شناسهٔ خبر: 66613097 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

دستاوردهای درخشان شرکت فراطرح نورد در سال ۱۴۰۲

جهش ۲۲۰ درصدی فراطرح نورد در سال ۱۴۰۲: رکوردشکنی، صادرات و اشتغال‌زایی

با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح و با اتکاء به تلاش تمامی کارکنان این مجموعه صنعتی، در سال گذشته رکورد تولید ماهانه جدیدی در "کارخانه فراطرح نورد" به ثبت رسید که این رکورد، ۱۸ درصد بالاتر از هدف مشخص‌شده برای تولید ماهانه است.

صاحب‌خبر -

شرکت فراطرح نورد به‌عنوان یکی از شرکت‌های تابعه گروه فراطرح، تنها دو سال پس از تأسیس، دستاوردهای درخشانی در سال 1402 داشته است. این شرکت، به‌عنوان تنها کارخانه تولید میلگرد تحت برند فراطرح و نورد میلگرد کاسپین در شمال کشور، واقع در شهرک صنعتی رشت، نسبت به سال 1401، جهش تولید خیره‌کننده 220 درصدی را تجربه کرده است و سطح تولید آن با موفقیت از نقطه عطف توجیه‌پذیری اقتصادی گذر کرده است. 

این موفقیت بزرگ که با وجود محدودیت‌های انرژی در کشور و رکود در بازارهای داخلی و خارجی حاصل شده، باعث تقویت قابل ملاحظه جایگاه کارخانه فراطرح نورد در صنعت و بازار میلگرد ایران و همچنین توسعه صادرات این شرکت شده و افزایش قابل توجه ایجاد مشاغل جدید و پایدار را نیز درپی داشته است.

با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح و با اتکاء به تلاش تمامی کارکنان این مجموعه صنعتی، در سال گذشته رکورد تولید ماهانه جدیدی در کارخانه فراطرح نورد به ثبت رسید که این رکورد، 18 درصد بالاتر از هدف مشخص‌شده برای تولید ماهانه است. همچنین رکورد تولید ماهانه فراطرح نورد در سال 1402، 2.1 برابر حداکثر تولید ماهانه این شرکت در سال 1401 بوده است که ارتقاء خیره‌کننده رکورد تولید ماهانه این شرکت محسوب می‌شود.

سبد محصولات فراطرح نورد گسترده‌تر شد: از نورد میلگرد کاسپین 32 تا صادرات به اروپا

در کنار جهش حجم تولید، فراطرح نورد برای تقویت حضور خود در بازارهای داخلی و خارجی، اقدام به تولید محصولات جدید نیز کرد. در همین راستا، برای نخستین بار میلگرد با سایز 32 میلی‌متر در کارخانه فراطرح نورد تولید شد. این محصول جدید به سفارش شرکت فولاد مبارکه اصفهان، به‌عنوان بزرگ‌ترین فولادساز منطقه مِنا (خاورمیانه و شمال آفریقا)، در کارخانه فراطرح نورد تولید شد که نشان‌دهنده سطح کیفیت و همچنین جایگاه مشتریان آن است. همچنین فراطرح نورد با موفقیت در فهرست وندور لیست شرکت فولاد مبارکه قرار گرفت.

علاوه بر این، شرکت فراطرح نورد برای نخستین بار در سال 1402 موفق به تولید میلگرد صادراتی با استاندارد اروپا شد که عزم این شرکت برای ایفای نقش بزرگ‌تر در حوزه صادرات را نشان می‌دهد.

دریافت گواهینامه CE برای میلگرد کاسپین و فراطرح: صادرات به اروپا

شرکت فراطرح نورد در سال 1402 موفق به دریافت گواهینامه استاندارد محصول اتحادیه اروپا (CE) برای محصولات تولیدی خود شد. استاندارد CE جامع‌ترین و مهم‌ترین استاندارد بین‌المللی است که علاوه بر الزامی بودن آن برای صادرات محصول به اتحادیه اروپا و مصرف محصولات در کشورهای پیشرفته اروپایی، به عنوان یک مبنای استاندارد جهانی برای صادرات کالا به سایر کشورهای آسیایی و آفریقایی نیز به شمار می‌‌رود.

اخذ گواهینامه استاندارد CE توسط شرکت فراطرح نورد در حالی صورت گرفت که سیاست‌های گروه فراطرح در سال 1402، تولید اقتصادی، باکیفیت و پایدار در جهت تأمین نیازهای بازار داخلی و همچنین دنبال کردن «برنامه گسترش بازارهای هدف از طریق نفوذ به بازارهای جدید صادراتی» بوده است.

فراطرح نورد همچنین دارای دارای استاندارد اوکراین و استانداردهای تولید میلگرد A4، 70CR20، B500B، B500C و 53Cr است. گفتنی است که فراطرح نورد بزرگ‌ترین صادرکننده میلگرد در شمال کشور و همچنین صادرکننده این محصول به اروپای شرقی است.

جهش چشمگیر فراطرح نورد در بهره‌وری با نوآوری و مدیریت هوشمند

شرکت فراطرح نورد در سال 1402 موفق به بهبود شاخص‌های بهره‌وری نیز شد. نرخ ضایعات تولیدی این شرکت در سال 1402 کاهش چشم‌گیری را تجربه کرد و با افزایش بهره‌وریِ مواد اولیه و کاهش ضایعات، شاهد کمک به رشد تولید در این شرکت بودیم. در واقع، شرکت فراطرح نورد با کاهش ضایعات توانست استفاده بهینه از مواد اولیه را به خوبی رقم بزند.

همچنین در جهت پشتیبانی از تولید و تسریع در فروش محصولات و پاسخگویی به نیازهای بازار، ظرفیت بارگیری میلگرد و تخلیه همزمان شمش فولادی به 2200 تن در روز افزایش یافت. این اقدام، که بسترسازی برای رشد پایدار تولید و افزایش عرضه محصولات به بازارهای مختلف است، زمینه بهبود و توسعه مستمر در فعالیت‌های تولیدی کارخانه فراطرح نورد را مهیا ساخته است.

همچنین شرکت فراطرح نورد در سال 1402 موفق به پیاده‌سازی 5S (نظام آراستگی و ساماندهی محیط کار) با خط‌کشی، نشان‌گذاری و آدرس‌دهی کالاها، حذف جریان‌های برگشت به عقب، آنالیز موجودی و پیش‌بینی زمان مناسب تأمین در انبارهای شرکت شد. خروجی استقرار این نظام «کاهش اتلاف‌ها» و «افزایش بهره‌وری» است.

یکی دیگر از اقدامات مهم فراطرح نورد در سال 1402، تهیه سیستم تعاملی پشتیبان تصمیم‌گیری (DSS) در راستای تحول دیجیتال و هوش تجاری است. این سیستم، یک سیستم مدیریتی دانش‌محور است که برای بهبود توانایی تصمیم‌گیری در شرکت از آن استفاده می‌شود. این سیستم حجم زیادی از داده‌ها را تجزیه‌ و تحلیل می‌کند و بهترین گزینه‌های ممکن را به سازمان ارائه می‌دهد. مدیریت سازمان با تکیه آگاهانه بر این سیستم در وقت و هزینه صرفه‌جویی می‌کند. تهیه این سیستم در شرکت فراطرح نورد، یک گام مهم در راستای تحول دیجیتال در این شرکت محسوب می‌شود.

علاوه بر این، یکی دیگر از اقدامات شرکت فراطرح نورد و واحد R&D (واحد تحقیق و توسعه) این شرکت در سال 1402، طراحی، ساخت، برنامه‌نویسی و نصب سیستم شاخه‌شمار میلگرد با تلرانس 3 ± درصد است که باعث تسریع، سهولت و دقت بیشتر در بارگیری و پروسه‌های دقیق برای مشتریان شده است. واحد R&D شرکت فراطرح نورد، با تکیه بر علم و دانش و روش‌های دانش‌بنیان با بهره‌گیری از نیروهای نخبه، رسالت حرکت شرکت فراطرح نورد در مسیر چشم‌انداز گروه فراطرح یعنی هوشمند شدن در صنعت فولاد  (Smart)، دوستدار محیط زیست بودن (Green) و جهانی شدن (Global) را برعهده دارد و تاکنون به خوبی در این مسیر ایفای نقش کرده است.

اشتغالزایی 50 درصدی فراطرح نورد در یک سال، رونق اقتصادی در شمال کشور

اقدامات درخشان شرکت فراطرح نورد در سال 1402 باعث شد تا اشتغال‌زایی مستقیم این شرکت در پایان این سال نسبت به آغاز آن رشد 49 درصدی را تجربه کند. در واقع، رشد تولید و افزایش سرمایه‌گذاری در کارخانه فراطرح نورد، یک اثر اجتماعی مستقیم در شمال کشور داشته و آن ایجاد مشاغل جدید و پایدار است و این شرکت به نوبه خود توانسته در کاهش بیکاری که آسیب‌های اجتماعی بسیار زیادی را درپی دارد، نقش داشته باشد. بررسی‌های مختلف نشان می‌دهد که در صنعت فولاد به ازای هر شغل مستقیم، 5 تا 10 شغل غیرمستقیم ایجاد می‌شود. این امر، اهمیت ایجاد مشاغل صنعتی پایدار در زنجیره فولاد را نشان می‌دهد که فراطرح نورد به خوبی در حوزه تولید محصولات نهایی با ارزش افزوده بالا توانسته آن را محقق سازد.

باید تأکید کرد که تمامی این موفقیت‌ها و دستاوردها تنها دو سال پس از تأسیس شرکت فراطرح نورد محقق شده است که عزم این شرکت را برای توسعه و تعالی پایدار نشان می‌دهد.

نظر شما