شناسهٔ خبر: 66625820 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

چطور برنامه نویسی را بهتر یاد بگیریم؟ چطور برنامه نویسی را بهتر یاد بگیریم؟

یکی از سوالات رایج و اساسی در بین افرادی که می‌خواهند کد‌نویسی یاد بگیرند این است که «چطور برنامه نویسی را بهتر یاد بگیریم؟». چه دانشجو باشید، چه یک فرد تازه‌کار، بدون شک در تلاش هستید نکات و ترفندهایی را برای یادگیری سریع و مؤثر برنامه‌نویسی پیدا کنید. شغل برنامه نویسی یکی از مشاغل پردرآمد در

صاحب‌خبر -

یکی از سوالات رایج و اساسی در بین افرادی که می‌خواهند کد‌نویسی یاد بگیرند این است که «چطور برنامه نویسی را بهتر یاد بگیریم؟». چه دانشجو باشید، چه یک فرد تازه‌کار، بدون شک در تلاش هستید نکات و ترفندهایی را برای یادگیری سریع و مؤثر برنامه‌نویسی پیدا کنید. شغل برنامه نویسی یکی از مشاغل پردرآمد در بازار و یکی از جالب‌ترین مشاغلی است که سالانه افراد زیادی به سمت آن کشیده می‌شوند. البته که یادگیری کدنویسی و تسلط بر آن ممکن است برای یک مبتدی سال‌ها طول بکشد. این یک سفر یک شبه نیست، اما آنقدرها هم که تصور می‌شود، دشوار نیست؛ تنها چیزی که نیاز دارید اشتیاق، علاقه و قطعا صبر است. منابع آنلاین و آفلاین زیادی برای یادگیری کدنویسی آسان، سریع و مؤثر وجود دارد.

۱- مفاهیم پایه را جدی بگیرید

اشتباه رایجی که معمولا دانش‌آموزان یا مبتدی‌ها در حین یادگیری برنامه‌نویسی مرتکب می‌شوند، این است که مفاهیم پایه یا فصل یک توسعه نرم‌افزار را نادیده می‌گیرند و بلافاصله به فصل بعدی می‌روند. برای درک مفاهیم پیشرفته برنامه نویسی باید در مورد اصول آن بدانید. اگر شما هم این اشتباه معمول را انجام دهید، در یک مقطع زمانی، با سردرگمی زیادی مواجه خواهید شد و در ادامه مجبور خواهید شد دوباره به اصول اولیه برگردید. این مبانی، ساختارهای داده، متغیرها، ساختارهای کنترل، نحو، ابزارها و ویرایشگرهای متن هستند. وقتی شروع به برنامه‌نویسی می کنید، یک زبان برنامه نویسی برای پول درآوردن را انتخاب کنید، به آن پایبند باشید و قبل از رفتن به سطح بعدی، ابتدا همه اصول برنامه‌نویسی را یاد بگیرید. اگر این مسیر را دنبال کنید، می‌توانید زمان زیادی را در مسیر یادگیری خود ذخیره کنید. 

۲- با انجام دادن و تمرین کردن یاد بگیرید، نه فقط خواندن

یک اشتباه رایج دیگر که مبتدیان هنگام یادگیری برنامه نویسی مرتکب می‌شوند، خواندن کتاب یا نگاه کردن به نمونه کد روی دسکتاپ، بدون تمرین آن است. خواندن در مورد حلقه‌ها و متغیرها و فهمیدن آن‌ها در ذهن شما آسان است، اما برنامه‌نویسی واقعی به این روش کار نمی‌کند. شما واقعا باید دست به کار شوید و به طور منظم تمرین کنید. باید توجه داشته باشید که وقتی برنامه‌نویسی را شروع می‌کنید با مشکلات زیادی روبرو می‌شوید. از شما خواسته می‌شود که کد را به صورت عملی پیاده‌سازی کنید و راه حل یک مشکل خاص را پیدا کنید، اینجاست می‌بینید بدون تمرین نمی‌توانید به راحتی کد بنویسید. وقتی کدنویسی را تمرین می‌کنید، با کد بازی می‌کنید، کد خود را تغییر می‌دهید تا نتایج متفاوتی ببینید، کد را بهینه می‌کنید و راه حل‌های مختلف را امتحان می‌کنید، توانایی تفکر منطقی شما روز به روز بهتر می‌شود و در نهایت چیزهای زیادی یاد می‌گیرید که شما را به برنامه‌نویس بهتری تبدیل می‌کند.

۳- دست به قلم شوید

وقتی به عنوان یک مبتدی برنامه‌نویسی را شروع می‌کنید، به این فکر می‌کنید که چرا باید روی کاغذ چیزی بنویسم؟ این یک فرآیند زمان‌بر است، من نمی‌توانم کد خود را روی کاغذ اجرا و بررسی کنم. همچنین اگر واقعا نیاز به پیاده‌سازی چیزی بر روی سیستم خود دارم، چرا باید از قلم و کاغذ استفاده کنم؟

یکی از بزرگترین دلیل‌ها برای این کار، مصاحبه است. هنگامی که شما برای مشاغل برنامه نویسی درخواست می‌دهید، بیشتر اوقات فرآیند ارزیابی فنی شامل کدهای دستی می‌شود. از شما خواسته می‌شود با قلم و کاغذ کد بنویسید یا ممکن است مجبور شوید از تخته سفید استفاده کنید. کدنویسی با دست می‌تواند به شما درک روشنی از نحو و الگوریتم‌ها بدهد و شما ارتباط عمیق‌تری در مغز خود ایجاد می‌کنید.

۴- به اشتراک بگذارید، آموزش دهید، بحث کنید و کمک بخواهید

یکی از بهترین راه‌ها برای درک آسان و سریع برنامه‌نویسی، آموزش است. آموزش دادن به کسی، به اشتراک گذاشتن دانش خود و بحث کردن با برنامه‌نویسان دیگر شما را به سرعت برنامه‌نویس بهتری می‌کند. آموزش دادن به کسی به معنای آموزش دادن به خودتان هم است، بنابراین اگر بتوانید به کسی آموزش دهید به این معنی است که شما واقعا مفاهیم را درک می‌کنید. این بهترین عادت است برای این که چیزی را عمیق یاد بگیرید و متوجه خواهید شد که نیازی به بازگشت به همان موضوع ندارید. همچنین می‌توانید در پروژه‌های منبع‌باز شرکت کنید، درباره کد خود با هم‌برنامه‌نویسان خود صحبت کنید یا در Github مشارکت کنید، همچنین می‌توانید از انجمن‌ها یا سایت‌های بحث کمک بگیرید.

۵- از منابع آنلاین استفاده کنید

منابع آنلاین زیادی به صورت پولی یا رایگان وجود دارند. می توانید از این منابع آنلاین کمک بگیرید و مسیر برنامه نویسی خود را شروع کنید. برای یادگیری سریع و مؤثر برنامه‌نویسی، می‌توانید در کانال‌های یوتیوب مشترک شوید یا بوت‌کمپ‌های کدنویسی را امتحان کنید. برای مثال GeeksforGeeks دارای بهترین منابع آموزش برنامه نویسی است. همچنین، به خواندن وبلاگ‌های مرتبط با برنامه‌نویسی یا انجمن‌های آنلاین عادت کنید.

۶- به اندازه کافی استراحت کنید

اگر می‌خواهید برنامه‌نویسی یاد بگیرید، خوب نیست که ساعت‌ها و روزها جلوی کامپیوتر بنشینید و سعی کنید همه چیز را یکجا درک کنید. با انجام این کار خسته خواهید شد، بنابراین بهتر است کدنویسی را به صورت تکه تکه یاد بگیرید. چند استراحت کوتاه داشته باشید تا سرحال شوید. شما باید این مورد را به خصوص در هنگام اشکال‌زدایی کد خود در نظر داشته باشید. گاهی اوقات ساعت‌ها  صرف پیدا کردن باگ می‌کنید، اما راه‌حلی برای کد خود پیدا نمی‌کنید، بنابراین خوب است کمی استراحت کنید، ذهن خود را پاک کنید و کار دیگری انجام دهید. همچنین سعی کنید انواع عوامل حواس‌پرتی را از بین ببرید. اعلان‌های تلفن و ایمیل خود را خاموش کنید و سعی کنید خود را ایزوله کنید تا بتوانید خوب تمرکز کنید.

۷- آموزش استفاده از Debugger

اشتباه کردن در کدنویسی بسیار رایج و غیرقابل اجتناب است. در ابتدا خطاهای زیادی در کد خود پیدا خواهید کرد، بنابراین خوب است از دیباگرها برای یافتن خطاها و تاثیرات آن روی خروجی خود استفاده کرده و بررسی کنید که کجا اشتباه کرده‌اید. با استفاده از یک دیباگر یا ابزاری برای رفع خطاهای کد خود می‌توانید در زمان زیادی صرفه‌جویی کنید. اگر در اشکال‌زدایی مهارت پیدا کنید، یادگیری برنامه‌نویسی برای ما آسان‌تر خواهد بود. بنابراین یاد بگیرید که از چند تکنیک خوب اشکال‌زدایی یا از ابزارهایی برای بررسی کد خود استفاده کنید.

 

 

منبع: sharghdaily-930348

نظر شما