شناسهٔ خبر: 66609016 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

رسیدن به رؤیا به زور اسلحه

ساخت شهر فوق‌پیشرفته «نئوم» از جمله رؤیاپردازی‌های ولیعهد عربستان بود. اما حالا به نظر می‌رسد برای انجام و رسیدن به آن مشکلاتی در پیش است. هرچند گزارشی که گروه پژوهشی بی‌بی‌سی توسط «مرلین توماس» و «لارا الجبالی» انجام داده است از یک تصمیم‌گیری خشن خبر می‌دهد.

صاحب‌خبر -

ساخت شهر فوق‌پیشرفته «نئوم» از جمله رؤیاپردازی‌های ولیعهد عربستان بود. اما حالا به نظر می‌رسد برای انجام و رسیدن به آن مشکلاتی در پیش است. هرچند گزارشی که گروه پژوهشی بی‌بی‌سی توسط «مرلین توماس» و «لارا الجبالی» انجام داده است از یک تصمیم‌گیری خشن خبر می‌دهد. یک افسر سابق اطلاعاتی عربستان سعودی به بی‌بی‌سی گفته است که مقامات دولتی به مأموران امنیتی اجازه دادند برای جابه‌جایی ساکنان یک منطقه جهت اجرای طرح ایجاد یک شهر نوین در مناطق بیابانی این کشور از زور تا حد کشتن استفاده کنند. سرهنگ «ربیع العنزی» می‌گوید که به او دستور داده شده بود تا روستاییان را از منطقه قبیله‌ای در عربستان منتقل کند تا بخش موسوم به لاین (ذا لاین) که قسمتی از طرح است، در این منطقه ایجاد شود. از این طرح به عنوان انقلابی در زیست شهری نام برده شده است. به گفته او، یکی از شرکت‌کنندگان در اعتراضات ساکنان به خروج از محل سکونت خود در اثر اصابت گلوله کشته شد. دولت عربستان و مدیریت نئوم به درخواست بی‌بی‌سی برای اظهارنظر در این مورد پاسخ ندادند. یک ماه پیش نیز وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی اعلام کرد سازندگان این شهر که قرار بود تا 2030 آن را برای استفاده و حضور ساکنانشان آماده کنند، از هدف نهایی خود عقب‌تر هستند و امیدوارند 10 درصد آن آماده شود، در حال حاضر حدود پنج میلیارد دلار صرف ساخت مسکن برای کارگران ساختمانی شده و قرار است صد هزار کارگر دیگر نیز برای ساخت این شهر به آنها اضافه شود. کارگران  در حال حاضر مشغول حفر یک گودال عظیم 450 هکتاری هستند که 50 فوت آن زیر سطح دریا قرار دارد. این گودال قرار است برای ساخت یک اسکله دریایی حفر شود. شهر«نئوم» که در اجرای طرح احداث آن چندین کشور غربی هم مشارکت دارند یک شهر آینده‌گرای پیشرفته در استان تبوک عربستان است که قرار است تا چند سال دیگر تکمیل و قابل سکونت شود. در نشست آغاز پروژه این شهر، اعلام شد سرمایه موردنیاز برای ساخت این قطب تجاری 500 میلیارد دلار تخمین زده شده است. این شهر قرار است با انرژی صددرصد سبز، با سیستم حمل‌ونقل کاملا خودران، مزارع هیدروپونیک (آب‌کشت بدون خاک)، هوش مصنوعی و سیستم تولید پیشرفته در وسط بیابان‌های عربستان ساخته شود.

اما ایده‌های بلندپروازانه دیگری نیز قرار است اجرا شود. مثلا قرار است هم‌زمان با آغاز موسم حج، در 25 خرداد، خطوط هوایی عربستان سعودی از تاکسی‌های پرنده و هواپیماهای بدون سرنشین برای انتقال زائران حج استفاده کنند و قرار است حدود ۱۰۰ پرنده برای اجرای این سرویس بخرند.

به گزارش خبرآنلاین، عربستان در حال آماده‌سازی فناوری‌ها و وسایل حمل‌ونقلِ انعطاف‌پذیرتر و سریع‌تر در موسم حج امسال برای تسهیل سفر زائران است.

 

نظر شما