شناسهٔ خبر: 66626288 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

نیویورک‌تایمز: «زنده ماندن السنوار، نمادی از شکست اسرائیل در جنگ است/طولانی شدن جنگ موجب تخریب وجهه بین‌المللی اسرائیل می‌شود»

صاحب‌خبر -

شفقنا-نیویورک‌تایمز در گزارشی به قلم «پاتریک کینگزلی»، «جولیان ای. بارنز» و «آدام راسگون» نوشت:«یحیی السنوار رهبر حماس در غزه معمار حمله 7 اکتبر 2023  میلادی به شمار می‌رود و در زمانی که میانجی‌ها به دنبال یک توافق آتش‌بس هستند، حصول این توافق علاوه بر دیدگاه اسرائیل به نظر وی بستگی دارد.»

به گزارش شفقنا به نقل از نیویورک‌تایمز، «السنوار در نظر اسرائیل یک مُرده زنده است و ترور او مهمترین هدف حمله ویرانگر اسرائیل به غزه حساب می‌آید، هفت ماه بعد از جنگ، زنده ماندن السنوار به عنوان نمادی از شکست اسرائیل در جنگ محسوب می‌شود؛ جنگی که غزه را ویران کرده اما نتوانسته اسرای اسرائیلی را آزاد کند.»

به نوشته نیویورک‌تایمز، اگرچه مقامات اسرائیلی قصد ترور السنوار را داشتند، اما مجبور به مذاکره با او هرچند به شکل غیرمستقیم شدند. السنوار نه تنها به‌عنوان یک رهبر مصمم، بلکه به‌عنوان یک مذاکره‌کننده باهوش ظاهر شد که از پیروزی اسرائیل در میدان جنگ جلوگیری و با هیئت‌های اسرائیلی بر سر میز مذاکره ارتباط برقرار کرد.

این روزنامه به نقل از مقامات حماس، اسرائیل و آمریکا نوشت: مذاکرات با میانجیگری قطر و مصر همچنان به تایید و موافقت السنوار که در جایی در غزه پنهان شده است، بستگی دارد و هیات مذاکره‌کننده حماس باید نظر وی را جویا شود.

مقامات حماس تاکید می‌کنند که السنوار حرف آخر را در تصمیم‌گیری‌های این جنبش نمی‌زند، اما دوستان و دشمنان وی می‌گویند که رهبری او در غزه به وی نقش مهمی در نحوه عملکرد حماس می‌دهد. «صلاح الدین العواوده» که در طول سال‌های 1990 تا 2000 در زندان با السنوار دوست شد، می‌گوید: «هیچ تصمیمی بدون مشورت با السنوار گرفته نمی‌شود، وی یک رهبر معمولی نیست، بلکه یک فرد قوی است. معمار و مهندس رویدادها، او تنها یا یک مدیر یا فرمانده نیست، بلکه یک رهبر است.»

بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، «از آغاز جنگ، از السنوار مانند دیگر رهبران حماس مانند اسماعیل هنیه که در قطر زندگی می‌کند و برجسته‌ترین رهبر جنبش است، خبری شنیده نشده است اما طبق گفته آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها وی یکی از مهم‌ترین چهره‌هایی است که در پشت صحنه مذاکرات آتش‌بس ایفای نقش می‌کند.»

به گفته تحلیلگران و مقامات، انتظار برای پاسخ السنوار، مذاکرات را به تاخیر انداخت و با توجه به تخریبی که اسرائیل در زیرساخت‌های ارتباطی ایجاد کرد، مذاکره‌کنندگان گاهی برای رساندن پیام به السنوار و دریافت جواب وی دو روز منتظر می‌ماندند. مقامات آمریکایی و اسرائیلی می‌گویند که السنوار در جریان مذاکراتی که هفته گذشته دوباره در قاهره متوقف شد، نه به عنوان یک دشمن بلکه به عنوان یک بازیگر سیاسی باهوش ظاهر شد که قادر به تحلیل جامعه اسرائیل و اجرایی‌سازی سیاست‌های خود بر این اساس است.

مقامات اسرائیلی و آمریکایی بر این باورند که السنوار  که زبان عبری را به خوبی بلد است و درک درستی از جامعه و سیاست اسرائیل دارد، در تلاش است از دانش خود برای ایجاد تفرقه در جامعه اسرائیل و افزایش فشار بر بنیامین نتانیاهو استفاده کند و فیلم‌های گاه و بی‌گاه منتشر شده از اسرای اسرائیلی در راستای افزایش فشار بر نتانیاهو در مرحله مهمی از مذاکرات آتش‌بس انجام می‌شود.

به گفته این مقامات، نتانیاهو متهم به طولانی کردن جنگ برای اهداف شخصی خود است اما این امر به نفع دشمن سرسخت وی یعنی السنوار خواهد بود. چرا که طولانی شدن جنگ موجب تحقق هدف السنوار در تخریب وجهه بین‌المللی اسرائیل و آسیب رساندن به روابطش با امریکا می‌شود.

نیویورک‌تایمز افزود: «در شرایطی که اسرائیل تحت فشار بین‌المللی برای عدم حمله به رفح قرار داشت حماس به گذرگاه کرم ابو سالم حمله موشک کرد و چهار سرباز اسرائیلی را کشت، این عملیات حماس به نتایجی منجر شد که به دنبال آن بود، زیرا اسرائیل عملیات نظامی خود را در جنوب رفح آغاز کرد آن هم در شرایطی جامعه جهانی به شدت با آن مخالف بود و بایدن تهدید کرده بود که در صورت حمله، ارسال تسلیحات به اسرائیل را متوقف خواهد کرد.»

متن این گزارش در نیویورک تایمز

نظر شما