شناسهٔ خبر: 66612606 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

جدی می‌فرمایید؟! / نرخ مشارکت در مرحله دوم انتخابات واقعا حماسه بود؟

درحالی که آمارها نشان می‌دهد میزان مشارکت دوازدهیم دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در دور اول و دوم عدد پایینی بوده است شب گذشته وزیر کشور میزان مشارکت مردم در دوره دوم انتخابات را حماسه‌آفرین خواند؛ بی‌شک باید حالا پس از انتخابات مجلس یکبار دیگر بدون تعارف دلایل چرایی میزان مشارکت در انتخابات را مورد مطالعه قرار داد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم نیز روز گذشته برگزار شد و همان گونه که انتظار می‌رفت، با مشارکت پایین مردم مواجه شد.

مشارکت پایین در دور دوم انتخابات مجلس پس از مشارکت ۴۱ درصدی در انتخابات ۱۱ اسفند که پایین‌ترین مشارکت انتخاباتی تاریخ جمهوری اسلامی بود پیام روشنی دارد، آن هم پس از ۲ مشارکت ۴۲ و ۴۸ درصدی در ۴ سال اخیر.

به بیان دیگر در همه انتخابات ۴ سال اخیر که همه نوع انتخاباتی هم برگزار شده، بیش از ۵۰ درصد مردم و حتی نزدیک به ۶۰ درصدشان در انتخابات شرکت نکرده اند، بخش قابل توجهی از شرکت کنندگان نیز به دلایل واضح، رأی باطله به صندوق انداخته‌اند.

مشارکت تک رقمی انتخابات دور از ذهن بود؟

بررسی چرایی این افت مشارکت در حقیقت باید جزو برنامه های راهبردی و فوری نظام باشد.

اگرچه همین حالا برخی از تحلیلگران معتقد هستند مشارکت ۴۱ درصدی نیز موفقیت است و لزوما در همه کشورهای دنیا درصد مشارکت مردم در انتخابات بالا نیست، اما در حقیقت سیستم سیاسی مستقر، خود با تکرار این گزاره که مشارکت در انتخابات به معنای تایید نظام است باعث تثبیت قراردادی این باور شد و حالا در دوره‌ای که دیگر خبری از مشارکت‌های بالا نیست، نمی‌تواند این واقعیت را کتمان کند.

در حقیقت صحبت‌هایی مثل پیام وزیر کشور که میزان مشارکت مردم در دور دوم انتخابات را حماسه آفرین خواند، در نوع خود قابل تامل است. چرا که بالاخره باید مشخص شود که پیام جامعه با این نحوه مشارکت چیست اما در طرف مقابل انگار نه انگار که اتفاقی افتاده؛ بلکه می‌خواهند این مساله را عادی نشان دهند.

سئولان باید درک کنند که در زیر پوست جامعه وقایعی وجود دارد که واقعی هستند و استمرار پیدا کرده است و نمی‌توان چشم به روی آن‌ها بست

نمی‌توان مشارکت پایین مردم در انتخابات را دید و آن را حماسه خواند، نمی‌شود تغییرات در پوشش عرفی جامعه را دید و در نماز جمعه اعلام کرد که همه مردم ایران حامی طرح نور هستند، در حقیقت برخی مسئولین با چنین مواضعی در حال تزریق این تفکر به جامعه هستند که قطار مدیریت کشور توسط لوکوموتیورانی کور و کر هدایت می‌شود!

مسئولین باید توجه کنند که مهم‌ترین جایی که مردم توانستند نقشی ایفا کنند و امید داشته باشند که منشاء تاثیری برای بهبود اوضاع باشد همین مشارکت در انتخابات بود.

مسئولین اثرگذار کشور حالا با پایان انتخابات، باید ضمن پذیرش پیام مردم، برای احیای وجه صندوق رای در ساختار سیاسی و اجتماعی همت بیشتری کند تا با چنین راهکاری، ‌احتمالا سرمایه اجتماعی نظام ترمیم شود.

منبع: خبر فوری

نظر شما