه های مسکونی و طمع ورزی برای غصب بخش دیگری از سرزمین مردم فلسطین و فشار آوردن برای بیرون راندن زنان و مردان، کودکان و پیران به سمت ناکجا آبادی که میزبان ندارد، نشان از این درد و زخم بزرگ بر پیکره همه جامعه بشری دارد.

نظر شما