شناسهٔ خبر: 66626985 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

چشم بازار جهانی به گندم روسیه چشم بازار جهانی به گندم روسیه

به گزارش اکوایران؛ تحلیل‌های صورت گرفته حکایت از آن دارد که قیمت گندم به میزان صادرات روسیه و آن نیز به شرایط آب و هوای آینده بستگی دارد، اما نشانه‌های اولیه حاکی است که برداشت و صادرات محصول روسیه با مشکل روبرو است. مرکز تحلیلی سوسکن (SovEcon یک شرکت مهم در بخش تحقیقات بازار کشاورزی دریای سیاه) ،

صاحب‌خبر -

به گزارش اکوایران؛ تحلیل‌های صورت گرفته حکایت از آن دارد که قیمت گندم به میزان صادرات روسیه و آن نیز به شرایط آب و هوای آینده بستگی دارد، اما نشانه‌های اولیه حاکی است که برداشت و صادرات محصول روسیه با مشکل روبرو است. مرکز تحلیلی سوسکن (SovEcon  یک شرکت مهم در بخش تحقیقات بازار کشاورزی دریای سیاه) ، اخیرا پیش‌بینی صادرات گندم روسیه را ۳.۴ میلیون تن کاهش داده و به ۸۹.۶ میلیون تن رساند. براساس گزارش انجمن غلات، آندری سیزوف، رئیس مرکز تحلیلی SovEcon، معتقد است زمستان مطلوب در روسیه، زمینه را برای برداشت بزرگ گندم در این کشور فراهم کرد و بارش‌های مناسب در زمستان، رشد و نمو گندم را به طور چشمگیری تقویت و امید به افزایش تولید را در میان کشاورزان و فعالان بازار گندم زنده کرد. اما او در ادامه به شرایط جوی دو ماه گذشته روسیه هم اشاره کرده و معتقد است که شرایط آب و هوای از جمله گرمای غیرعادی، خشکسالی و یخبندان‌های اخیر بر تولید این کشور اثرگذار بوده است. براساس داده‌های اعلام شده روسیه سال گذشته ۹۲.۸ میلیون تن برداشت کرد، در حالی که میانگین پنج ساله ۸۶.۷ میلیون تن است.

به گفته سیزوف، دلیل اصلی کاهش پیش‌بینی‌شده، شرایط خشک پایدار در جنوب روسیه بوده که تنها ۲۰ تا ۴۰ درصد از بارندگی معمول خود را در ماه‌های اخیر دریافت کرده است. بارش باران برای آن منطقه پیش‌بینی می‌شود، اما بعید است که به طور قابل توجهی کسری را جبران کند.

رئیس مرکز تحلیلی SovEcon  در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که جنوب روسیه تقریبا ۴۰ درصد از کل تولید گندم این کشور را تامین می‌کند. اما این شرایط به ویژه برای محصولات گندم آسیب‌پذیر در جنوب به دلیل خشکسالی‌های قبلی مضر بوده است.

بروس برنت، تحلیلگر MarketsFarm در این خصوص عنوان کرد به نظر می‌رسد یخبندان‌های اخیر جدی باشد و با این شرایط ما شاهد واکنش در بازارهای گندم خواهیم بود. این تحلیل‌‌گر به این نکته نیز اشاره کرد که قرارداد آتی در مینیاپولیس با قیمت ۷.۲۰ دلار به ازای هر بوشل بسته شد که از قیمت آن از هفته‌های گذشته (۶.۴۰ ) دلار بیشتر بوده است.

وضعیت بهتر آمریکا در کشت و برداشت

روند کشت و برداشت گندم در روسیه در حالی پیش‌بینی شده که، محصول گندم زمستانه قرمز ایالات متحده نسبت به سال گذشته وضعیت بسیار بهتری داشته است. با این حال، پیش‌بینی وزارت کشاورزی ایالات متحده برای گندم قرمز نرم زمستانی بسیار کمتر از انتظارات تجاری بود.

وزارت کشاورزی ایالات متحده پیش‌بینی می‌کند که ۷۶۶ میلیون بوشل ذخایر نهایی گندم آن در سال ۲۰۲۴-۲۰۲۵، از ۶۸۸ میلیون بوش سال گذشته بیشتر باشد.

به باور کارشناسان، باز همه چیز به روسیه بازمی‌گردد که در سال‌های ۲۰۲۳-۲۰۲۴ بازار صادراتی را با محصول خود غرق کرده است. اگر روسیه در ۲۰۲۴-۲۵ کاهش برداشت محصول داشته باشد، به صادرکنندگان در سایر مناطق جهان کمک زیادی خواهد کرد.

در حال حاضر، فروش گندم زراعی جدید در ایالات متحده بسیار بیشتر از زمان مشابه در سال گذشته است. انجمن گندم ایالات متحده در مطلب خود اعلام کرده که خریداران به دنبال استفاده از قیمت‌های پایین‌تر و تضمین محموله‌های اولیه برای سال‌های ۲۰۲۴-۲۵ هستند.  

 

منبع: ecoiran-63347

نظر شما