شناسهٔ خبر: 66638274 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

واکنش وزارت صمت به تعطیلی طلافروشان/ ثبت موجودی طلا الزامی نیست؟ واکنش وزارت صمت به تعطیلی طلافروشان/ ثبت موجودی طلا الزامی نیست؟

به گزارش اکوایران، اعتصاب گسترده طلافروشان به قوانین جدید مالیاتی از حدود سه هفته پیش شروع شد و طلافروشان در شهرهای مختلف ایران، ازجمله تهران، شیراز، اصفهان، تبریز، زنجان، همدان، اردبیل، ارومیه، مشهد و قم اعتراض خود را به مصوبه مالیاتی مجلس و فعالیت «‌سامانه جامع تجارت» نشان دادند. پیش از این،

صاحب‌خبر -

به گزارش اکوایران، اعتصاب گسترده طلافروشان به قوانین جدید مالیاتی از حدود سه هفته پیش شروع شد و طلافروشان در شهرهای مختلف ایران، ازجمله تهران، شیراز، اصفهان، تبریز، زنجان، همدان، اردبیل، ارومیه، مشهد و قم اعتراض خود را به مصوبه مالیاتی مجلس و فعالیت «‌سامانه جامع تجارت» نشان دادند.

پیش از این، نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر به این موضوع واکنش نشان داد و در خصوص علت اعتراض طلافروشان طی روز‌های اخیر گفته بود: «در روز‌های اخیر در فضای مجازی بسیار دیده می‌شود که گفته شده طلافروشان به دلیل اعتراض به کاهش قیمت طلا و دلار فعالیت‌های خود را تعطیل یا نیمه‌تعطیل کرده‌اند، ما این موضوع را به شدت تکذیب می‌کنیم. مشکل اصلی سامانه جامع تجارت است.»

آنطور که او گفته، طلافروشان اعلام کرده‌اند که چرا باید سرمایه خودشان که چند نسل گشته تا به آنها رسیده را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند.

مالیات طلافروشان ماهانه فقط ۸۰۰ هزار تومان

این در حالی است که مهدی موحدی، سخنگوی سازمان امور مالیاتی چند روز پیش اعلام کرد: «مالیات طلافروشان در یک سال گذشته آنچه که ابراز کردند، به طور میانگین ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود؛ یعنی ماهانه فقط ۸۰۰ هزار تومان.»

 حالا وزارت صمت در بخشنامه‌ای اعلام کرده که برای صنف طلافروشان «تسهیلات تازه» در نظر می‌گیرد. این «تسهیلات تازه» به این معناست که صنف طلا و جواهر دیگر لازم نیست اطلاعات کل دارایی خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند. طلافروشان به جای این کار، موظف‌اند با هدف آنچه «شفافیت در معاملات طلا» نامیده شده است، اطلاعات مربوط به معاملاتشان را در سامانه ثبت کنند.

خبر مرتبط
پایان دعوای سازمان امور مالیاتی با طلافروشان
پایان دعوای سازمان امور مالیاتی با طلافروشان

اکوایران: سرانجام پس از اعتراض فعالان صنفی طلا و جواهر، سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد که این افراد به ثبت همزمان صورت‌حساب الکترونیکی در ۲ سامانه مودیان و جامع تجارت الزامی ندارند و ثبت در یکی از این سامانه‌ها کافی است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای خطاب به رئیس اتحادیه طلا جواهر تهران شفاف‌سازی و به صراحت اعلام کرد که ثبت موجودی طلا در سامانه جامع تجارت صرفاً برای تولید طلا الزامی است که پس از استخراج شمش طلا از معادن صورت می‌گیرد یا طلای حاصل از صادرات یا واردت می‌شود؛ بنابراین مشمول واحدهای ساخت و طلافروشی‌ها نخواهد بود.   

در نامه‌ حسن میرزایی، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت خطاب به نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان، طلا جواهر، نقره و سکه تهران آمده است:   

 پیرو نامه شماره ۲۶۷۳۹۰۹ در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ و با عنایت به نامه‌های شماره ۲۶۷۱۳۲۲ تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ و ۶۹۹۵۶/م/ص  تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ معاونت تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت و با توجه به جلسه هم‌اندیشی روز یکشنبه (٢٣ اردیبهشت ماه) در محل مسجد امام بازار که با حضور معاونت تجارت و خدمات وزارت متبوع، رئیس اتاق اصناف ایران، مسئولان مربوطه و اعضای آن صنف برگزار شد به اطلاع می رساند:

بر اساس مکاتبات مذکور «ثبت موجودی در سامانه جامع تجارت صرفاً برای واردات و صادرات و تولید است و منظور از تولید، تولید اصل طلا است که در معدن انجام می‌شود؛ بنابراین زنجیره‌های بعد از تولید نظیر کارگاه‌های ساخت و پرداخت، طلافروشی‌ها و کیفی‌ها مصداق آن نیستند.

لذا شایسته است مراتب در اسرع وقت ضمن اطلاع‌رسانی به صنف مربوطه اقدامات و پیگیری‌های موثر جهت فعالیت واحدهای صنفی استان با فوریت انجام و نتیجه به این اداره کل اعلام شود.»

 موجودی طلافروشان ثبت نمی‌شود

وزارت صمت در این نامه‌، خطاب به رئیس اتحادیه طلا، اعلام کرده که ثبت موجودی طلا در سامانه جامع تجارت صرفاً برای «واردات، صادرات و تولید اصل طلاست» و زنجیره‌های بعد از تولید، همچون «کارگاه‌های ساخت، پرداخت و طلافروشی‌ها» مصداق آن نیستند».

photo_2024-05-13_01-33-40

منبع: ecoiran-63386

نظر شما