شناسهٔ خبر: 66610147 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

تمایل کشورها به گسترش روابط تجاری قاره کهن تمایل کشورها به گسترش روابط تجاری قاره کهن

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی اجلاس، در این نشست بر رعایت هم‌زمان توسعه اقتصادی، توسعه اجتماعی و حفاظت از محیط‌زیست برای رسیدن کشورهای عضو به توسعه پایدار و رفاه، آسایش و پیشرفت هرچه بیشتر تاکید شد. همچنین محورهای چهارگانه میزگردهای اجلاس که شامل «فناوری‌های نو» «گردشگری» «امنیت غذایی و کشاورزی» و

صاحب‌خبر -

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی اجلاس، در این نشست بر رعایت هم‌زمان توسعه اقتصادی، توسعه اجتماعی و حفاظت از محیط‌زیست برای رسیدن کشورهای عضو به توسعه پایدار و رفاه، آسایش و پیشرفت هرچه بیشتر تاکید شد. همچنین محورهای چهارگانه میزگردهای اجلاس که شامل «فناوری‌های نو» «گردشگری» «امنیت غذایی و کشاورزی» و «توسعه پایدار» می‌شود تشریح شد تا اعضا رویکرد خود دراین‌خصوص را برای کاهش تنش‌ها و افزایش همبستگی ارائه دهند.

لزوم استفاده اتاق‌های بازرگانی از هوش مصنوعی برای تولید ثروت

امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان در این نشست تصریح کرد: آسیا یک قاره با تنوع فرهنگی، زبانی، دینی، جمعیتی، نژادی، اقتصادی و اجتماعی بوده و همبستگی بیشتر بین اتاق‌های بازرگانی کشورهای این قاره پهناور می‌تواند باعث افزایش صلح و توسعه پایدار شود.

او با تاکید بر اینکه وظیفه اصلی اتاق‌های بازرگانی کمک به ثروتمندتر شدن مردم است، افزود: اتاق‌ها می‌توانند با بازتعریف وظایف خود در حوزه‌های مختلف از حمله هوش مصنوعی این هدف دست یابند. کشانی در جمع نمایندگان اتاق‌های بازرگانی عضو  ACD آمادگی اصفهان را برای هرگونه میزبانی از رویدادهایی که در تحقق بند سه پاراگراف هفتم کنفرانس نخست مجمع در استانبول کمک‌کننده است، اعلام کرد.

اتاق‌های بازرگانی در پاسخ به نیاز صنایع منعطف باشد

همچنین دبیرکل فدراسیون اتاق‌های بازرگانی امارات با بیان اینکه وظیفه اتاق بازرگانی شبکه‌سازی بوده که این امر زمان زیادی می‌گیرد، گفت: شبکه‌سازی باید بر مبنای گفت‌وگو به وجود آمده و بتوانیم دیدگاه‌های جدید خود را در این زمینه با یکدیگر یکسان کنیم؛ زیرا اگر بخواهیم از مسیرهای قبلی جلو برویم قطعا به نتیجه نخواهیم رسید. او خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی باشگاهی است که از سمت‌های خصوصی متفاوت بوده و باید سیستم بانکی، کشاورزی و صنعت را جداگانه مدیریت کرده و به‌صورت منعطف به نیاز هرکدام پاسخ دهد.

نماینده اتاق بازرگانی امارات از نمایندگان اتاق‌های بازرگانی مجمع گفتگوی همکاری آسیا درخواست کرد که تجارب خود را از دومین اجلاس این نمایندگان با دیگران به اشتراک گذاشته و از یکدیگر بیاموزند.

تعرفه‌ها در حوزه مجمع تعیین شود

نماینده اتاق بازرگانی مغولستان نیز با تشکر از اصفهان برای میزبانی اجلاس اظهار کرد: مغولستان با ۳.۴ میلیون نفر جمعیت ظرفیت‌های اقتصادی بالایی داشته و در قسمت‌های خیلی زیادی مثل صنعت طلا می‌تواند به تجارت با کشورهای آسیایی بپردازد.

او تاکید کرد: نمایندگان باید بتوانند دولت‌های خود را متقاعد کنند که تعرفه‌ها را در حوزه مجمع تعیین و اعلام کنند تا بتوانیم بر مبنای آن رویکرد مناسبی در روابط اقتصادی بین کشورهای عضو مجمع شکل دهیم.

اجلاس را هر ۴ ماه یکبار برگزار کنید

نماینده اتاق بازرگانی پاکستان نیز تعداد حاضران در اجلاس را قابل‌تقدیر دانست و تاکید کرد که کشورش فرصت‌های سرمایه‌گذاری را در اختیار همه کشورها قرار داده و پیشرفت‌های خوبی در زمینه فناوری اطلاعات و کشاورزی داشته است. او با تاکید بر لزوم شبکه‌سازی بین کشورهای عضو، خواستار تسهیل مراودات بین نمایندگان اتاق‌های بازرگانی شد.

به گفته نماینده پاکستان اگر این اتفاق نیفتد، همکاری کشورهای آسیایی به مشکل برمی‌خورد؛ بنابراین لازم است سازوکاری برای همکاری‌ها شکل گیرد و حتی چنین اجلاس‌هایی هر چهار ماه یکبار برگزار شود تا مسائل مطرح و فرصت‌ها مورد ارزیابی قرار گیرد.

مجمع از فلسطین حمایت کند

محمد ژایر، سرکنسول سفارت فلسطین در تهران از اصفهان برای دعوت مهمانان به چنین اجلاس فوق‌العاده‌ای تشکر و شرایط کشور خود را توصیف کرده و در ادامه گفت: اگر بخواهم از اقتصاد کشورم صحبت کنم، همه چیز تخریب شده و نیاز به پشتیبانی کشورهای همسایه داریم تا مشکلات خود را برطرف کنیم.

او افزود: در حال تجربه مرگ‌ومیر و تخریب بسیاری هستیم؛ بنابراین آنچه در این اجلاس به دنبال آن هستیم جلب حمایت کشورهای عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیاست.

لزوم شناخت تفاوت میان قوانین و بازارهای جهانی

عضو هیئت نمایندگان اتاق ملی قطر نیز بر نقش مهم بخش‌های خصوصی در جنگ اقتصادی تاکید و اضافه کرد: آنچه میان ابرقدرت‌هایی مانند چین، روسیه و آمریکا اتفاق می‌افتد این است که بخش خصوصی نقش خود را به بهترین نحو ممکن ایفا می‌کنند.

او با بیان اینکه اگر زبان تجارت یکدیگر را به‌خوبی بفهمیم و اخلاق را رعایت کنیم، تعاملات خوبی اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد: قطر یک منطقه بسیار استراتژیک برای ابرقدرت‌هاست و از این امر برای توسعه روابطی که با دیگر کشورها داریم استفاده کرده و شاهراه حمل‌ونقل بین‌المللی شده‌ایم؛ ما به‌عنوان بخش خصوصی نقش شبکه توزیع را در این مجموعه ایفا کرده و به‌عنوان یک شریک قابل‌احترام به کشورهای ابرقدرت نگاه می‌کنیم.

نماینده اتاق ملی قطر افزود: باید بدانیم که هر اقتصادی چه تفاوتی دارد؛ مانند تمایز بازار کشورهای اسلامی یا تفاوت میان قوانین آمریکا و اروپا؛ بدین سبب باید تحقیق کرده و ارزیابی کنیم که بخش‌های خصوصی چگونه می‌تواند نقش خود را پررنگ‌تر ایفا کنند.

او خاطرنشان کرد: بخش خصوصی و دولتی به یکدیگر وابسته هستند؛ چون هر دو قدرت اثرگذاری دارند؛ بنابراین باید بیندیشیم که چگونه می‌توانند قدرت خود را بیشتر کنند؛ یکی از این راه‌ها فناوری مدرن است که باعث می‌شود فرا مرزی کار کنیم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ملی قطر گفت: وقتی قرار است با مشکلات متعددی در تبادلات مالی دست‌وپنجه نرم کنیم، این مشکلات یقه ما را می‌گیرد بنابراین نیاز است که مؤسسات مالی و اقتصادی بر اساس علم باشد تا نقش مؤثری ایفا کند.

قرقیزستان می‌تواند گره‌گشای اقتصاد کشورهای آسیایی باشد

نماینده اتاق بازرگانی قرقیزستان نیز با اعلام آمادگی برای همکاری و جلب سرمایه در راستای رسیدن به اهداف اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا، افزود: آماده انتقال تجارب دو سال اخیر قرقیزستان درباره شبکه‌سازی هستیم.

او به لزوم تشکیل کمیته‌هایی برای حمایت از سرمایه‌گذاران اشاره و اضافه کرد: شبکه‌سازی موضوع وسیعی بوده و امکاناتی که کشور ما به‌عنوان یکی از کشورهای آسیای میانه فراهم کرده است می‌تواند گره‌گشای اقتصاد کشورهای آسیایی باشد.

او خاطرنشان کرد: قرقیزستان دروازه‌ای به سمت اوراسیا بوده و می‌تواند نقش تسهیلگری را برای کشورهای دیگر ایفا کند؛ این کشور با عضویت در سازمان همکاری شانگهای، اتحادیه اقتصادی اوراسیا، سازمان تجارت جهانی و... می‌تواند به دیگر کشورها تضمین دهد که از امنیت سرمایه خود اطمینان داشته باشند.

نمی‌توانیم در تجارت سنتی رفتار کنیم

نماینده اتاق ملی و صنعت مالزی نیز با بیان اینکه نقش‌های زیادی برای اتاق‌های بازرگانی تعریف می‌شود و باید بتوانیم هماهنگی اتاق‌های بازرگانی را دراین‌خصوص بپذیریم، گفت: پس از شیوع کرونا شبکه‌های اجتماعی عاملی مهم در کسب‌وکار شده است؛ بنابراین نمی‌توانیم سنتی رفتار کنیم و باید در خصوص مسائل جدید به توافق‌های عمل‌گرایانه برسیم.

او تصریح کرد: اگر بتوانیم خود را در خدمت سیاست‌های دولتی قرار داده و بتوانیم زنجیره بین کشورهای مجمع را ایجاد کنیم، به آینده بهتر می‌رسیم؛ زیرا روابط تجاری بین کشورها بسیار دقیق اتفاق می‌افتد.

تشکیل دبیرخانه اجلاس اتاق‌های بازرگانی بررسی شود

هاکان اولکن، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ترکیه نیز گفت که در این کشور بیش از دو میلیون شرکت با اتاق بازرگانی همکاری می‌کنند و این ظرفیت باعث شده ترکیه آماده هرگونه همکاری و گسترش فعالیت‌ها باشد. او از اعضا درخواست کرد که در دو روز برپایی اجلاس روی این موضوع که آیا قرار است دبیرخانه‌ای برای اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا به وجود آید یا نه نظرات خود را مطرح کنند.

زبان مشترک میان اتاق‌ها شکل بگیرد

پیام باقری، نماینده اتاق ایران نیز با تاکید بر لزوم توجه به اقتصاد توسعه محور و بهره‌برداری و استفاده از حداکثر ظرفیت‌های موجود در کشورها، خاطرنشان کرد: کشورهایی در عرصه تجارت موفق عمل می‌کنند که هماهنگی میان عرضه و تقاضا را رعایت کنند و اتاق‌ها به‌عنوان نقش اول در مذاکرات باید روش انجام کار، نقشه راه، بسترسازی و تسهیلگری در این حوزه را با برنامه‌های جدی پیگیری کنند.

او ادامه داد: بخش خصوصی کشورهای عضو باید در فعالیت‌هایشان به زبان مشترک دست یافته و در یک چهارچوب مشخص اقدام کنند که این نشست‌ها می‌تواند در این زمینه کمک کند.

باقری گفت: برنامه‌ریزی در خصوص عرضه و تقاضا و اتخاذ زبان مشترک میان اتاق‌ها دو گام مهم در تعامل کشورهای عضو مجمع است که دراین‌خصوص دولت‌ها نیز باید حمایت کنند.

اعضا گروه‌های کاری بین خود تشکیل دهند

محمدرضا گل‌احمد، رئیس شورای بین‌الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان گفت: آسیا منابع انرژی، گردشگری، طبیعی و آثار تاریخی و فرهنگی بسیاری دارد؛ اما این منابع نتوانسته در عمل به کار آید؛ قاره‌ای که انرژی ارزان و ثروت فراوان، در بعضی کشورها منابع انسانی ارزان و در بعضی دیگر دانش فنی بالا دارد می‌تواند در مسیر نوآوری و پیشرفت قرار گیرد.

او با بیان اینکه برگزاری اجلاس و بیان ظرفیت‌ها کافی نیست، افزود: هدف ما از این نشست این است که خود و آسیا را به بهبود کامل برسانیم و این تنها در یک صورت به دست می‌آید که سطح رفاه و شاخص‌های اجتماعی را در آسیا ارتقا ببخشیم پس اگر بخواهیم به آسیای قدرتمند تبدیل شویم باید از مزیت‌های یکدیگر استفاده کنیم. برای جلوگیری از جنگ باید امروز شروع کنیم و ظرفیت کشورهای دیگر را بشناسیم.

کیفیت و تعداد مجامع بالا برود

همچنین آرمان یسنتایف، رئیس دپارتمان تجارت و نماینده اتاق قزاقستان از اصفهان بابت برگزاری چنین رخداد فوق‌العاده‌ای تشکر کرده و گفت: اتاق‌های بازرگانی نقش بسیار مهمی را ایفا کرده و می‌توانند با افزایش تعاملات فی‌مابین و ایجاد پل ارتباطی بین کسب‌وکارها پیام اتحاد خود را به جهان اعلام کنند.

او افزود: ما نمی‌دانیم فضای کسب‌وکار کشورهای عضو چگونه است؛ بنابراین چنین مجامعی باید برگزار شود تا ارتباط بین اتاق‌ها افزایش پیدا کند؛ خیلی بیشتر و حتی به‌صورت روزانه تلاش کنیم تا کیفیت و تعداد مجامع بالا برود.

یسنتایف با تاکید بر اینکه وظیفه اتاق‌ها سرعت‌بخشیدن به فعالیت‌ها و حمایت از کسب‌وکارهایی است که همیشه در خطر هستند؛ بنابراین اتاق‌های بازرگانی باید بتوانند مسئولیت را قبول کرده و فضای کسب‌وکار مناسبی را ایجاد کنند

تقویت روابط منطقه‌ای مدنظر باشد

جواد امین منصور، مشاور رئیس دومین اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا نیز در این نشست گفت: ما باید نظراتی درباره سازوکار مناسب برای روابط قوی‌تر و منابعی برای چگونگی شکل‌گیری روابط و شبکه‌سازی داشته باشیم.

او با تاکید بر لزوم تبیین وظایف بخش خصوصی و وضوح بخشیدن به تعرفه‌ها، خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم برای همه کشورها نسخه واحدی بیچیم ولی باید به منافع مشترک خود توجه کنیم؛ چون دولت‌ها به کمک ما نیاز دارند.

امین منصور با اشاره به لزوم توجه به توسعه پایدار از جنبه‌های مختلف و پرداختن به فناوری‌های جدید و نوظهور خاطرنشان کرد: باید انسانیت را مدنظر قرار داده و صرفا به سود خود توجه نکنیم، مسائل و مشکلات اجتماعی نیز باید مدنظر باشد؛ چون تاثیرات فعالیت ما بسیار مهم است؛ تجارت می‌تواند موفق باشد اگر روابط اجتماعی قوی باشد.

او ادامه داد: باید در تبادلات تجاری میان عرضه و تقاضا هماهنگی درستی به وجود آید، برگزاری نمایشگاه‌ها برای معرفی فعالیت‌های خود گسترش یابد، شرکت در جلسات و اقامت را تسهیل شود و تقویت روابط منطقه‌ای مدنظر باشد که این تصمیمات باید از طریق وزارت امور خارجه کشورها انجام شود؛ لذا این اجلاس بستری را فراهم می‌کند که دیدگاه‌های خود را ارائه و نقاط مشترک را شناسایی کنیم.

نظر شما