شناسهٔ خبر: 66609100 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

از سیاسیون کهنه‌کار تا جریان‌های نوظهور

ترکیب سیاسی مجلس دوازدهم چگونه است؟

روز گذشته تکلیف ۴۵کرسی باقیمانده از مجلس شورای اسلامی هم مشخص شد و به این ترتیب همه ۲۹۰نفر نمایندگان منتخب مردم در کمتر از یک ماه تحلیف خود را برگزار خواهند کرد و آماده کار می‌شوند.

صاحب‌خبر -

همچنین با برگزاری مرحله دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و تعیین تکلیف حوزه‌های انتخابیه باقیمانده، اسامی منتخبان مجلس دوازدهم و سهم هر کدام از لیست‌های انتخاباتی مشخص شد.
به گزارش فارس، در مرحله اول دوازدهمین دوره انتخابات مجلس جریان‌های سیاسی مختلف همچون شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، شورای وحدت اصول‌گرایان، اُمنا (ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب)، جبهه صبح ایران و احزاب اصلاح‌طلب کارگزاران سازندگی، اعتدال و توسعه، اعتماد ملی و ندای ایرانیان اصلی‌ترین جریان‌های سیاسی حاضر در انتخابات بودند. در مرحله دوم نیز افرادی از شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) و پایداری، «شورای وحدت، جبهه شریان و ائتلاف نیروهای مردمی انقلاب اسلامی» یا همان (اُمنا) توانسته بودند به این مرحله راه یابند.
با پایان مرحله دوم انتخابات و مشخص شدن تعداد راه‌یافتگان به خانه ملت تقریباً می‌توان به ترکیب سیاسی راه یافته به مجلس دست یافت.

منتخبان شورای ائتلاف در انتخابات مجلس (شانا)
در دور اول بر اساس نتایج اعلام شده در سراسر کشور، 106 نفر از لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی به مجلس راه یافتند. در دور دوم هم 6 نفر از شورای ائتلاف در تهران به مجلس راه یافتند و 13 نفر هم از حوزه‌های دیگر به مجلس راه یافتند که در مجموع در دور اول و دوم 125 نفر از شورای ائتلاف به عنوان منتخب مردم در مجلس حضور خواهند داشت. در دور اول و دوم از لیست شورای ائتلاف در تهران در مجموع 14 نفر به مجلس راه یافتند.البته از تعداد 125 نفر عضو لیست شورای ائتلاف در سراسر کشور برخی تنها در لیست شورای ائتلاف بودند و برخی نیز به طور مشترک در فهرست‌های دیگر هم حضور داشتند.

ترکیب نمایندگان تهران و اشتراکات لیست‌ها
اختصاصی شانا: محمد باقر قالیباف، مالک شریعتی، اسماعیل کوثری، علی خضریان، مرتضی آقاتهرانی، علیرضا سلیمی، زهره سادات لاجوردی، حسین روح الامینی، مجتبی زارعی ( 9 نفر)
اختصاصی امنا: مجتبی رحماندوست ( یک نفر) 
صبح ایران و شورای وحدت هیچ نماینده اختصاصی نداشتند.
اشتراک شانا و امنا: محمد سراج، حسین صمصامی، محمود نبویان، رضا تقی پور انوری، اسماعیل کوثری ( پنج نفر)
اشتراک امنا و صبح ایران: سید محمود نبویان، حمید رسایی، امیرحسین ثابتی، روح الله ایزدخواه، مهدی کوچک‌زاده، کامران غضنفری، بیژن نوباوه، ابوالفضل ظهره وند، احمد نادری، ابراهیم عزیزی، سمیه رفیعی، پیمان فلسفی، ابوالقاسم جراره، مرتضی محمودی، زینب قیصری (15 نفر)
اشتراک شانا و صبح ایران: رضا تقی پور انوری (یک نفر)
اشتراک شورای وحدت و صبح ایران: منوچهر متکی (یک نفر)
اشتراک شانا، امنا و صبح ایران: سید محمود نبویان (یک نفر)

تعداد منتخبان فهرست امنا در انتخابات مجلس
ائتلاف نیروهای مردمی انقلاب اسلامی موسوم به «اُمنا» هم در مرحله اول با توجه به اینکه اعلام کرده بود غیر از تهران در هیچ یک از حوزه‌های انتخابیه لیست ندارد، در مجموع دو مرحله اول و دوم انتخابات 19 نفر را راهی بهارستان کرد که البته برخی از منتخبان این لیست در لیست‌های دیگر نیز حضور داشتند.

تعداد منتخبان فهرست صبح ایران در انتخابات مجلس
جبهه صبح ایران به دبیرکلی رائفی پور هم در انتخابات این دوره مجلس حضور پررنگ داشت و در مجموع از فهرست ارائه شده برای انتخابات مجلس در تهران توسط این جبهه 18 نفر به مجلس راه یافتند. از فهرست هفت‌نفره صبح ایران برای برخی از شهرهای کشور هم دو نفر انتخاب شدند که در مجموع 20 نفر در کل کشور از این فهرست به مجلس دوازدهم خواهند رفت.

عدالت‌خواهان، نوظهور و جوان
در میان این لیست‌های انتخاباتی همچنین برخی نامزدها با گرایش نسبتاً مستقل و البته تحت نام عدالت‌خواهی در انتخابات حضور داشتند. هرچند این جریان سیاسی در عرصه حاکمیتی هنوز جوان است، اما از بین نامزدهای آن می‌توان به روح‌الله ایزدخواه، نماینده مردم تهران که سابقه یک دور حضور در مجلس را داشته است را نام برد. منان رئیسی در قم و ظهوریان در مشهد را هم باید اختصاصی این جریان دانست.

نظر شما