شناسهٔ خبر: 66631254 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

آرامگاه باباکوهی شیراز؛ قصه باباکوهی و جاذبه دیدنی آرامگاه او آرامگاه باباکوهی شیراز؛ قصه باباکوهی و جاذبه دیدنی آرامگاه او

در دامنه‌ رشته‌کوه‌های زاگرس در قلب شهر باستانی شیراز، مقبره بابا کوهی به عنوان میراث معنوی و فرهنگی شهر قرار گرفته است. این آرامگاه که بر فراز تپه‌ای با چشم‌اندازی به شهر شیراز قرار گرفته است، زائران و علاقه‌مندان به تاریخ را به سفری در زمان دعوت می‌کند تا درباره داستان‌های جذاب مرتبط با این عارف

صاحب‌خبر -

در دامنه‌ رشته‌کوه‌های زاگرس در قلب شهر باستانی شیراز، مقبره بابا کوهی به عنوان میراث معنوی و فرهنگی شهر قرار گرفته است. این آرامگاه که بر فراز تپه‌ای با چشم‌اندازی به شهر شیراز قرار گرفته است، زائران و علاقه‌مندان به تاریخ را به سفری در زمان دعوت می‌کند تا درباره داستان‌های جذاب مرتبط با این عارف برجسته صوفی بیشتر بدانند. در ادامه بیش‌تر با او، جاذبه‌ها و جزئیات این منطقه تاریخی و تفریحی آشنا خواهید شد.

مقبره بابا کوهی 

باباکوهی کیست؟ و آرامگاه باباکوهی شیراز کجاست؟

در رشته کوه‌های شمالی شهر شیراز و در سمت چپ دروازه قرآن، آرامگاه باباکوهی قرار دارد که به خاطر جای گرفتن قبر یکی از بزرگان و مشایخ اواخر سده چهارم هجری قمری به نام «باباکوهی» به این نام خوانده می‌شود. شیخ ابوعبدالله بن عبیدالله شیرازی مشهور به باباکوهی که لقب «بابا» را به دلیل سالک بودنش گرفته، در سال ۳۳۷ هجری قمری به دنیا آمد و در سال ۴۴۲ هجری قمری درگذشت. بابا کوهی، که به شیخ ابو عبدالله بن باکویه نیز معروف است، عارف و شاعر صوفی برجسته ایرانی بود. او که در شیراز متولد شد، به سفری معنوی رفت که او را به دیدار برخی از روشنفکران دوران خود، از جمله شاعر عرب مشهور متنبی و استاد صوفی برجسته ابوالحسن خرقانی رساند. بابا کوهی که از این ملاقات‌ها عمیقاً تحت تأثیر قرار گرفته بود، خود را در جستجوی روشنگری معنوی غرق کرد و سال‌ها به مراقبه و تأمل خلوت پرداخت. تعهد راسخ و بینش عمیق او شهرت مورد احترام او را در بین معاصرانش به دست آورد و مریدانی را از دور و نزدیک جذب کرد. اکنون آرامگاه وی از جمله جاهای دیدنی شیراز محسوب می شود که شهروندان و گردشگران زیادی به آنجا می روند. پارک کوهستانی باباکوهی شیراز، که از دوران‌ قدیم محل تفریح و گردش شهروندان بوده و هنوز هم مقصدی پرطرفدار میان بومیان و گردشگران از شهرهای مختلف از جمله تهران است. اگر می خواهید برای گذراندن تعطیلات بهاری به شیراز سفر کنید، می توانید با کلیک روی https://utravs.com/train/Tehran-to-Shiraz به سادگی بلیط قطار سفر خود را خریداری کرده و در سفر خود بازدیدی از آرامگاه باباکوهی نیز داشته باشید. برای رسیدن به آرامگاه باباکوهی باید مسیر سربالایی را طی کنید؛ در صورت وجود مشکلات تنفسی، قلبی یا مشکلات جسمانی، توصیه می‌شود که حتما شرایط جسمانی خود را مد نظر قرار دهید. این مسیر حدود ۴۵ دقیقه به طول می‌انجامد. برای دستیابی به آرامگاه باباکوهی باید از دروازه قرآن به سمت بلوار جمهوری حرکت کنید. پس از گذشت از آب‌نماهای سمت راست و کنار پل هوایی، با مشاهده تابلوی پارک کوهستانی باباکوهی، به کوچه‌ای خواهید رسید که مقبره باباکوهی در سمت راست آن واقع شده است.

مقبره بابا کوهی 

جاذبه های زیبا در باباکوهی

آرامگاه باباکوهی شیراز در حال حاضر به یک گردشگاه تماشایی تبدیل شده است که با نام پارک کوهستانی باباکوهی از آن یاد می‌شود. این مجموعه علاوه بر بهره‌مندی از درختان سرسبز و آب و هوای مناسب، دارای چشمه‌های مختلف و هم‌چنین آب و اتاق‌های متفاوت است. بر اساس روایات، این اتاق‌ها و گنبدها به دوره قاجار تعلق دارد و از آثار نوه فتحعلی شاه است که در آن دوران به عنوان حاکم فارس شناخته می‌شد. این مجموعه دارای درختان پرشمار است که هر کدام قدمتی طولانی دارند. این گردشگاه از نظر مکانی، پایین‌تر از بقعه قرار گرفته و برای رسیدن به بقعه باید مسیری را به شکل سربالایی طی کنید که بخش‌هایی از آن نیز بصورت پلکانی است. البته صعود از این مسیر دشوار نیست و شما می‌توانید با قدری پیاده‌روی، به چشم‌انداز بی‌نظیر آرامگاه باباکوهی شیراز دسترسی داشته باشید. با توجه به امکانات متعددی که در این پارک کوهستانی برای گردشگران در نظر گرفته شده است، شما می‌توانید با حضور در این تفرجگاه، اوقاتی خوش را در کنار عزیزان خود سپری کنید. از جمله امکانات رفاهی باباکوهی شیراز می‌توان به: مسیر سنگ فرش، پارکینگ اختصاصی، کافی شاپ، سوپر مارکت و سرویس بهداشتی اشاره کرد.

مقبره بابا کوهی 

معماری آرامگاه باباکوهی

یکی از عواملی که جلوه و زیبایی آرامگاه باباکوهی شیراز را دوچندان کرده، معماری و ظاهر منحصر به فرد آن است. این بنا در سال ۱۲۷۵ هجری قمری توسط مویدالدوله طهماسب میرزا نوه فتحعلی‌شاه قاجار ساخته شد. آرامگاه باباکوهی از یک گنبد آجری با کاشی‌کاری‌های زیبا تشکیل شده است. در جلوی گنبد ایوانی قرار دارد که در آن سنگی با کتیبه‌ای به خط ثلث دیده می‌شود. گنبد آرامگاه باباکوهی از آجر ساخته شده است و دارای طرحی هشت ضلعی است. در بدنه گنبد، کاشی‌کاری‌های زیبایی با نقوش اسلیمی و گل و بوته دیده می‌شود. ایوان آرامگاه باباکوهی نیز از آجر ساخته شده است و دارای دو ستون سنگی است. در بالای ایوان، کتیبه‌ای به خط ثلث دیده می‌شود که تاریخ ساخت بنا با نقشی زیبا بر روی آن حک شده است. در داخل آرامگاه، مقبره شیخ ابوعبدالله محمد بن عبدالله معروف به ابن باکویه شیرازی قرار دارد. این مقبره در اتاقی کوچک و ساده قرار گرفته است و تزئینات و نقوش خاصی در آن به چشم نمی‌خورد.

بام باباکوهی ؛ شیراز زیر پای شما

بام باباکوهی شیراز، فضایی وسیع و سرسبز در بالای کوه صبوی است که بر بلندای آن، چشم‌انداز زیبایی از شهر شیراز و کوه‌های اطراف آن دیده می‌شود. این منطقه از شیراز به دلیل هوای خنک و مطبوع خود، در فصول مختلف سال، مورد توجه گردشگران و مراجعان قرار دارد.

برای رسیدن به بام باباکوهی شیراز، می‌توان از دو مسیر استفاده کرد:

  • مسیر اول: از میدان ارم به خیابان ارم رفته و در انتهای خیابان به سمت کوه صبوی بروید.
  • مسیر دوم: از دروازه قرآن به سمت شمال رفته و پس از طی مسافتی کوتاه به کوه صبوی و بام باباکوهی خواهید رسید.

در مسیر رسیدن به ورودی باباکوهی شیراز، می‌توانید از چشمه باباکوهی نیز دیدن کنید. این چشمه از کهن‌ترین چشمه‌های ایران است و در فصول پر آب، زیبایی و جلوه آن به اوج خود می‌رسد.

سخن پایانی

شهر شیراز با تاریخچه‌ای غنی، به عنوان یکی از مهم‌ترین شهرهای گردشگری در کشور شناخته می‌شود. آرامگاه باباکوهی شیراز تنها یکی از جاذبه‌هایی است که می‌توانید در سفر خود به این شهر تاریخی از آن لذت ببرید. اگر شما نیز به دنبال تجربه‌ای به یادماندنی با قیمتی مناسب هستید، تنها کافی است به سایت یوتراوز مراجعه کرده و بلیط سفر خود را در کم‌ترین زمان تهیه کنید.

نظر شما