شناسهٔ خبر: 66610090 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

لزوم تسهیل صدور ویزا و توسعه گردشگری سلامت در کشورهای عضو ACD لزوم تسهیل صدور ویزا و توسعه گردشگری سلامت در کشورهای عضو ACD

به گزارش ستاد خبری اجلاس، در این میزگرد، مسلم شجاعی مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران ضمن تقدیر از میزبانی اصفهان برای برگزاری اجلاس ACD اظهار داشت اعضای این مجمع آسیایی نقاط مشترک فرهنگی دارند و همکاری‌های دوجانبه برای گردشگری از مهم‌ترین قابلیت‌های

صاحب‌خبر -

 به گزارش ستاد خبری اجلاس، در این میزگرد، مسلم شجاعی مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران ضمن تقدیر از میزبانی اصفهان برای برگزاری اجلاس ACD اظهار داشت اعضای این مجمع آسیایی نقاط مشترک فرهنگی دارند و همکاری‌های دوجانبه برای گردشگری از مهم‌ترین قابلیت‌های آنان به‌ویژه در حوزه اقتصاد است.

 او ادامه داد: علی‌رغم مرزهای سیاسی کشورهای ACD ملت‌ها احساس نزدیکی می‌کنند و این سبب بهترشدن روابط و وجود اتحاد منطقه‌ای برای ازبین‌بردن فاصله‌ها و همکاری‌ها مؤثر است.

 شجاعی با بیان اینکه ایران از سیاست همسایه‌ها و روابط دوستانه با کل آسیا حمایت می‌کند، گفت: لازم است در بخش خصوصی همکاری اعضای ACD سبب شود که همکاری‌های بسیار مؤثر و خوبی برای گردشگری شکل گیرد.

 او با بیان اینکه بنا بر اعلام سازمان ملل تا آخر سال ۲۰۲۴، رشد گردشگری به ۱.۳ میلیارد نفر می‌رسد، افزود: شمار گردشگری که سال گذشته به ایران آمد از ۶.۴ میلیون نفر عبور کرد که در دوره پساکرونا افزایش قابل‌توجهی است.

 مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران با بیان اینکه آسان‌شدن صدور ویزای ایرانی توانست امکانات بیشتری برای جذب گردشگران عضو ACD ارائه دهد، اضافه کرد: ایران مثل سایر کشورهای عضو ACD قابلیت‌های گردشگری زیادی از جمله در حوزه تاریخی و سلامت دارد.

 شجاعی، اصفهان را مهم‌ترین شهر گردشگری ایران عنوان کرد و گفت: این شهر باتوجه‌به پیشینه تاریخی و نوع معماری قبل و بعد از اسلام و نیز ظرفیت‌های تجاری از جمله صنایع‌دستی شهری گردشگری در جهان شناخته می‌شود.

 او بر لزوم تقویت روابط گردشگری تأکید کرد و افزود: بر همین اساس اول‌ازهمه تسهیل صدور ویزا و ویزای گروهی موردتوجه باشد همان‌طور که این تجربه را با کشور روسیه داریم.

 مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران بر توسعه روابط بخش خصوصی با شبکه‌ای از کشورهای ACD و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری باهدف جذب سرمایه‌گذار بین‌المللی تأکید کرد و گفت: در این زمینه سازماندهی راهنمایان گردشگری و بازاریابی‌های تأثیرگذار ضروری است.

 او از حاضران در جلسه درخواست کرد که یزد را به‌عنوان پایتخت گردشگری ACD انتخاب کنند و در ادامه افزود: گردشگری فرصت صلح و دوستی کشورهای عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا را افزایش می‌دهد.

 - ترکیه پل ارتباطی شرق و غرب جهان است

 نماینده اتحادیه اتاق‌های بازرگانی ترکیه اظهار داشت: باعث افتخار من است که مهمان اصفهان زیبا هستیم و از اتاق ایران و اصفهان برای میزبانی اجلاس ACD تشکر می‌کنم.

 وی ادامه داد: اتحادیه اتاق‌های ترکیه یک سازمان برای تجارت است و ۲ میلیون شرکت عضو این شبکه هستند و بیزینس‌های کوچک تا بزرگ دارند.

 نماینده اتحادیه اتاق‌های بازرگانی ترکیه با بیان اینکه معتقد به سیستم جهانی و اقتصاد آزاد هستیم، ابراز داشت: تلاش می‌کنیم محیط تجاری خوبی تأمین کنیم همان‌گونه که در حال حاضر نماینده بسیاری از سامانه‌ها از جمله ACD در آسیا و اروپا هستیم.

 او با اشاره به اینکه ترکیه ارتباطی بین آسیا و اروپا و پلی بین شرق و غرب جهان است، افزود: ترکیه امروز کشوری صنعتی بوده و به لحاظ مسائل ژئوپلیتیکی، یکی از مهم‌ترین عرضه‌کنندگان کالاهایی چون خودرو، ماشین‌آلات، صنایع نساجی و مصالح ساختمانی است.

 نماینده اتحادیه اتاق‌های بازرگانی ترکیه با بیان اینکه این کشور ۱.۶ درصد کل شرکت‌های اروپایی را داراست، تصریح کرد: قصد داریم روابط خود را با کشورهای آسیایی تقویت کنیم.

 او در خصوص توسعه گردشگری کشور ترکیه، خاطرنشان کرد: بر اساس آماری که وجود دارد در ۱۰ سال اخیر، بسیاری از افراد برای سلامتی سفر می‌کنند و میلیاردها دلار خرج گردشگری می‌شود که رشد قابل‌توجهی داشته است.

 این عضو اتاق‌های بازرگانی ترکیه با بیان اینکه بیش از ۴ هزار مرکز برای گردشگری سلامت وجود دارد که خدماتی باکیفیت و مهمی به گردشگران ارائه می‌دهند، گفت: گردشگری سلامت بر گردشگری جهانی اثر مهمی دارد و ترکیه یکی از بهترین‌ها در گردشگری سلامت در دنیا بوده و سه سال است که برای همکاری در حوزه گردشگری سلامت تلاش می‌کنیم.

-توسعه گردشگری صلح را تضمین می‌کند

 در ادامه زاهدی عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیخ بهایی به نقش گردشگری دررابطه‌با تنش‌های بین‌المللی و حرکت به سمت توسعه پایدار و اقتصاد پایدار اشاره و اظهار کرد: باید توجه داشت که امروزه گردشگری بزرگ‌ترین صنعت دنیا است و ویژگی‌های مهمی دارد که بر آینده دنیا تأثیر می‌گذارد.

 او ادامه داد: مکانیسم گردشگری باعث روابط بین کشورها بوده و در به‌وجودآمدن صلح مؤثر است. عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیخ بهایی با بیان اینکه باید در نظر داشت کاهش تنش‌ها بین کشورهای آسیا بر اقتصادی گردشگری بسیار مهم است و سبب ایجاد شغل‌های جدید می‌شود، گفت: اعضای مجمع ACD قابلیت‌های بسیاری دارند و ازاین‌رو لازم است رهبران عضو این مجمع به دنبال صلح و تغییر باشند، باید گردشگری را بین اعضای ACD راحت کرد و لازمه این مهم، ایجاد همبستگی است.

 - اتاق تاجیکستان آماده حضور سرمایه‌گذاران است

 نظیم جان انبرف، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تاجیکستان نیز با اشاره به مزایای همسایگی کشورش، آن را یکی از ابزارهای تقویت همکاری‌های گردشگری برای آسیا ارزیابی کرد و افزود: خجند یکی از مناطق بزرگ گردشگری تاجیکستان بوده و مزایای ویژه برخوردار است.

 او ویزا ویژه گردشگری، فرودگاه‌ها و هتل‌ها، اماکن تاریخی و زیرساخت‌های گردشگری سلامت در تاجیکستان را یادآور شد و اظهار کرد: تاجیکستان یکی از کشورهای بزرگ جاده ابریشم بوده و چشمه‌های آب‌معدنی زیادی دارد.

 نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تاجیکستان گفت: مناطق کوهستانی این کشور دسترسی به مناطق شمالی را آسان کرده و سرشار از مناطق دست‌نخورده طبیعی است. در این قسمت از قطب گردشگری تاجیکستان زرتشتیانی زندگی می‌کنند که غذاهای خوشمزه و لباس‌های زیبایی دارند.

 او ادامه داد: درگاه اتاق بازرگانی تاجیکستان بستری را فراهم کرده تا برای سرمایه‌گذاری در این کشور هر اطلاعاتی که نیاز است در دسترس باشد.

 - گردشگری یک پدیده نوظهور نیست

 دکتر علیرضا جعفری زند، عضو هیئت‌علمی دانشگاه، با بیان اینکه گردشگری یک پدیده نوظهور نبوده و قدمت تاریخی دارد، اظهار کرد: زمانی که جاده ابریشم شهرت پیدا می‌کند، گردشگران از این مسیر به امپراتوری روم دست یافتند؛ بنابراین صرفاً جنبه اقتصادی نداشت؛ بلکه راهی برای رفت‌وآمد گردشگران در جهان باستان بود.

 او با بیان اینکه کاوش‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد که وجود کاروان‌سراهای امن دلیل عبور و مرور بسیاری از گردشگران از جاده ابریشم بوده است، افزود: این جاده ارتباط بین خاور دور و خاور نزدیک بوده و زبان فارسی را تا اقصی‌نقاط چین در دسترس قرار داده است.

 این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: کشف نقش شعری از سعدی شیرازی روی سنگی از سده هشتم هجری در پکن نشان می‌دهد که رفت‌وآمد فرهنگی از این جاده تاریخی از دیرباز رایج بوده است.

 جعفری زند با اشاره به تأثیروتأثر ارتباطات فرهنگی و تجاری از یکدیگر، ادامه داد: در جاده ابریشم راه‌های فرعی نیز وجود داشته و به طور مثال اصفهان قطب تجارت در جهان باستان و نقطه ارتباط فرهنگی بین ملت‌ها بوده است همین امر باعث شد تا حدود هشت سال پیش گروهی از اساتید چین برای احیا جاده ابریشم به ایران بیایند و ارزیابی کنند که چگونه می‌توان کارکردهای فرهنگی و اقتصادی جاده ابریشم را احیا کرد.

نظر شما