شناسهٔ خبر: 66619600 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در بررسی لایحه بهای خدمات بهشت زهرا (س) مطرح شد

از تأکید قبر رایگان برای متوفیان تا مخالفت برای افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی خدمات

همزمان با دویست و سی و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، لایحه تعیین بهای خدمات آرامستان بهشت زهرا (س) برای سال ۱۴۰۳ مورد بررسی اعضا قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در توضیحاتی در این خصوص با بیان اینکه میزان افزایش پیشنهادی سازمان بنا به هزینه‌های جاری ۴۵ درصد و در برخی موارد بیشتر بود که ما در کمیسیون نپذیرفتیم؛ اظهار کرد: پیشنهاد ما افزایش ۳۸ درصدی بهای خدمات بود که البته این غیر از اقدامات اختیاری است که این ردیف‌هایی است که پیمانکاران برابر هزینه‌های تمام شده ارائه می‌دهند و با ۴۵ درصد افزایش روبه رو است.


وی با بیان اینکه خدمات ارائه شده در ۳ جدول تدوین شده که نرخ حمل متوفیان از مراکز درمانی به بهشت زهرا (س) با وجود افزایش تورم و هزینه‌های استهلاک خودروها، ۲۶ درصد افزایش یافته است؛ تصریح کرد: هزینه‌های تمام شده بیش از این بود، اما ما آن را کاهش دادیم مضافاً بر اینکه نرخ انتقال از پزشکی قانونی به آرامستان‌ها نیز ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت.


این عضو شورا در خصوص حمل متوفیان به شهرستان‌ها نیز عنوان کرد که نرخ پیشنهادی ما در این موضوع به ازای هر کیلومتر ۳۰ درصد مورد موافقت واقع شده است.


پیرهادی با اعلام اینکه خدمات نصب سنگ دائم به صورتی است که می‌توان از بهشت زهرا (س) و یا از فضایی دیگر تهیه شود؛ گفت: خدمات نصب سنگ و برگزاری مراسم نیز در جداول لحاظ شده که به عنوان بند‌های ستاره داراختیاری است.


رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: هزینه روز دفن، به عبارتی دفن متوفی در روزی که جان خود را از دست می‌دهد؛ طبقه آن رایگان است و می‌تواند دو طبقه دیگر را رزرو نکند و هیچ هزینه‌ای نخواهد داشت؛ اما برای رزرو دو طبقه دیگر شرایط خدماتی همچون سنوات گذشته دارای هزینه خواهد بود.

چمران: قبر رایگان وجود دارد


رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تلاش بر این بود میزان افزایش بیش از ۳۸ درصد فراتر نرود، گفت: قبر رایگان در حال حاضر وجود دارد و اگر خواستند طبقات دیگر را خریداری کنند؛ هزینه آن را می‌پردازند. در غیر این صورت، هزینه‌ای بابت قبر نخواهند پرداخت. البته هزینه‌هایی در دیگر بخش‌ها همچون انتقال با آمبولانس و برخی موارد دیگر وجود دارد.

شربیانی: تصمیم گیری برای احداث آرامستان جدید در نقاط دیگر تهران باشد


عضو هیئت رئیسه شورا با اعلام اینکه مصاحبه‌ای از سوی مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) مبنی بر تکمیل شدن ظرفیت بهشت زهرا و انتخاب سه فضا جهت تأسیس آرامستان‌های جدید در پایتخت منتشر شده است؛ تأکید کرد: این موضوع مهم است و جنبه‌های مختلفی از جمله مؤلفه‌های زیست محیطی و امنیتی دارد، قطعاً این پیگیری قابل تقدیر است و عرض ما این است که اگر نقاط نهایی شده در مناطقی که فضای کافی دارد، پیش بینی شود.
وی ادامه داد: توافق نامه ۱۳ بندی بین شهرداری تهران و شهرستان ری به وجود آمده و سوال ما این است که کی و کجا این توافق نامه رعایت شده است؟ تقاضای ما این است که تصمیم گیری برای احداث آرامستان جدید در نقاط دیگر باشد و به نظر می‌رسد جنوب شهر و شهرستان ری از ابتدای دهه ۵۰ در این خصوص وظیفه خود را انجام داده اند.

عباسی: افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی صلاح نیست


رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا نیز با بیان اینکه در خصوص آرامستان‌ها مصوباتی داشتیم که همچنان اجرای آن جاری است گفت: پیشنهاد ما به شهرداری این است که در این خصوص یک کار تنقیحی صورت دهد و در لایحه بعدی خود همه این موضوعات بطور یکپارچه دیده شود.


وی در ادامه با تأکید بر اینکه ما موافق تحمیل هزینه‌های بالا برای خانواده‌های داغدار نیستیم، تصریح کرد: مهمه ما واقف به وجود تورم هستیم و قائلیم که بخشی از هزینه‌ها باید با افزایش همراه باشد، اما افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی از نظر بنده صلاح نیست مضافاً بر اینکه در تبصره چهارم نیز اجازه تخفیف داده ایم که مجوز خوبی است چرا که با احراز عدم تمکن مالی هزینه‌ها سرشکن می‌شود، اما به نظر می‌رسد باید محدوده‌ای مشخص شود تا تصمیمات مدیر نیز زیر سوال نرود و در چارچوب ضوابط درست عمل کند.

صادقی: آرامستان جدید در شرق تهران نیست بلکه در جنوب شرق است


رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا با اعلام اینکه در بودجه امسال و در بخش خرید آرامستان در سال ۱۴۰۳ قیدی لحاظ شده و مورد تأکید قرار گرفته که جانمایی باید بر اساس مطالعات زیست محیطی و ترافیکی باشد، اظهار کرد: دوستان گفتند جانمایی قطعی شده، اما باید در شورا مطرح شود.


وی افزود: باید با مردم صادق باشیم؛ این جانمایی برای تاسیس آرامستان جدید در شرق تهران نیست بلکه در جنوب شرق است و این جانمایی به نحوی است که منتاسفانه این محورعارضه ترافیکی بسیارسنگینی دارد و عوارض زیست محیطی نیز برای ساکنین منطقه مشکلاتی را ایجاد می‌کند.


این عضو شورا یادآور شد: باید بر اساس مصوبات، باید پیوست‌های مطالعات زیست محیطی و ترافیکی به شورا ارائه شود و نباید بدون هماهنگی شورا اقدامی در این راستا صورت بگیرد.

اقراریان: با گران سازی بهای خدمات آرامستان بهشت زهرا (س) مخالفم


رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورا با بیان اینکه جانمایی آرامستان پس از تصویب در شورا باید به مرحله اجرا درآید، گفت: در تبصره چهارم این لایحه نیز لحاظ شده که سازمان بهشت زهرامجاز است به خانواده متوفیان به تشخیص خود تخفیف دهد؛ در این حا به تشخیص خود چه معنی میدهد؟ قطعاً هرجا واژه‌ی به تشخیص خود آمده زمینه رانت ایجاد شده است؛ لذا این امر نباید بعنوان یک امکان ویژه برای مسئولان امر تداعی شود و مرود بهره برداری سلیقه‌ای قرار گیرد از این رو باید این تخفیف نیز بر اساس دستورالعمل باشد.


وی با تأکید بر اینکه تخفیف‌ها موضوع مالی به شمار می‌رود و حتماً باید گزارش آن به شورا ارسال شود، تصریح کرد: در خصوص تبصره هفتم حق انتفاع رایگان برای کارکنان رسمی و قراردادی اتفاق خوبی است و تقاضای ما این است که این موضوع نباید مشمول اعضای شورا شود بلکه باید مشمول کارکنان شورا باشد.


اقراریان تأکید کرد: بنده با گران سازی مخالفم و مسائل مربوط به درگذشت افراد نباید با این افزایش روبه رو شود.

ناصر امانی: ابهام در پیش فروش قبور با اقرار به اتمام ظرفیت


عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در برخی موارد الزامی بر افزایش ۳۸ درصدی نداریم؛ گفت: این رقم حداکثر افزایش است و در برخی موارد این رقم را می‌توان تعدیل کرد. در مصوبه سال قبل، جدولی برای تدفین و تغسیل داشتیم، اما امسال به دلیل جزیی نگاری جمع هزینه این بخش سه برابر شده و به یک میلیون و ۲۰۰ تومان رسیده و حتماً با مخالفت مواجه خواهد شد.


وی در خصوص اینکه در اینجا تبصره‌ای مرقوم شده که مجوز به هیات مدیره سازمان داده شود تا پیش فروش قبر در بهشت زهرا (س) صورت گیرد؛ گفت: این بند در این لایحه در حالی نوشته شده که صراحتاً مسئولین امر اقرار کردند که پیش فروش قبور به اتمام رسیده و ظرفیت تکمیل شده است. این موضوع شبهه ایجاد می‌کند و ممکن است دارای تبعات باید در مورد آن توضیح داده شود.

سلیمانی: ابتدا به مسکن امروز بیاندیشیم بعد به مسکن آخرت


رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا در ادامه گفت: ما وظیفه داریم در خصوص مسکن کارکنان شهرداری چاره اندیشی کنیم. در این خصوص با بیان اینکه در ابتدا باید مسکن کارکنان تأمین شود و سپس به مسکن آخرت آن‌ها پرداخت. دغدغه کارکنان در حال حاضر، مسکن است و این خواست همین قشر است.


وی با تأکید بر اینکه‌ای کاش در دهه کرامت افزایش قیمت مسکن زیر زمینی را به این اندازه در نظر نمی‌گرفتیم؛ گفت: در ناحیه یک و دو، برای افزایش قیمت طبقه قبر پیش بینی شده و به نظر شاهد تراکم فروشی در مسکن زیرزمینی هستیم.

کاشانی: مراقب قشر متوسط و پایین که داغدار می‌شوند، باشیم


خزانه دار شورا با بیان اینکه نرخ خدمات این فضا با تاکسی، مترو، باغ پرندگان و برج میلاد متفاوت است؛ یادآور شد: در اینجا مقوله‌ای نهفته است و، چون مردم را متحمل هزینه‌هایی می‌کند؛ نیاز به دقت بیشتری بر این امر است. افزایش حتی ۱ درصدی آن هم مهم است. ما متوجه شدیم که تنها یک طبقه رایگان در اختیار قرار می‌گیرد و دو طبقه دیگر با رقم ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.


وی افزود: این اقدام، موضوع دوتا بخر سه تا ببر؟! را به ذهن متبادر می‌کند. گویا در ازای یک طبقه‌ای که بابت آن پول نمی‌گیرید؛ برای طبقات دیگر قبوری که خارج از بهشت زهرا است پولی گزاف دریافت می‌کنید.


این عضو شورا یادآور شد: حال با همه این تفاسیر و محاسبه هزینه‌های جانبی، هزینه قبر برای افراد به ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومان می‌رسد و این برای قشر متوسط و متوسط به پایین، قابلیت ندارد.


وی ادامه داد: اگز ۳۶ درصد حتی به ۳۵ درصد کاهش پیدا کند قابل تقدیر است؛ باید مردم بدانند که نگاه ما خدمت رسانی است و نگاه درآمدی به سازمان بهشت زهرا نداشته ایم.


کاشانی با بیان اینکه قرار بود سازمان بهشت زهرا مبالغی را به خزانه بازگرداند؛ یادآور شد: بهشت زهرا ۵۰ سال سابقه فعالیت دارد. ما نمی‌خواهیم قبر را پیش فروش کنیم. این اتفاق سنگین است که افراد در سال قبل، هفت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای خرید دو طبقه می‌پرداختند، اما باید حالا ۴۰ میلیون تومان بپردازند.

برچسب‌ها:

نظر شما