شناسهٔ خبر: 66626763 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی یزد:

همکاری های یزد و تایلند در بخش فولاد، شیلات، دام و طیور افزایش می یابد

یزد- رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی یزد از افزایش همکاری های تجاری و بازرگانی با کشور تایلند در بخش های فولاد، شیلات، دام و طیور خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، علی‌اصغر بیگی ظهر یکشنبه در جلسه کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات استان با اشاره به سفر قریب‌الوقوع سفیر و رایزن بازرگانی تایلند به یزد گفت: حضور سفیر و رایزن بازرگانی تایلند فرصت خوبی است تا تولیدکنندگان بخش‌هایی مانند فولاد، شیلات و دام و طیور بتوانند همکاری‌های مشترک تجاری و بازرگانی را با این کشور رقم بزنند.

وی افزود: این کمیسیون در نظر دارد پیش از حضور سفیر تایلند در یزد موانع و مشکلات تولیدکنندگان و همچنین راهکارهای همکاری دوجانبه به‌خصوص در سه محور آهن‌آلات و فولاد، شیلات و دام و طیور را بررسی کند. راه‌های افزایش همکاری با کشورهای جنوب شرق آسیا به‌خصوص تایلند در سایر زمینه‌ها نیز در دستور کار است.

صادرات خشکبار و سنگ از یزد به تایلند

دبیر کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات نیز به بررسی وضعیت صادرات ایران به تایلند پرداخت و گفت: درگذشته عمدتاً خشکبار و سنگ از استان یزد به تایلند صادر می‌شده؛ اما طی بررسی‌های صورت‌گرفته در سال‌های اخیر صادرات استان به تایلند قطع شده است.

صالحی افزود: تایلند واردکننده فولاد است؛ اما عمدتاً فولاد را از کشورهای چین و ژاپن وارد می‌کند. این در حالی است که ایران علی‌رغم داشتن پتانسیل در رتبه بیستم صادرات فولاد به تایلند قرار دارد.

وی در خصوص صادرات بخش کشاورزی نیز گفت: کشور تایلند واردکننده بسیاری از محصولات کشاورزی و در رتبه 23 واردات محصولات کشاورزی است. ایران در جایگاهی است که می تواند محصولاتی مانند انگور تازه و خشک، آجیل و مشخصا خرما و پسته را به تایلند صادر کند. اگر چه سال گذشته طبق آمار گمرک، صادرات ایران به تایلند انجیر خشک، کشکش، مغز پسته، یکسری نهال و سایر نباتات بوده است اما بر اساس آمار Itc درصد رشد سالانه ارزش صادرات ایران به تایلند بین سال های 1018 تا 2022 برای محصولات پسته، انجیر و خرما کاهش داشته این در حالی است که واردات تایلند برای این محصولات در همان بازه زمانی افزایش داشته است.

دبیر کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات تأکید کرد: از لحاظ فراورده‌های لبنی آمار موجود نشان می‌دهد تایلند شیر و خامه، پنیر، کشک، تخم پرندگان، عسل طبیعی و… را وارد می‌کند و یزد در تأمین این موارد هم توانایی دارد. همان‌گونه که در سال گذشته ایران کره و پنیر و محصولات دامی مانند روده و پای مرغ و پنیر و خامه صادر کرده است. در زمینه شیلات تایلند واردکننده ماهی منجمد، ماهی تازه، نرم‌تنان، فیله ماهی و… است. در این زمینه نیز ایران صادرکننده ماهی خاویار، میگو مارماهی، جگر ماهی و… بوده است و هنوز هم جای کار و توسعه دارد.

سرمایه‌گذاری مشترک در پرورش گونه تیلاپیا

سید اسماعیل یزدانی نماینده شیلات در این جلسه نیز گفت: باتوجه‌به اینکه استان یزد از لحاظ اقلیمی وضعیت مناسبی برای پرورش آبزیان ندارد؛ اما در کشور به پرورش برخی از گونه‌ها مانند تیلاپیا توجه شده است. تیلاپیا سریع‌الرشد و نسبت به بیماری‌ها مقاوم است و در تأمین پروتئین جایگاه ویژه‌ای دارد. حدود 15 سال از شروع فعالیت پرورش این‌گونه ماهی در یزد می‌گذرد. خوشبختانه در حال حاضر محدودیت‌های محیط زیستی کمتر شده است و پرورش آن مجاز است و بازار خوبی هم دارد.

یزدانی افزود: در سند یزد نوین بحث توسعه شیلات تأکید شده است. تا سال 1400 ما از چین و اندونزی واردات تیلاپیا داشتیم از سال 1401 به این طرف واردات تیلاپیا محدود شده است و از تولید داخل حمایت می شود. با توجه به اینکه یزد پیشگام تولید تیلاپیا در کشور است، فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری ایجاد شده است.

وی در خصوص توسعه همکاری با تایلند گفت: حضور سفیر تایلند فرصت مغتنمی است تا بتوانیم سرمایه‌گذاری مشترکی در زمینه شیلات به‌خصوص تیلاپیا داشته باشیم. می‌توان با تایلند در زمینه آوردن تکنولوژی روز دنیا در پرورش ماهی و همچنین بحث غذای ماهی و در مقابل صادرات محصول تمام شده همکاری تجاری داشت.

محمدجواد دشتی پور رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغداران استان در این نشست گفت: در زمینه صادرات محصولاتی مانند پای مرغ به چین و هنگ‌کنگ همکاری داشتیم؛ اما تایلند جزء کشورهایی است که پیش‌ازاین همکاری ای نداشتیم؛ اما اتحادیه آماده همکاری برای صادرات به تایلند است.

جنوب شرق آسیا، بازار خوبی برای فولاد است

علی‌اکبر رضایی نماینده انجمن فولاد نیز با اشاره به اینکه تایلند چهارمین کشور واردکننده فولاد است گفت: در استان 5 میلیون تن فولاد نیمه خام تولید می شود. یکی از موضوعاتی که باید بخش فولاد به آن توجه کند، بازار جنوب شرق آسیاست زیرا این کشورها خودشان فاقد منابع و معادن طبیعی بوده و به شدت راغب هستند تا با کشورهایی که تولیدات خوبی در این زمینه دارند همکاری کنند.

رضایی ادامه داد: یزد آمادگی دارد تا فولاد نیمه‌خام را به تایلند صادر کند محصولات نیمه‌خام فولادی قیمت باز و ارزش‌افزوده بالایی دارد. در خصوص محصولات آلیاژی هم در حال بسترسازی برای صادرات هستیم. در دنیا 3500 گرید آلیاژ داریم ولی در استان 6 گرید تولید می شود. با توجه به ظرفیت کشور تایلند می توانیم کنرسیوم مشترک با آن کشور داشته باشیم.

محمد قاسم‌پور سرپرست گمرک یزد نیز با اشاره به اینکه بیشترین آمار صادرات از گمرک یزد کاشی، سرامیک و سپس محصولات فولادی است گفت: مسئله‌ای که در بین تولیدکنندگان وجود دارد این است که بازاریابی آکادمیک کمتر رخ می‌دهد و نیاز است که تولیدکنندگان بحث بازاریابی را بهتر دنبال کنند. در خصوص صادرات به تایلند نیز ما به‌عنوان متولی بخش صادرات تمام‌قد در خدمت تولیدکنندگان هستیم.

نظر شما