شناسهٔ خبر: 66636604 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

آمار شکستگی لگن در کرمانشاه ایران

صاحب‌خبر - شکستگی لگن

با توجه به این‌‌که افراد زیادی به دکتر ارتوپد کرمانشاه مراجعه می‌کنند، درمی‌یابیم که بروز مشکلات استخوانی مانند شکستگی لگن در این استان نسبتا زیاد است. بررسی آمار افرادی که با این مشکل مواجه می‌شوند، اهمیت زیادی دارد. چراکه تنها در این صورت مسئولین به‌ دنبال راه‌کارهای برای حل معضل خواهند بود.

کرمانشاه یکی از کلان‌شهرهای ایران محسوب می‌شود و جمعیت زیادی در آن زندگی می‌کنند. بالا بودن آمار برخی بیماری‌ها در این شهر تا حدودی طبیعی است. بااین‌حال شکستگی لگن را نمی‌توان موردی دانست که امکان جلوگیری از آن به ‌هیچ‌‌عنوان وجود ندارد. به همین دلیل بررسی آمار، دلایل بروز این مشکل و ارائه راه‌حل‌هایی برای برطرف‌سازی آن مهم است. در ادامه به شرح کامل این موارد می‌پردازیم.

دلایل شکستگی لگن

برای بررسی و یافتن علت دقیق شکستگی لگن، بهتر است به دکتر ارتوپد کرمانشاه مراجعه و با او مشورت کرد. اما به‌طور کلی می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین دلایل بروز این مشکل، افزایش سن و ورود به دوران میان‌سالی است.

زمانی که سلول‌های بدن دچار ناکارآمدی می‌شوند و تخریب‌های سلولی نیز افزایش پیدا می‌کند، فرد به دوران میان‌سالی وارد می‌شود. این سن در گذشته بین 55 تا 60 سال بود و در زمان حال و با توجه به تغییر شرایط زندگی به 70 و 75 سال تغییر کرده است.

در دوران میان‌سالی، پوکی استخوان یک بیماری رایج به‌شمار می‌آید که تضعیف استخوان‌ها را به‌همراه دارد و باعث قرارگیری فرد در معرض شگستگی لگن یا دیگر بخش‌های بدن می‌شود.

از دیگر دلایل بروز شکستگی لگن، باید به سقوط از ارتفاع اشاره کرد. این مورد بیش‌‌تر برای افرادی رخ می‌دهد که برای انجام برخی فعالیت‌های شغلی باید بالاتر از سطح زمین باشند. ضمن این‌‌که دوییدن با سرعت بالا و افتادن ناشی از آن نیز خطر شکستگی لگن را افزایش می‌دهد.

مورد دیگری که احتمال شکستگی لگن و پس‌از آن مراجعه به دکتر ارتوپد کرمانشاه را ضروری می‌کند، تصادفات رانندگی است. در واقع بسیاری از افراد در اثر آسیب‌های ناشی از تصادف با مشکلاتی در استخوان‌بندی خود روبه‌رو می‌شوند که رایج‌ترین آن‌ها شکستگی استخوان لگن است.

به‌طور کلی افرادی که به پوکی استخوان مبتلا هستند، همواره در معرض شکستگی لگن قرار دارند و حتی ممکن است پیاده‌روی، تغییر موقعیت ناگهانی، افتادن جزئی یا بلند شدن از روی صندلی نیز باعث بروز این شکستگی در اسکلت‌بندی آن‌ها شود.

بررسی آمار شکستگی لگن در کرمانشاه

شکستگی لگن یکی از مهم‌ترین دلایل مراجعه به دکتر ارتوپد کرمانشاه محسوب می‌شود. به همین دلیل نیز مسئولین باید همواره آمار دقیق مبتلایان به این مشکل حاد استخوانی را داشته باشند تا برای حل معضلات پیش روی آن‌ها برنامه‌ریزی کنند.

ضمن این‌‌که بررسی آمار شکستگی لگن این امکان را برای مسئولان مربوط به‌وجود می‌آورد تا اصلی‌ترین دلیل بروز این اتفاق را مشخص کنند و به بررسی روش‌های اساسی برای جلوگیری از بروز آن بپردازند.

با توجه به تحقیقات انجام شده در مقاله Incidence of hip fracture in Kermanshah, Iran آمار شکستگی استخوان در شهر کرمانشاه به شرح زیر است:

A total of 161 cases of hip fracture (88 men and 73 women) were recorded. The annual age-standardized incidence rates were 181.1/100,000 in men and 214.6/100,000 in women. The female to male ratio of hip fracture incidence was 1.18.

در مجموع در بازه زمانی بررسی شده در این پژوهش، 161 مورد شکستگی لگن (88 مرد و 73 زن) ثبت شده است. نرخ بروز سالانه (استاندارد شده سنی) 181.1 مورد در هر 100000 مرد و 214.6 مورد در هر 100000 زن می باشد. لازم به ذکر است که نرخ ابتلای به شکستگی لگن در زنان 18.1 برابر مردان می باشد.

چرا شکستگی لگن در زنان بیشتر از مردان است؟

طبق بررسی‌های انجام شده در کرمانشاه متوجه می‌شویم تعداد زنان درگیر با شکستگی لگن که به دکتر ارتوپد در کرمانشاه مراجعه کرده‌اند، بیش‌‌تر از مردان است. این مورد حتی برای آمارهای جهانی نیز صدق می‌کند.

در واقع باید گفت طبق آمارهای جهانی احتمال شکستگی لگن در زنان حدودا 3 برابر بیش‌‌تر از مردان است و خانم‌ها باید کوچک‌ترین درد در این ناحیه را جدی بگیرند و در اولین فرصت به دکتر ارتوپدی مراجعه کنند.

دلیل اصلی این موضوع دوران یائسگی در زنان بوده که با از دست دادن بخش زیادی از توده استخوانی همراه است. ضمن اینکه خانم‌ها بیش‌‌تر در معرض پوکی استخوان قرار دارند و این موضوع خود باعث افزایش احتمال شکستگی لگن در آن‌ها می‌شود.

تصویر شکستگی لگن

دکتر ارتوپد کرمانشاه چگونه شکستگی لگن را تشخیص می‌دهد؟

شکستگی لگن از جدی‌ترین مشکلات استخوانی محسوب می‌شود و مراجعه به متخصص ارتوپدی را ضروری می‌کند. این متخصص ابتدا با استفاده از روش‌های مختلف باید نسبت به وجود شکستگی مطمئن شود و سپس به ارائه راه‌کارهای درمانی مناسب بپردازد.

زمانی که به‌دلیل درد شدید در ناحیه لگن به دکتر ارتوپد کرمانشاه مراجعه کنید، پزشک با توجه به سن و سابقه بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان سوالاتی درخصوص افتادن، تصادفی که مدت کوتاهی از آن گذشته یا سقوط از ارتفاع می‌پرسد و سپس به معاینه بالینی می‌پردازد.

دکتر ارتوپدی برای تشخیص میزان شکستگی و آسیب‌های واردشده به بافت‌های نرم معمولا تصویربرداری با روش‌هایی مانند سی‌تی‌اسکن، ام‌آرآی و اشعه ایکس را تجویز می‌کند. این تصاویر ترک‌، التهاب و میزان شکستگی را به‌طور دقیق به متخصص نشان می‌دهند تا پیدا کردن بهترین راه درمان آسان شود.

عوارض شکستگی لگن

شکستگی لگن از مشکلات جدی به‌شمار می‌آید که در بسیاری از موارد استقلال حرکتی را از فرد می‌گیرد. به‌گونه‌ای که پس‌از درمان و با گذشت زمان نیز نمی‌تواند مانند قبل زندگی آزاد و مستقلی داشته باشد.

در برخی موارد عوارض شکستگی لگن حتی از کاهش استقلال نیز فراتر می‌رود و منجر به مرگ فرد می‌شود. به همین دلیل پیدا کردن بهترین دکتر ارتوپد کرمانشاه و مراجعه به آن در اولین فرصت اهمیت زیادی دارد. به‌طور کلی از عوارض شکستکی لگن باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • زخم بستر
  • ذات‌الریه
  • لختگی خون در ریه و پاها
  • آمبولی ریه
  • ازبین‌رفتن بخشی از توده عضلانی
  • مرگ

جمع‌بندی

برای اطلاع از آمار کلی شکستگی لگن در کرمانشاه می‌توانید از دکتر ارتوپد کرمانشاه سوالات لازم را بپرسید. به‌طور کلی می‌توان گفت طبق 161 پژوهشی که در این شهر انجام شده، زنان حدودا 18.1 برابر بیشتر در معرض این آسیب هستند. از مهم‌ترین دلایل شکستگی لگن باید به افزایش سن، پوکی استخوان، تصادف و سقوط از بلندی اشاره کرد.

نظر شما