شناسهٔ خبر: 66625594 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

پرسودترین کاسبی در ۱۳ سال گذشته پرسودترین کاسبی در ۱۳ سال گذشته

دانلود فیلم ابتدای دهه ۹۰ یک لندکروز مدل ۲۰۱۱ صفر کیلومتر حدود ۱۲۲ میلیون تومان قیمت داشت. اما در ابتدا ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی و سپس ممنوعیت کامل واردات خودرو از سال ۹۷ باعث شد تا قیمت این خودرو با شتابی عجیب رشد کند. به طوری که امروز لندکروز مدل ۲۰۱۱ با بیش از ۲۰۰

صاحب‌خبر -

ابتدای دهه ۹۰ یک لندکروز مدل ۲۰۱۱ صفر کیلومتر حدود ۱۲۲ میلیون تومان قیمت داشت.  اما در ابتدا ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی و سپس ممنوعیت کامل واردات خودرو از سال ۹۷ باعث شد تا قیمت این خودرو با شتابی عجیب رشد کند. به طوری که امروز لندکروز مدل ۲۰۱۱ با بیش از ۲۰۰ هزار کیلومتر کارکرد حدود ۱۳ میلیارد تومان قیمت دارد. یعنی طی ۱۳ سال اخیر بازدهی ریالی این خودرو سالانه ۴۳ درصد بوده که با توجه به میانگین تورم ۲۵ درصدی حاکی از رشد حقیقی ۱۸ درصدی است. چنین رشدی در شرایطی رقم می‌خورد که رشد اقتصادی در این مدت تقریبا صفر بوده و کسب‌وکارها تنها به اندازه تورم رشد داشته‌اند.

اما نکته عجیب‌تر بازدهی دلاری این خودرو است. خودروی صفر کیلومتری که در سال ۹۰ با توجه به دلار حدودا ۱۳۰۰ تومانی، ۹۴ هزار دلار بوده، امروز به بیش از ۲۱۰ هزار دلار رسیده است تا بازدهی دلاری آن سالانه حدود ۶.۵ درصد باشد.

البته چنین سودهایی را نمی‌توان پایدار دانست. زیرا تنها به یک امضا برای واردات مجدد نیاز است تا این ابرحباب قیمتی بشکند و سودهای به دست آمده هیچ شود.

منبع: fardayeeghtesad-38416

نظر شما