شناسهٔ خبر: 66628062 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

پایان تور اروپایی «شی»

چین از اروپا چه می‌خواهد

هم‌زمان با پایان سفر شی جین‌پینگ، رهبر چین به فرانسه، مجارستان و صربستان، رئیس کمیسیون اروپا درباره واردات بی‌رویه خودروهای برقی از چین هشدار داد. هشداری که نشانی می‌دهد هیچ‌چیز در رابطه پکن و بروکسل بهبود نیافته است. اتحادیه اروپا در تلاش است تا پکن را به دلیل اقدامات تجاری «ناعادلانه»‌اش تحت فشار قرار دهد.

صاحب‌خبر -

هم‌زمان با پایان سفر شی جین‌پینگ، رهبر چین به فرانسه، مجارستان و صربستان، رئیس کمیسیون اروپا درباره واردات بی‌رویه خودروهای برقی از چین هشدار داد. هشداری که نشانی می‌دهد هیچ‌چیز در رابطه پکن و بروکسل بهبود نیافته است. اتحادیه اروپا در تلاش است تا پکن را به دلیل اقدامات تجاری «ناعادلانه»‌اش تحت فشار قرار دهد.

اورسولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در هفته جاری به پاریس رفته بود تا با امانوئل مکرون و شی جین‌پینگ دیدار و گفت‌وگو کند. او در بازگشت از این سفر در برلین گفت که اروپا باید مانع واردات بی‌رویه وسایل نقلیه الکترونیکی با یارانه‌های سنگین چین به بازار اتحادیه اروپا شود. اروپا باید از صنعت خود محافظت کند.

کمیسیون اروپا که بر سیاست تجاری در ۲۷ کشور اتحادیه اروپا نظارت دارد، در اکتبر سال گذشته تحقیقاتی را آغاز کرد تا مشخص کند که آیا خودروهای برقی ساخت چین از یارانه‌های سنگین رژیم کمونیستی چین استفاده می‌کنند یا خیر. در صورت اثبات استفاده این کالاها از یارانه‌های این رژیم، کمیسیون اروپا برای واردات این خودروها تعرفه‌های سنگین اعمال خواهد کرد. این تحقیقات قرار است که در نوامبر امسال تکمیل شود. پیش از این نیز واردات کالاهای چینی به آمریکا خشم تولیدکنندگان داخلی این کشور را برانگیخته بود. استفاده کالاهای چینی از یارانه‌های قابل‌توجه دولتی باعث می‌شود که تولیدکنندگان در کشورهای واردکننده این کالاها قدرت رقابت را از دست بدهند و صنایع داخلی کشورهای واردکننده با مشکلات رکود و ورشکستگی مواجه شوند. رئیس کمیسیون اروپا و رئیس‌جمهور فرانسه روز دوشنبه ششم می ‌در دیدار با رهبر حزب کمونیست چین در پاریس گفتند که اگر پکن نتواند دسترسی عادلانه شرکت‌های اروپایی به بازار چین را تضمین کند، اتحادیه اروپا از تمام ابزارهای تجاری خود برای دفاع از اقتصاد اروپا در برابر رژیم چین استفاده خواهد کرد.

پیامد تولید مازاد چین

فن درلاین در بیانیه خود از پکن خواسته است که مشکل تولید مازاد ظرفیت ساختاری‌اش را حل کند. او افزوده است که چین با وجود کاهش تقاضای داخلی به حمایت گسترده از بخش تولیدی خود ادامه می‌دهد، اما جهان نمی‌تواند تولید مازاد چین را جذب کند. سونگیوشیانگ دانشیار دانشگاه تایوان دراین‌باره به اپک‌تایمز می‌گوید که اروپا مشکل مازاد ظرفیت تولید را ایجاد نکرده، اما اروپا در وضعیتی است که عواقب مازاد تولید چین را متحمل می‌شود.

به گفته او، رئیس کمیسیون اروپا می‌خواهد که اتحادیه اروپا در موضعی واحد و یک‌صدا با پکن صحبت کند. او همچنین تلاش می‌کند تا اتحادیه اروپا و ایالات متحده موضع واحدی برای مقابله با چین در پیش بگیرند.

چانگ چی‌تونگ، دستیار پژوهشی در مؤسسه تحقیقات دفاع و امنیت ملی تایوان نیز در این‌باره گفت که «اتحادیه اروپا اکنون موضعی بسیار جدی در قبال تهدیدی که خودروهای برقی چینی برای اقتصاد و صنعت اروپا ایجاد می‌کنند، دارد. این تهدید ناشی از سیاست یارانه چین است. در اروپا، صنایع خودروسازی متشکل از شرکت‌های خصوصی هستند که از این نوع یارانه‌های دولتی برخوردار نیستند».

تعدادی از کارشناسان معتقدند که سفر شش‌روزه رهبر حزب کمونیست چین برای جلوگیری از یک‌صدایی و اتخاذ یک موضع واحد میان اتحادیه اروپا و ایالات متحده در قبال حزب کمونیست چین صورت گرفته است. لای رونگوی و وانگ گواچن، دو محقق تایوانی می‌گویند که این سفر، تلاش جدید حزب کمونیست چین برای ایجاد شکاف میان اروپا و ایالات متحده از طریق اهرم‌های اقتصادی و اهرم‌های فشار است.

شی جین‌پینگ به فرانسه، مجارستان و صربستان رفته است. این سه کشور اروپایی، اهمیت خاصی برای پکن دارند، زیرا فرانسه برای تجارت با چین اهمیت زیادی قائل است. مجارستان و صربستان نیز روابط نزدیک و گرمی با رژیم کمونیستی چین دارند و شی در سفر به این دو کشور چند سند همکاری دوجانبه امضا کرده است.

وابستگی اروپا به چین

پارلمان اروپا در گزارشی تحت عنوان «پیامدهای امنیتی و دفاعی نفوذ چین بر زیرساخت‌های حیاتی اتحادیه اروپا» در دسامبر سال گذشته به کشورهای اتحادیه اروپا درباره استفاده انحصاری چین از منابع حیاتی هشدار داده و افزوده است که وابستگی اتحادیه اروپا به تأمین کالاهای حیاتی از چین از جمله دسترسی به باتری‌های تجدیدپذیر، لیتیوم و دیگر منابع کمیاب خاکی نه‌تنها باعث چالش حاد ژئوپلیتیکی برای اتحادیه اروپا می‌شود، بلکه خطری بزرگ برای توان دفاعی، بخش‌های کلیدی صنایع و استراتژی امنیت اقتصادی اروپا محسوب می‌شود.

در این گزارش از کشورهای اتحادیه اروپا خواسته شده است که از طریق همکاری‌های استراتژیک با کشورهای ثالث، وابستگی خود را به رژیم کمونیستی چین کاهش دهند. در این گزارش با اشاره به انحصار تولید و فراوری منابع خاکی کمیاب توسط پکن تصریح شده است که پکن برای اهداف سیاسی و به دست آوردن امتیازات و مزایای اقتصادی ناعادلانه، می‌خواهد کنترل خود را بر ذخایر جهانی خاک‌های کمیاب حفظ کند.

در ادامه گزارش درمورد خطر هر گونه دخالت شرکت‌های چینی در دارایی‌های استراتژیک اتحادیه اروپا هشدار داده شده و افزوده است که فناوری و تخصص مورد استفاده در فعالیت‌های غیرنظامی به‌ویژه در حوزه اقتصادی به «ارتش آزادی‌بخش خلق چین» منتقل می‌شود تا برای افزایش توانایی این ارتش در توسعه نسل بعدی فناوری نظامی استفاده شود. بنابراین از کشورهای عضو خواسته شده است که نظارت‌های خود را بر این شرکت‌ها افزایش دهند.

رئیس کمیسیون اروپا در ۳۰ مارس سال گذشته در بروکسل درباره چگونگی اتخاذ یک سیاست امنیتی، اقتصادی و تجاری منسجم در قبال چین سخن گفت. او گفت اروپا باید تشخیص دهد که هدف مشخص حزب کمونیست چین تغییر نظم بین‌المللی است و رهبر حزب کمونیست چین می‌خواهد وابستگی خود را به جهان کاهش دهد و در مقابل جهان را بیشتر به پکن وابسته کند.

پیش از سفر اروپایی شی جین‌پینگ، بیش از 12 گروه حامی حقوق بشری در نامه‌ای خطاب به جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا خواستار حمایت از شهروندان و نهادهای اروپایی «در برابر همدستی در برداشت اجباری اعضای بدن» شدند. همچنین در زمان حضور رهبر حزب کمونیست چین در فرانسه، گروه‌های حقوق بشر تظاهراتی را در پاریس برگزار کردند و از رهبران فرانسه و رهبران اروپایی خواستند تا در تعامل با همتای چینی، موارد نقض حقوق بشر توسط حزب کمونیست چین علیه اقلیت‌های قومی، پیروان ادیان و روش‌ معنوی فالون گونگ و روزنامه‌نگاران را مطرح کنند.

دینگ لبین، یک مدافع حقوق بشر در چین نیز در این تظاهرات از رئیس‌جمهور فرانسه خواست تا مسئله زندانی‌شدن پدرش به دلیل تمرین فالون گونگ را با رهبر حزب کمونیست چین مطرح کند. فالون گونگ یک روش باستانی تزکیه ذهن و بدن است که مبتنی بر سه اصل حقیقت، نیک‌خواهی و بردباری است. این روش در دهه ۱۹۹۰ محبوبیت قابل توجهی در چین داشت به طوری که تخمین زده می‌شد که ۱۰۰ میلیون شهروند چینی طی شش سال، این روش را تمرین می‌کردند. جیانگ زمین، رهبر وقت حزب کمونیست چین، در جولای ۱۹۹۹ شکنجه و کشتار تمرین‌کنندگان فالون گونگ را آغاز کرد که تاکنون ادامه دارد.

 

نظر شما