شناسهٔ خبر: 66629847 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

ویژگی‌های پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع)

صاحب‌خبر -
دغدغه استقرار عدالت و مبارزه با ظلم در عصر حاضر بی‌شک بزرگ‌ترین دغدغه جامعه بشری است. اگر زمانی روایت محرومیت، جنگ و قربانی شدن ضعفا برای مطامع مستکبران با فاصله زمانی و با اعمال نفوذ قدرتمندان به گوش می‌رسید، امروز ارتباطات آنی و رسانه‌های شهروندی این امکان را فراهم کرده که در اقصی نقاط جهان، نسل‌کشی و شهادت 25هزار زن و کودک فلسطینی، رنج یک‌میلیون پناهجوی روهینگیا در میانمار  و آلام 6.7 میلیون سوری رانده شده توسط گروه‌های تروریستی را با همه وجود زیست کنیم. بنابراین فارغ از مکان زندگی، ملیت، طبقه اجتماعی و... همگان به نیاز مبرم به تأمین عدالت به معنای جوهر حیات و تنها ضامن بقای اجتماع بشری معترف هستند.
پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) به مدد خداوند متعال و همت تولیت معزز آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین مروی امروز برگزار می‌شود. این کنگره که پس از سه دهه‌ با ابعاد جدید بین‌المللی برگزار خواهد شد، موضوع اندیشه تمدنی امام رضا(ع) عدالت برای همه، ظلم به هیچ‌کس را به عنوان یک موضوع اولویت‌دار جهانی پیگیری می‌کند. کنگره تلاشی است برای بازخوانی عمیق‌ و متفاوت‌ احادیث و سنت عملی امام رضا(ع) در جهانی که نیاز به بازگشت به منبع وحی و آموزه‌های دینی به عنوان راهبرد نجات انسان و اخلاق اجتماعی بیش از هر زمان دیگر احساس می‌شود.
به همین نسبت و با در نظر گرفتن جایگاه رفیع آستان قدس رضوی، از محققان با عقبه‌های دانشی متنوع و فلاسفه دیگر کشورها دعوت شده تا افق‌های جدیدی به سوی بازنگری در فهم پیوندهای گسسته بشری، مبارزه با انواع ظلم و تباهی و اهمیت استقرار عدالت گشوده شود. تلاش شده این امر توأم با  نظم علمی، تخصص‌گرایی و توسعه ارتباطات بین‌الملل و بی‌شک با تأکید بر عناصر هویت‌ساز رضوی به یک جنبش علمی مدون و برای آینده طولانی بینجامد.
امروز مطالعات عدالت در محافل علمی برجسته جهان با رویکرد کنش‌محور طراحی می‌شود و کنش حاصل آگاهی‌افزایی است. از این رو تاکنون 33 پیش‌نشست داخلی و 17 پیش‌نشست بین‌المللی به منظور جریان‌سازی و اندیشه‌ورزی در باب اندیشه تمدنی امام رضا(ع) و با تمرکز بر مفهوم اقامه عدالت و مبارزه با ظلم و تبعیض از منظر امام(ع) برگزار شده است.
در بعد بین‌الملل، 100چکیده مقاله از 35کشور دریافت شده و براساس توافق با مجله
 Islamic Shi’a Studies  دارای نمایه آی‌اس‌آی، مقرر است مقالات برتر کنگره پس از داوری در این نشریه منتشر شود. امید می‌رود حیثیت علمی و جهانی کنگره به امتداد و نشر روزافزون دانش رضوی در عرصه‌های علمی بین‌المللی بینجامد.
عدالت در جهان شیعی عمدتاً به گفتمان علوی محدود شده و به طریق اولی در جهان غیرشیعی، دانش درخصوص امام رضا(ع) و هم نقطه نظر خاص ایشان در مورد مقوله عدالت و مقاومت در مقابل ظلم بسیار محدود و در نقاطی از جهان صفر است. بنابراین ایجاد جریان فکری، وابسته به تشکیل جلسات اندیشه‌ورزانه است که به صورت منطقه‌ای و کشوری با مشارکت متفکرانی از لبنان، عراق، مراکش، مصر، ترکیه، کویت، پاکستان، آمریکا، کانادا، انگلیس، هلند، روسیه، واتیکان، آفریقای جنوبی، ونزوئلا، کلمبیا، آرژانتین، برزیل، نیکاراگوئه و بولیوی برگزار شده است. عمده این نشست‌ها به صورت وبیناری بوده و در دانشگاه المستنصریه بغداد با حضور و خوشامدگویی رئیس دانشگاه و دانشگاه آرل ترکیه با حضور اساتیدی از دانشگاه‌های مختلف ازجمله استانبول و زعیم به صورت فیزیکی برقرار شد.
تأمین ادبیات برای محققان از نقاط آغازین پژوهش است. دبیرخانه کنگره با همکاری بنیاد پژوهش‌های آستان قدس، 116جلد کتاب را به 24زبان به صورت دسترسی باز در اختیار محققان قرار داد. به مرور، یافتن پژوهشگران و اساتیدی مانند ادریس هانی از مراکش و محمد حسن گونش از ترکیه نشان داد کتبی درباره امام رضا(ع) نوشته شده که با مذاکره با نویسندگان به آرشیو دبیرخانه افزوده شد. همچنین در زبان‌هایی که هیچ اثر رضوی وجود ندارد، مذاکراتی آغاز شده تا این شکاف علمی کم شود. برای مثال، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صربستان، ترجمه کتاب دانای خاندان محمد(ع) را آغاز کرده که به سفارش رایزنی، ترجمه و در انتشارات محلی چاپ خواهد شد. این ترجمه از آن حیث قابل اعتناست که زبان صربی با ویرایشی اندک برای مسلمانان بوسنی و هرزگوین نیز قابل استفاده خواهد بود.
بعد ترویجی و تقویت جایگاه آستان قدس رضوی در بدنه جامعه شیعی و محب خارج از ایران نیز از نظر دور نمانده است. 
در این راستا، اجتماعی از مدرسان مدارس اسلامی در انگلیس تشکیل شده که ضمن انجام نظرسنجی و طبقه‌بندی نیازهای آنان معطوف به راهبری آستان قدس رضوی، مقرر شده جلسات و کارگاه‌های علمی در باب تعلیم و تربیت و سبک زندگی اسلامی به صورت مرتب و مجازی با محوریت آستان تشکیل شود. در این مطالعه که معلمان درخصوص امتداد هویت شیعی فرزندان خود ابراز نگرانی کردند، 73.7 درصد همچنان معتقدند آموزه‌های رضوی برای جهان امروز کاربرد دارد و با احیای آن می‌توان نسل‌های جوان مسلمان را در غرب از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در امان داشت. 
بنابراین، کنگره جهانی حضرت رضا(ع) امتداد هویتی خود را در بطن جوامع مسلمان و در میان اندیشمندان و فعالان اجتماعی می‌جوید که مقوله احیای عدالت و مبارزه با تبعیض و تعدی برای ایشان مسئله امروز است. امید می‌رود در طول سال‌های پیش رو، نام کنگره به واسطه به‌هم تنیده شدنش 
در قشرهای مختلف مردم برجسته شود تا تعالیم رضوی مفری برای انسان از چالش‌های بی‌منتهایش در عصر مدرن با تکیه بر چشمه همیشه جوشان اندیشه بلند امام رضا(ع) باشد.

نظر شما