شناسهٔ خبر: 66623057 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

طغیان سرخک

صاحب‌خبر -

افزایش شیوع سرخک در برخی کشورهای همسایه منجر به خطر از بین رفتن دستاوردهای ایران در رسیدن به «مرحله حذف سرخک» شده است.

به گزارش روزنامه خراسان رضوی، «ویروس سرخک در جهشی رو به جلو مرزهای کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان و پاکستان را چنان درنوردیده که در وضعیتی بغرنج، خطری تهدید کننده برای از بین رفتن دستاوردهای چندین ساله بهداشتی و پزشکی کشور در مرحله «حذف سرخک» شده است. آمارهای شیوع سرخک نگران کننده است؛ در حالی که در سطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد تا اوایل تابستان سال گذشته هیچ موردی از موارد مشکوک یا موارد قطعی ابتلا به سرخک ثبت نشده، امسال از ابتدای سال تاکنون 91 مورد مشکوک و 15 مورد مثبت سرخک به ثبت رسیده است.

سبقت آمار ابتلا به سرخک طی امسال

دکتر زهرا نهبندانی، رئیس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره وضعیت ابتلا به سرخک در سال جاری به «خراسان رضوی» می گوید: از ابتدای سال تا 16 اردیبهشت ماه 91 مورد نمونه گیری از موارد مشکوک و محتمل داشتیم که 78 نفر از آن ها ایرانی و 13 نفر آنان از اتباع بودند. تعداد موارد مثبت سرخک 15 مورد بود که 12 نفر ایرانی و 3 نفر اتباع بودند. وی در پاسخ به این سوال که آیا میزان سرخک در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است یا خیر؟ بیان می کند: سال گذشته تا اوایل تابستان اصلا نمونه ای از سرخک و مورد مشکوک به سرخک نداشتیم، اما از اوایل سال تا کنون 91 مورد مشکوک و 15 مورد مثبت داشتیم. این نشان می دهد که وضعیت سرخک و طغیان سرخک امسال بدتر از سال گذشته است.

او می افزاید: در دوماه اول سال 2024 کشور عراق اعلام کرده 5 هزار و 500 مورد مشکوک به سرخک داشته است. آخرین آماری که ما از کشور عراق دریافت کردیم که مرکز مدیریت بیماری ها و معاونت بهداشتی وزارت اعلام کرده از ابتدای سال 2024 تا کنون 678 مورد تایید شده آزمایشگاهی سرخک در کشور عراق داشتیم. همین تعداد از ابتدای 2024 تاکنون در کشور ایران نمونه سرخک تایید شده 150 مورد بوده که 15 مورد آن متعلق به دانشگاه علوم پزشکی مشهد است. ما طغیان سرخک هم در کشور عراق و هم در افغانستان و پاکستان داریم. دکتر نهبندانی ادامه می دهد: سال گذشتنه در بهار ما خبری از سرخک نداشتیم، اما امسال تاکنون 15 مورد در دانشگاه علوم پزشکی مشهد داشتیم.

شیوع سرخک در کشورهای همسایه
او در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش ابتلا به سرخک چرا این بیماری کنترل نشده است؟ می گوید: در همه بیماری ها چند مرحله داریم که یکی از این مراحل، مرحله کنترل است که باید حالت بیماری های عادی را کنترل و گزارش‌گیری کنیم. طبق نظام مراقبت بیماری ها 17 سندروم باید مراقبت شود که یکی از این ها تب و بثورات پوستی است. در مرحله کنترل، نظام مراقبت را انجام می دهیم، از افراد مشکوک نمونه گیری می کنیم، افرادی که واکسیناسیون مطمئنی ندارند مورد واکسیناسیون قرار می دهیم و در مرزها واکسیناسیون انجام می دهیم و… مرحله بعدی، مرحله حذف نام دارد یعنی دیگر این بیماری در منطقه تحت پوشش ما از یک فرد به فرد دیگر منتقل نمی شود و انتقال محلی نداریم. مرحله نهایی هم مرحله ریشه‌کنی است که آن ویروس نه تنها انتقال محلی ندارد، بلکه در آن منطقه اصلا وجود ندارد.

او ادامه می دهد: طی سال های گذشته به خصوص 30 تا 40 سال گذشته تلاش های بسیاری سیستم بهداشتی انجام داد که ما توانستیم سرخک را از مرحله کنترل به مرحله حذف بیاوریم؛ یعنی ما انتقال محلی از یک فرد در جمعیت تحت پوشش مان به فرد دیگری نداریم و این دستاوردها را با تلاش مضاعف و همکاری تعداد کثیری از همکاران طی سال های گذشته به دست آوردیم. دکتر نهبندانی تصریح می کند: ما در مرحله حذف سرخک هستیم؛ یعنی انتقال از یک ایرانی به ایرانی دیگر را نداشتیم، اما طی دو سال گذشته با شیوع و طغیان های مکرر این بیماری در کشورهای همسایه غربی و شرقی، متاسفانه داریم این دستاورد را هم به خطر می اندازیم. بنابراین اقدامی صورت گرفته، اما موقعیت جغرافیایی و وضعیت بهداشتی کشورهای همجوار، ما را در معرض خطر قرار داده است که داریم آن دستاوردهای ناشی از مراقبت و کنترل و حذف بیماری را از دست می دهیم.

توصیه های پزشکی برای جلوگیری از ابتلا به سرخک

رئیس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به این سوال که با توجه به شیوع سرخک و وضعیت کشورهای همسایه دانشگاه علوم پزشکی مشهد نسبت به سال گذشته چه روندی را اتخاذ کرده است؟ می گوید: تشدید مراقبت صورت گرفت بدین صورت که گروه های ورودی از مرز را تا 30 سال برای سرخک واکسن می زنیم، در مناطقی که فرد آلوده، مشکوک یا مبتلا به سرخک پیدا می کنیم، مداخله و تمام افراد زیر 15 سال را واکسیناسیون می کنیم.

تمام افرادی را که در واکسیناسیون تاخیر دارند، فراخوان می کنیم و واکسن می زنیم حتی به در منازل آن ها مراجعه و واکسیناسیون آن ها را تکمیل می کنیم. وی می افزاید: در سال گذشته چند نوبت هم پویش واکسیناسیون در بهار، زمستان و تابستان انجام دادیم. پویش‌های متعدد واکسیناسیون را در کلونی هایی که در جمعیت اتباع زندگی می کنند یا افرادی که با جمعیت اتباع در تماس هستند، انجام دادیم. دکتر نهبندانی در توصیه‌هایی برای پیشگیری از سرخک می گوید: افراد برای واکسیناسیون کودکان زودتر اقدام کنند، در سن یک سالگی و 18 ماهگی. همچنین اگر کودکی به هر دلیلی تاخیری در واکسیناسیون دارد هر چه سریع‌تر با مراجعه به مراکز بهداشتی واکسینایون سرخک خود را تکمیل کند.

از مواجهه با افرادی که واکسیناسیون نامشخص دارند یا علایم دارند، خودداری کنید چون انتقال این بیماری از طریق تنفسی است، کودکان را از نظر تغذیه ای مراقبت کنند و ویتامین های خوراکی در مراکز ما به کودکان رایگان داده می شود. همچین سعی کنید از ویتامین A که پیشگیری کننده در ابتلای به سرخک است، استفاده شود.»

انتهای پیام

نظر شما